قایق برقی جگوار رکورد سرعت جهان را شکست

سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پیتر درج به کمک قایق برقی ساخت شرکت جگوار توانست رکورد سرعت روی آب را با ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت به نام خود ثبت کند.
تبلیغات

معمولا گفته می‌شود آب و الکتریسیته با یکدیگر همخوانی ندارند؛ درست شبیه آب و گربه که همیشه از تضاد آن‌ها گفته شده است. ظاهرا کسی در مورد تلاش‌های جدید جگوار برای نزدیک کردن خودروی الکتریکی به آب چیزی نمی‌داند؛ این خودروساز بریتانیایی به کمک همکاران خود یکی از سریع‌ترین قایق‌های الکتریکی را تولید کرده است که می‌تواند به سرعت‌ بالایی در دریا دست یابد. قایق برقی جگوار وکتور ریسینگ V20E، نام جدیدترین محصول الکتریکی جگوار است که در ادامه تلاش‌های این شرکت برای تغییر به سمت دنیای خودروهای الکتریکی تولید می‌شود.

مانند بسیاری از خودروهای تولیدی جگوار، این قایق برقی برای سرعت ساخته شده است. پیتر درِج، مؤسس و مدیر فنی شرکت «جگوار وکتور ریسینگ»، سوار بر قایق ساخت خود توانست با سرعت ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت مسیری به طول ۱۳ کیلومتر را در دریاچه کانیستون در کامبریای انگلیس طی کند و رکورد جهانی سرعت با قایق برقی را بشکند. رسیدن به چنین سرعتی باعث شد قایق برقی جگوار وکتور ریسینگ V20E بتواند رکورد سرعت با قایق برقی را در انگلیس و جهان به نام خود ثبت کند. رکورد قبلی نیز متعلق به پیتر درج بود که در سال ۲۰۰۸ با سرعت ۱۲۴ کیلومتر بر ساعت به ثبت رسید. 

Electric Jaguar Powerboat / قایق برقی جگوار

برای خلق چنین محصولی، خودروساز انگلیسی متعلق به تاتا موتورز با متخصص ساخت قایق یعنی جگوار وکتور ریسینگ و شرکت ویلیامز ادونسد اینجینیرینگ (Williams Advanced engineering) همکاری نزدیک داشت. برای ساخت سیستم محرکه و موتور الکتریکی از قطعات ساخت ویلیامز ادونسد اینجینیرینگ استفاده شد. هنوز جزئیات زیادی در مورد باتری، موتور الکتریکی و کنترلر این قایق منتشر نشده است؛ اما جگوار می‌گوید از فناوری خودروی الکتریکی موجود در سری مسابقات فرمول E برای تولید آن استفاده می‌شود. 

جگوار علاوه بر استفاده از تخصص تیم وکتور برای مهندسی ساخت قایق برقی، در زمینه رانندگی با این قایق نیز از وکتور ریسینگ کمک گرفت. پیتر درج به‌عنوان بنیانگذار و مدیر فنی جگوار وکتور ریسینگ، توانست با استفاده از تجارب خود رکورد سرعت روی آب را بشکند. پیتر درج قصد دارد طی ۱۸ ماه آینده، شانس خود را برای ثبت چند رکورد سرعت دیگر امتحان کند و به نظر می‌رسد روزهای پرکاری در آینده داشته باشد.

جگوار قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ با تولید خودروهای سنتی بنزین‌سوز خداحافظی کند. خودروی الکتریکی جگوار I-Pace تا اواخر امسال راهی بازار می‌شود و توسعه خودروهای برقی بخشی از استراتژی جدید این خودروساز است که قایق الکتریکی پرسرعت نیز بخشی از آن تلقی می‌شود.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات