فناوری قایق خودران ولوو رونمایی شد

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت ولوو پنتا از نوعی قایق خودران رونمایی کرد که می‌تواند در شرایط مختلف جوی به‌راحتی در اسکله پهلو بگیرد.
تبلیغات

تقریبا هر کسی می‌تواند یک قایق تفریحی معمولی را هدایت کند و آن را در مسیرهای مختلف براند؛ کافی است زاویه فرمان مناسب را انتخاب کنید و گاز را فشار دهید تا قایق طبق مسیر دلخواه حرکت کند و شما را به مقصد برساند. در این میان دردسر خاصی وجود ندارد و هر فردی با کمی آموزش، می‌تواند به جزئیات کنترل و هدایت قایق تفریحی مسلط شود.

با این حال بخش دشوار هر سفر، زمانی است که قایق باید در ساحل پهلو بگیرد و به‌اصطلاح در اسکله «پارک» کند. اینجا است که تفاوت کاپیتان واقعی با قایق‌ران معمولی مشخص می‌شود. اگر جریان قوی امواج دریا، کمی باد یا کمی تلاطم وجود داشته باشد، پهلوگیری قایق می‌تواند به کاری دشوار تبدیل شود که از عهده هر کسی برنمی‌آید.

به همین علت ولوو (Volvo) راهی آسان برای اتصال قایق به اسکله و بارانداز ساحل یافته است و این فناوری که به تازگی توسط مهندسان ولوو اختراع شده، به کاپیتان اجازه می‌دهد به‌آسانی در اسکله پهلو بگیرد. 

Volvo self-docking boat / قایق خودران و خودپهلوگیرنده ولوو

فناوری جدید ولوو در این‌جا نه‌تنها به قایق‌های کوچک اعمال می‌شود، بلکه پا را فراتر گذاشته و در قایق تفریحی با طول ۲۱ متر به کار گرفته شده است. چنین طولی برای قایق، بسیار قابل توجه است. ولوو برای اثبات قابلیت فناوری خودران (پهلوگیری خودکار) در قایق تفریحی، آن را به‌صورت عملی آزمایش کرده است؛ به این صورت که قایق تفریحی ۲۱ متری را بین دو قایق مسابقه‌ای ۲۰ متری هدایت کرد تا به‌آسانی در اسکله پهلو بگیرد. این نمایش در مقابل جمعیت زیادی انجام شد؛، درحالی‌که بادی کم سرعت به‌طور عمود بر مسیر قایق خودپهلوگیرنده ولوو مجهز به فناوری خودران می‌وزید.

همان‌طور که در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید، کاپیتان دکمه‌های مخصوصی را فشار می‌دهد تا قایق تفریحی محل مناسب برای پهلوگیری را انتخاب کند. سیستم اطلاعات مورد نیاز را دریافت می‌کند و به‌آسانی دستورات را به انجام می‌رساند. مشاهده می‌شود که قایق خودران ولوو به‌آرامی در مسیر خود به عقب می‌رود و بین دو قایق مسابقه‌ای در کنار خود پهلو می‌گیرد. این کار با استفاده از سیستم محرکه یکپارچه ولوو (IPS) میسر می‌‎شود؛ IPS سیستمی است که در آن مجموعه‌ای از پروانه‌ها و موتورهای تحت کنترل‌رایانه، با هم کار می‌کنند تا کار کاپیتان را برای پهلوگیری در اسکله ساده‌تر کنند. معمولا هنگام پهلوگیری، کاپیتان به کمک یک جوی‌استیک IPS را کنترل می‌کند. به کمک این جوی‌استیک، تنظیمات دقیق برای هدایت قایق و محل قرارگیری در اسکله انتخاب می‌شود و در حقیقت اطلاعات ورودی سیستم وارد IPS خواهد شد.

Volvo self-docking boat / قایق خودران و خودپهلوگیرنده ولوو

در این سیستم، کاپیتان به قایق تفریحی خودران می‌گوید که می‌خواهد در چه محلی پارک کند و قایق نیز شروع به حرکت می‌کند؛ اما سایر تنظیمات را خود سیستم IPS به‌تنهایی انجام می‌دهد و اطلاعات مورد نیاز خود را توسط حسگرهای مختلف و رایانه‌ها کسب می‌کند. در نتیجه حسگرها و رایانه‌ها جریان ثابت اطلاعات را می‌خوانند و می‌توانند در عرض یک میلی‌ثانیه به تغییرات واکنش نشان دهند. قایق خودران ولوو شرایط آب‌وهوایی (مانند سرعت باد و وضعیت جریان آب) را پایش می‌کند و از طریق تنظیمات میکرو به سیستم خودران اجازه می‌دهد که ورودی پیشرانه قایق و زاویه فرمان را در بهترین حالت تنظیم کند. اگر کاپیتان در هنگام انجام عمل پهلوگیری به سیستم دستور دهد که روند کار را متوقف کند، سیستم IPS می‌تواند قایق تفریحی را به‌آسانی در محل خود متوقف کند؛ حتی اگر باد با سرعت بوزد و جریان آب دریا بر خلاف ورودی‌های سیستم IPS حرکت کند.

در حال حاضر سیستم خودران قایق ولوو کاملا مستقل نیست؛ بنابراین کاپیتان هنوز باید در صندلی خود حاضر باشد. اما احتمالا چنین اختراعی می‌تواند راه را برای تولید سیستم کاملا خودران باز کند و در آینده شاهد چنین فناوری پیشرفته‌ای باشیم. صرف نظر از این عیب، فناوری خودران ولوو و قایق خودپهلوگیرنده موفقیت بسیار چشمگیری محسوب می‌شود. البته این فناوری هنوز به تولید نخواهد رسید و فعلا در دسترس خریداران نخواهد بود. نماینده ولوو می‌گوید فناوری قایق خودران تا سال ۲۰۲۰ می‌تواند راه خود را به عرشه قایق‌های تفریحی و کشتی‌های کوچک پیدا کند. 

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات