بازخوانی پرونده ابرخودروی مفهومی مرسدس بنز C 112

جمعه ۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
خودروی مفهومی مرسدس بنز C 112 که سال ۱۹۹۱ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد، دارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند آیرودینامیک فعال و درهای گالووینگ است که البته به تولید نهایی نرسید.
تبلیغات

بدون شک سبک درهای بالابازشو یا گالوینگ در خودرو با نام مرسدس بنز گره خورده است. سال ۱۹۵۱ مرسدس بنز مدل افسانه‌ای 300 SL را معرفی کرد؛ خودرویی که با بدنه آلومینیومی برای بازگشت شکوه گذشته مرسدس بنز در پیست طراحی شده بود. نکته قابل توجه در این خودرو، نوع بازشدن درها موسوم به گالوینگ بود که در هنگام باز شدن، شکل بال مرغ‌های دریایی را تداعی می‌کردند. علت استفاده از این نوع درهای بالابازشو، سهولت در سوار و پیاده شدن رانندگان خودروی مسابقه‌ای عنوان شده بود.

Mercedes C 112 / خودروی مفهومی مرسدس بنز C 112

شرکت مرسدس بنز آلمان در سال ۱۹۹۱ از خودروی مفهومی C 112 با درهای بالابازشو و سیستم آیرودینامیک فعال رونمایی کرد. آن‌طور که گفته می‌شود این خودروی مفهومی از پیشرانه ۶.۰ لیتری خورجینی ۱۲ سیلندر با ۴۰۸ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد. خروجی پیشرانه از طریق جعبه دنده دستی ۶ سرعته به چرخ‌های محرک عقب منتقل می‌شود و از آیرودینامیک فعال، فرمان عقب و سیستم تعلیق فعال برای بهبود عملکرد اسپرت استفاده می‌کند. خودروی سوپراسپرت و مفهومی مرسدس بنز C 112 تنها به ۴.۹ ثانیه زمان نیاز داشت تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد، در حالی که بیشینه سرعت آن به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. 

Mercedes C 112 / خودروی مفهومی مرسدس بنز C 112

 این خودروی مفهومی را باید محصولی مهم برای مرسدس بنز دانست، که ادامه دهنده راه خودروی مرسدس بنز C 111 بود. مرسدس بنز C 112 در بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژیکی برای خودروساز آلمانی، راهنمایی مهم به شمار می‌رود. برخی از مشخصات قابل توجه آن نیز توجه ما را به خود جلب کرده است، همان‌طور که طراحی فوق‌العاده با درهای بالابازشو آن را بسیار برجسته می‌کند. خودروی مفهومی مرسدس بنز C 112 به عنوان یک محصول جاده‌ای با الهام از بخشی خصوصیات خودروهای مسابقه‌ای گروه سائوبر-مرسدس معرفی شد.

Mercedes C 112 / خودروی مفهومی مرسدس بنز C 112

 مرسدس بنز C 112 اولین خودروی این سازنده بود که از سیستم تعلیق فعال با نام "Active Body Control" بهره می‌برد. این فناوری کمی بعد در سال ۱۹۹۹ در خودروی مرسدس بنز کلاس CL یا همان C125 عملیاتی شد و به اولین مدل تولیدی مجهز به فناوری سیستم تعلیق فعال به بازار راه یافت. این خودروی سوپراسپرت با ترکیبی از فنرها و سیلندرهای سروُ هیدرولیکی برای هر کدام از چرخ‌ها ساخته شد، تا تعلیق فعال هوشمندی شکل دهد که می‌تواند خود را بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط حسگرهای الکترونیکی تنظیم کند. در آن زمان مرسدس بنز اعلام کرد که این خودروی مفهومی سطح بی‌نظیری از سواری، پایداری حرکتی و هندلینگ ارائه می‌دهد که با بهره‌گیری از فرمان عقب افزایش می‌یابد.

Mercedes C 112 / خودروی مفهومی مرسدس بنز C 112

سیستم آیرودینامیکی فعال در خودروی سوپراسپرت مرسدس بنز C 112 مانند مدل‌های کنونی پیشرفته نبود، اما در اوایل دهه ۱۹۹۰ قابلیت بسیار نادری به شمار می‌رفت. مرسدس بنز C 112 دارای اسپویلر جلو و عقب کاملا قابل تنظیم بود که دومی در رانندگی با سرعت‌های معمولی غیرفعال می‌شد؛ اما در سرعت‌های بالاتر و حرکت سریع در پیچ‌ها، این اسپویلر فعال بود.

Mercedes C 112 / خودروی مفهومی مرسدس بنز C 112

اسپویلر عقب همچنین به منظور بهبود ترمزگیری شدید توسعه یافت که در سرعت‌های بالا می‌توانست شبیه یک بادبان عمل کرده و به کاهش سرعت خودرو کمک کند. ایرفویل کنترل فعال در عقب یا همان ترمز بادی ۱۲ سال پس از خودروی مفهومی مرسدس بنز C 112 و در سال ۲۰۰۳ با خودروی مک‌لارن SLR وارد بازار شد.

Mercedes C 112 / خودروی مفهومی مرسدس بنز C 112

یکی دیگر از افتخارات مهم مرسدس بنز C 112، سیستم هوشمند کنترل کروز بود که بعدها با عنوان دیسترونیک (Distronic) در سال ۱۹۹۸ و در خودروی مرسدس بنز اس کلاس (W۲۲۰) به بازار آمد. سیستم الکترونیکی پایش فشار باد تایر در این خودروی مفهومی نیز در سال ۱۹۹۹ توسط مرسدس بنز CL مورد استفاده قرار گرفت.

گرچه مرسدس بنز C 112 هیچگاه به تولید انبوه نرسید، اما فناوری‌های زیادی که در این خودروی مفهومی مورد استفاده قرار گرفتند، بعدها پا به خیابان‌ها گذاشتند. البته مرسدس بنز تلاش کرد که با همکاری شرکت سائوبر (Sauber) این خودروی سوپراسپرت را به مرحله تولید برساند، اما در نهایت پروژه تولیدی آن به شکست انجامید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات