زبان دیداری بازاریابی و دلایل برای نیاز امروز برندها به آن

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
زبان دیداری (Visual Language) به‌عنوان یک سیستم ارتباطی بازاریابی با استفاده از عناصر بصری و گرافیکی تعریف می‌شود.
تبلیغات

نام‌های تجاری در اندازه‌های مختلف نیازمند حضور یک برند قوی برای متمایز ساختن خود از سایر رقبا هستند. این کار اغلب شامل یک مجموعه از رنگ‌ها، فونت‌های انتخابی و یک نشان واژه‌ی مشخص است.

امروزه، دستورالعمل‌های پایه‌ای برای نام‌های تجاری به‌تنهایی جوابگو نیستند. تنها شرکت‌هایی که در یک‌زبان دیداری مشخص سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند تعهد، کیفیت و تغییرهای خود را بهبود ببخشند و فرصت‌های بالقوه به‌منظور ارتقای امور جاری به سطح بالاتر را داشته باشند که این امر به ثبات بیشتر تجربه‌ی مشتریان برندها کمک می‌کند.

زبان دیداری یا بصری (Visual Language) یک‌زبان متفاوت در بازاریابی و مارکتینگ به شمار می‌آید که به ارتباط محصول‌ها با یکدیگر کمک می‌کند. این زبان با تعیین یک سبک تصویری مشخص، نماد گرافیکی و تجسم داده‌ها برای تمام محتوای نام تجاری، چیزی فراتر از استانداردهای ساده‌ی یک برند است. درواقع یک نوع هماهنگی در طراحی بین محصول‌های مختلف، زیرپوشش یک نام تجاری است.

brand

در اغلب موارد، کسب‌وکارها دربرداشتن این قدم تکمیلی کوتاهی می‌کنند و محتوایی با سبک‌های تصویری و نماد گرافیکی مختلط تولید می‌کنند. این موضوع می‌تواند منجر به ازهم‌گسیختگی، درهم‌ریختگی و برخی اوقات نیز سردرگمی بیننده شود.

اگر کمپین یا پویش دیداری شمارا به ساخت یک‌ خانه تشبیه کنیم، زبان دیداری به‌عنوان پایه و زیربنای آن است

امی بالت چیستی; مدیر یک آژانس ارتباطات دیداری، زبان دیداری را به این صورت توضیح می‌دهد و اینکه چرا این زبان، مبنای پویش دیداری برندها است؛ او از یک کاربر واقعی شرکت خود برای تشریح موضوع در قالب مثال بهره می‌برد:

«محتوای دیداری یا محتوای بصری باکیفیت، منطبق با تمایلات مخاطبین امروزی به‌صورت هدفمند ارائه می‌شود، اما آن‌ها به بخش‌های ازهم‌گسیخته‌ی محتوا پاسخ نمی‌دهند. آن زمان که تنها یک اینفوگرافیک یا اطلاع‌نگاشت می‌توانست موجب هزاران بازدید و لینک ورودی شود، به سر آمده است. اکنون، انتظارات مخاطب رشد کرده و هم‌زمان با آن، بازاریاب‌های موفق در حوزه‌ی برندینگ در حال ترکیب انواع محتوای دیداری در یک کمپین واحد برای برآورده کردن آن انتظارات هستند. این موضوع یعنی این که تقاضای روزافزون برای طراحان ماهر در آینده نیز ادامه خواهد داشت. البته بازهم از طراحان انتظار می‌رود تا با به‌روز بودن، در نظر گرفتن وجهه‌‌ی هنری و پیش بردن این کمپین‌ها، به دنبال گسترش مجموعه‌ی مهارت‌های خود در محیط‌های متعدد حاوی محتوای دیداری باشند.»

زبان دیداری

زبان دیداری یک زیربنا به شمار می‌آید که تمام کمپین‌ در آن قرار می‌گیرد. یک‌زبان دیداری دارای چارچوبی پیوسته و خلاقانه است که حول ارتباطات بصری برای دستیابی به اهداف خاص و مخاطبین موردنظر کمپین شکل می‌گیرد.

ارتباطات بصری به‌صورت گرافیکی ارائه‌دهنده‌ی اطلاعات برای خلق یک مفهوم و مبتنی بر متن بسیار محدود است. یک‌زبان دیداری در ساده‌ترین شکل تعریف، دیدن و درک آن ارتباطات بصری است. این عناصر فونت‌ها، رنگ‌ها، تصویرها، نمودار و آیکون‌ها هستند که در راستای یک‌جهت زیباشناختی در کنار هم قرار می‌گیرند و به‌صورت یکپارچه محتوای خود را خلق می‌کنند.

عوامل مؤثر در ایجاد یک‌زبان دیداری و بصری موفق برای یک برند

کارشناسان بازاریابی همیشه در حال برنامه‌ریزی و یافتن راه‌های جدید برای تقویت کسب‌وکار خود هستند. معمولاً تمرکز آن‌ها بر اقدامات متفاوت، مرور روندهای ارزشمند کنونی محتوا و جستجوی لغات کلیدی پرکاربرد است. به‌عبارت‌دیگر، یک بازاریاب، اغلب بر گسترش کسب‌وکار با رشد محتوای جدید متمرکز است، اما این موضوع به‌راحتی توجه آن‌ها را از گسترش کانال‌های موجود منحرف می‌کند زیرا معمولاً دارای زبان دیداری مشخصی نیستند.

زبان دیداری

  • استفاده نکردن از تصاویر استوک
  • برای سالیان متمادی، تصاویر جذاب از تأمین‌کنندگان باکیفیت تصاویر استوک، بهترین ابزار برای نشان دادن محتوا و محصولات به مشتریان بود. هنگام انجام تست راه‌اندازی نسخه‌های مختلف، شرکت‌ها اغلب تصاویر استوک را استفاده می‌کنند؛ اما یک مطالعه‌ی صورت گرفته توسط شرکت مشاوره و هلدینگ PWC پیشنهاد می‌کند که این موضوع دیگر جوابگو نیست. در حقیقت، این مطالعه نشان داد که تصاویر طراحی‌شده سفارشی، ۷ بار بهتر از تصاویر استوک باعث جذب کاربر می‌شوند.

    باگذشت زمان، پیشرفت‌های فنی، امکان برآورده کردن تمام نیازهای زندگی مصرف‌کنندگان را مهیا کرده است. این موضوع ما را سخت‌پسندتر کرده، به‌اندازه‌ای که به محصولات اصلی و باکیفیت عادت کرده‌ایم. ما به دنبال اصالت هستیم و تصاویر استوک این موضوع را محقق نمی‌کنند. با تأمین نیازهای مخاطب، سریع‌تر اعتماد او جلب می‌شود.

    زبان دیداری

  • پیشگامی با ویدئو
  • مخاطبین امروز با صراحت بیان می‌کنند که وقت کافی برای مطالعه‌ی نوشته‌های شمارا ندارند، اما طبق مطالعه‌ی اخیر از آنیموتو (یک سرویس‌دهنده‌ی تولید ویدئو بر پایه‌ی کلاد)، ۴ نفر از هر ۵ نفر، ویدئویی درباره‌ی آن مطلب را با اشتیاق نگاه می‌کنند؛ اما همانند تصاویر استوک، ویدئو را نیز باید سفارشی کرد. در حقیقت، ویدئوهایی که ارزان تولیدشده یا به ویدئوهای استوک اتکا دارند، به‌جای کمک کردن به بهبود برندینگ، به آن صدمه می‌زنند. دلیل این موضوع برقراری ارتباط بدون تعهد به کیفیت است یا در حالت بدتر، این باور را ایجاد می‌کند که مخاطب خیلی باهوش نیست.

    بنابراین به‌جای انتخاب یک راهکار ارزان که می‌تواند به یک نام تجاری صدمه بزند، باید بازگشت سرمایه‌ای را در نظر گرفت که از پیشگامی با یک ویدئوی سفارشی می‌توان به دست آورد. طبق اعلام EyeView(شرکت بازاریابی بر پایه‌ی ویدئو مارکتینگ)، یک تصویر متحرک باکیفیت، قابلیت افزایش ۸۰ درصدی نرخ تبدیل وب‌سایت نام تجاری را دارد!

    ویدئوهایی که موجب بیشترین بازدیدها می‌شوند، شامل ویدئوهای سفارشی، ویدئوهای انیمیشنی و ویدئوهای اجرای زنده با قطعات پویانمایی است

    این ویدئوها اغلب کمتر از ۹۰ ثانیه بوده و یک صداگذاری حرفه‌ای و تصویرپردازی کاملاً منحصربه‌فرد دارند. ویدئوهایی که موجب نرخ تبدیل‌های بیشتر می‌شوند شامل این موارد است:

    کلیپ‌های اجرای زنده همراه با موسیقی، انیمیشن‌های سبک وایت برد و انیمیشن‌هایی که از وکتورهای اصلی ‌نام تجاری بهره می‌برند.

    زبان دیداری

  • بیان مؤثر مطلب با اینفوگرافی یا اطلاع‌نگاشت
  • اینفوگرافی‌ها تنها شامل تصاویر کشیده نیستند تا به‌عنوان یک لینک ورودی عمل کنند. آن‌ها در قالب محتوای کم‌حجم تولید می‌شوند که می‌توانند در سراسر یک وب‌سایت قرار بگیرند و موجب ترغیب و افزایش شناخت مشتریان از محصولات و خدمات آن برند شوند.

    شرکت‌هایی که آمار زیادی برای اشتراک‌گذاری دارند (یا شاید یک فرایند پیچیده را توضیح دهند)، می‌توانند موارد برتر را انتخاب کنند و آن‌ها را در صفحه اصلی خود در قالب یک اینفوگرافی کوچک قرار دهند. به‌جای استفاده از اینفوگرافی متنی، تصویرسازی یک فرایند می‌تواند پیغام را دیداری کند و موجب بهبود درک آن مطلب شود.

    مصرف‌کنندگان امروزی از خواندن مطالب طولانی اجتناب می‌کنند؛ اما مطالعات قابل‌توجه توسط گروه نلسون نورمن(شرکت تحقیق و توسعه‌ی رابط کاریری) نشان می‌دهد که مخاطبین، حجم زیادی از وقت خود را صرف مشاهده‌ی تصاویر حاوی اطلاعات در سایت‌ها می‌کنند. برای کاهش نرخ گشت‌وگذار کاربر در سایت و جذب افراد برای بهبود برندینگ، زمان صرف شده در وب‌سایت مهم است. اگر توجه یک کاربر برای مدت ۱۰ ثانیه جلب شود، احتمال حضور او در سایت یک برند به‌طور تصاعدی بالا می‌رود. با جداسازی محتوای موجود در سایت مانند یک اینفوگرافی کوچک و توضیحات دیداری، بازدیدکنندگان احساس خستگی نمی‌کنند و این امر آن‌ها را بیشتر ترغیب کرده و موجب رشد ارزش وب‌سایت می‌شود.

    زبان دیداری

    ۵ دلیل نیاز برند شما به زبان دیداری

    ۱- کمپین‌های بازاریابی کنونی نیازمند انسجام هستند

    بازاریاب‌های امروزی، نوع محتوای بصری را برای دستیابی به یک هدف واحد استفاده می‌کنند؛ بنابراین در این مورد فکر کنید که اگر نام تجاری شما می‌توانست محتوایی تولید کند که از یک‌زبان دیداری منسجم بهره ببرد، آیا پی بردن به اینکه این محتوا مربوط به شماست، توسط کاربر شما راحت‌تر نبود؟ و اگر چنین بود، آیا در شکل‌گیری ارتباط بخش‌های مختلف مربوط به اطلاعات منتشرشده‌ی شما به کاربران کمک نمی‌کرد و آن‌ها را سریع‌تر به سمت خرید سوق نمی‌داد؟

    اگر شما محتوایی را منتشر کنید که هیچ ساختار دیداری مرتبطی نداشته باشند، یک بازدیدکننده ممکن است به‌طور کامل بخش اصلی کمپین‌ شمارا فراموش کند یا بدتر این‌که محتوای شمارا با محتوای رقبا اشتباه بگیرد.

    ۲- میتوانید مشتریان کلیدی را راحتتر هدفگذاری کنید

    هنگامی‌که یک‌زبان دیداری تولید می‌کنید، شرکت و عناوین تجاری این فرصت رادارند که گامی به عقب برگردند و مشتریان کلیدی خود را دقیق‌تر بررسی کنند. آن‌ها می‌توانند یک سبک تصویری ایجاد کنند که به‌صورت خاص با آن مشتری صحبت کند، به‌جای اینکه از یک شبکه گسترده و اغلب هزینه‌بر برای جلب‌توجه افراد گوناگون استفاده شود.

    مخاطبین مختلف در مواجهه با محتوای بصری، دارای سطوح انتظارات متفاوت هستند، اما همه‌ی آن‌ها دارای چشم‌های بینا هستند. اگر شما از سبک‌های متفاوت تصویری در محتوای دیداری خود، بدون در نظر گرفتن انتظارات مخاطب هدف خود استفاده کنید، بیش از آنکه چیزی بر کسب‌وکار خود بیفزایید، از آن می‌کاهید.

    اگر طیف مخاطبین شما گسترده است، سبک تصویری شما می‌تواند برای نمایش ارزش‌های شما به تمام طیف جمعیتی مخاطبین استفاده شود.

    گلدمن ساکس (بانک مشهور بین‌المللی آمریکا) به‌خوبی این کار را انجام می‌دهد. آن‌ها مطالب دیداری را انتخاب می‌کنند که از نقطه‌چین استفاده می‌کند؛ یک سبک تصویری دارای نقطه‌چین مانند حالتی که روی پول‌ها قابل‌مشاهده است. با استفاده از این سبک آن‌ها این پیغام ضمنی را به مخاطب می‌فرستند که نام تجاری آن‌ها مترادف با پول است.

    زبان دیداری

    ۳- یکزبان دیداری به کنترل کیفیت کمک میکند

    زمانی که شما یک سبک تصویری را تعیین کردید، می‌توانید یک سبک نماد تصویری (آیکون) نیز انتخاب کنید که با تصاویر شما به‌خوبی هماهنگ است. این موضوع با جلوگیری از تضاد بین سبک‌های دیداری، به کنترل کیفیت کمک خواهد کرد.

    هنگام تولید محتوای دیداری، کیفیت بسیار مهم است. مطالعه‌ی انجام‌شده توسط دانشگاه‌های نوتامبریا و شیفیلد نشان داد که ۹۴ درصد از تأثیرات نخستین نام تجاری یا خدمات شما به‌طور کامل مبتنی بر طراحی محتوای بصری شما است. به این معنی که اجتناب شما از اشتباه‌های رایج در استفاده از سبک‌های تصویری و نمادی بسیار متفاوت، ضروری است، زیرا این ترکیب آشفته و غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسد.

     ۴- یکزبان دیداری ولع سیریناپذیر مصرفکنندگان به محتوا را برطرف خواهد کرد

    امروز بیش از هر زمان دیگری، تولید بخش‌های فراوانی از محتوای بصری برای برقراری ارتباط شما با مخاطب نهایی، ضروری و واجب است؛ اما درصورتی‌که طراحان شما هر هفته سبک‌های متفاوتی را ارائه دهند، شما چگونه می‌توانید این کار را با کارایی بالا انجام دهید؟ با آمار ۸۳ درصد از بازاریاب‌ها که در سال ۲۰۱۸ در محتوای بصری سرمایه‌گذاری کردند و ۷۶ درصد افزایش سرمایه‌گذاری آن‌ها در سال جدید، برند‌ها باید به کار خود ادامه دهند.

    هنگامی‌که شما دارای یک‌زبان دیداری تثبیت‌شده هستید، نه‌تنها می‌توانید از یک طراحی قمار مانند اجتناب کنید بلکه می‌توانید به‌مرورزمان یک مجموعه از سرمایه‌های تصویری و نمادی دیجیتال را نیز توسعه دهید. این سرمایه‌ها می‌تواند به‌راحتی مورداستفاده مجدد قرار بگیرد و موجب شکل‌گیری اثربخشی شود که بدون داشتن یک‌زبان دیداری تثبیت‌شده، نمی‌توانستید در اختیار داشته باشید.

    زبان دیداری

    ۵. هرکدام از شاخههای کسبوکار شما میتواند بهصورت مجزا باقی بماند درحالیکه نام تجاری اصلی شمارا روبه‌جلو میبرد

    برند‌های بزرگ‌تر با توسعه‌ی زبان دیداری شاهد موفقیت‌های زیادی خواهند بود، زیرا کسب‌وکارهای آن‌ها دارای شاخه‌های زیادی است که همه‌ی آن‌ها برای جلب‌توجه و منابع در حال رقابت هستند.

    با توسعه یک‌زبان دیداری مجزا برای هرکدام از شاخه‌های کسب‌وکار، آن‌ها فرصت باقی ماندن به‌صورت مجزا و درعین‌حال ارتقای نام تجاری مادر را خواهند داشت. این کار می‌تواند از طریق تعیین یک سبک تصویری، نماد و حتی سبک دیداری‌سازی داده‌های مجزا برای هرکدام از این شاخه‌ها میسر شود درحالی‌که طیف رنگی و فونت‌های انتخابی منطبق بانام تجاری مادر استفاده می‌شود.

    هنگامی‌که شرکت‌ها پا را از توسعه‌ی سنتی فراتر گذاشته و بر خلق یک‌زبان دیداری استراتژیک سرمایه‌گذاری می‌کنند، درواقع در حال پی‌ریزی یک فونداسیون و زیربنا برای موفقیت‌های پیاپی هستند. در حقیقت با ۹۱ درصد از مخاطبین امروزی که محتوای بصری و دیداری را بر قالب‌های سنتی بازاریابی ترجیح می‌دهند، نام‌های تجاری که امروز یک‌زبان دیداری برای خود می‌سازند، به‌راحتی به مشتریان خود خدمت می‌کنند که البته موضوع مهمی به شمار می‌آید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات