تایید خرید NXP توسط کوالکام منوط به رفع تحریم ZTE در آمریکا است

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
خرید NXP توسط کوالکام یکی از بزرگترین معاملات در دنیای نیمه‌هادی‌ها شناخته می‌شود، اما این معامله با جریمه‌های در نظر گرفته شده برای شرکت ZTE توسط آمریکا گره خورده و چینی‌ها از آن به عنوان اهرمی برای رفع این جریمه‌ها استفاده می‌کنند.
تبلیغات

به گزارش بلومبرگ به نظر می‌رسد تایید معامله کوالکام برای خرید شرکت آلمانی NXP به قیمت ۴۴ میلیارد دلار در چین در گرو نجات شرکت چینی ZTE از جریمه‌های آمریکا است . مرجع تصمیم‌گیرنده در زمینه قوانین ضد انحصار چین ادغام NXP که از اواخر سال ۲۰۱۶ در جریان قرار گرفته را هنوز تایید نکرده است. جالب است که در این مدت و در جریان ماجرای خرید کوالکام توسط برودکام (که به دستور رییس جمهور آمریکا متوقف شد) یکی از معیارهای مهم در تعیین ارزش کوالکام تایید این خرید بوده است. شرکت چینی زدتی‌ای به علت محدودیت‌های هفت ساله در نظر گرفته شده توسط دولت آمریکا در خرید تجهیزات مورد نیازش از شرکت‌های آمریکایی دچار مشکل شده است. این شرکت پیش‌تر نیز در سال ۲۰۱۷ جریمه‌ای ۸۹۲ میلیون دلاری را بابت نقض تحریم‌های ایران و کره‌شمالی پرداخت نموده بود، اما پرداخت این جریمه هم نتوانسته بود نظر آمریکایی‌ها را جلب کند. رگولاتوری دولت فدرال ادعا می‌کند زدتی‌ای درباره قراردادهای خود صداقت نداشته است. البته شرکت چینی این اتهامات را قبول ندارد و آن‌ها را ناعادلانه و غیرقابل پذیرش می‌داد. زدتی‌ای می‌گوید تخلفات جدید که به این شرکت نسبت داده می‌شود به صورت عمدی و با خواست این شرکت صورت نپذیرفته است و آن‌ها خودشان نیز موضوع را به آمریکا گزارش داده بودند.

رییس جمهور آمریکا اخیرا تایید کرده که درحال تلاش برای رسیدن به توافق با شرکت زدتی‌ای و جایگزینی محدودیت‌ها با جریمه ۱.۳ میلیارد دلاری و البته تغییرات اساسی در مدیریت این شرکت چینی است. البته تلاش او برای رسیدن به چنین توافقی در کنگره مخالفان زیادی دارد و ممکن است با رای نمایندگان به طرح پیشنهادی یکی از سناتورهای دموکرات وی از پیگیری موضوع بازداشته شود.

بر اساس گزارش مجله اینسایدر تحقیقات اداره امور خارجه تنظیم بازار وزارت بازرگانی چین به طور کامل به پایان رسیده و تنها مسئله‌ای که اعلام نتیجه را به تاخیر انداخته اطمینان دولت چین از رفع محدودیت‌ها علیه شرکت زدتی‌ای است. در این مورد نه کواکام می‌تواند تضمینی دهد و نه رییس جمهور آمریکا، بنابراین به نظر می‌رسد عدم تایید معامله کوالکام و NXP همچنان ادامه پیدا کند.

 از آن‌جایی که چین همچنان بزرگ‌ترین واردکننده قطعات نیمه‌هادی در جهان است، خرید NXP توسط کوالکام (که هر دو سهم بازار بزرگی در چین دارند) باید به تایید رگولاتوری چین نیز برسد. به دلایل مشابه این معامله قبلا در بلوک‌های سیاسی دیگر مانند اتحادیه اروپا نیز مورد بررسی قرار گرفته است و چینی‌ها آخرین مرجعی هستند که انجام معامله در انتظار چراغ سبز آن‌ها باقی مانده است. این خرید برای کوالکام بسیار پراهمیت است چرا که فناوری‌ها و پتنت‌های NXP می‌تواند برگ برنده‌ای این شرکت در رقابت با سایر شرکت‌های فعال در زمینه طراحی و ساخت پردازنده‌ها باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات