تویوتا یک کارخانه عظیم سلول سوختی هیدروژنی احداث می‌کند

یک‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تویوتا در راستای افزایش فروش خودروهای سلول سوختی هیدروژنی اقدام به گسترش فعالیت خود می‌کند و یک کارخانه جدید احداث خواهد کرد.
تبلیغات

با افزایش فروش جهانی خودروهای سلول سوختی، تویوتا قصد دارد تولید قطعات حیاتی این خودروهای دوستدار محیط زیست را افزایش دهد. برای همین منظور، تویوتا به‌‍زودی تولید سلول‌های سوختی را به یک کارخانه‌ی جدید در تویوتا سیتی ژاپن منتقل خواهد کرد که حدود ۷۰ هزار متر مساحت دارد. همچنین تویوتا تولید مخازن هیدروژن را  به یکی از کاخانه‌هایش در شیمویوما منتقل خواهد کرد.

هر دوی این تأسیسات تولیدی تا سال ۲۰۲۰ فعال خواهند شد. سلول‌های سوختی قطعاتی هستند که می‌توانند با مخلوط کردن هوا و هیدروژن برق تولید کنند. مخازن هیدروژن خودروهای سلول سوختی از جنس الیاف کربن ساخته می‌شوند تا مقاومت بالایی داشته باشند. مقاومت بالای این مخازن فاکتور بسیار مهمی است؛ چون هیدروژن موجود در این مخازن فشار بسیار بالایی دارد.

تویوتا برنامه دارد تا سال ۲۰۲۰ فروش خودروهای سلول سوختی خود را با روال فعلی افزایش دهد. هدف این خودروساز بزرگ فروش ۳۰ هزار دستگاه خودروی سلول سوختی در سال است که فعلا با این عدد فاصله‌ی زیادی دارد؛ چون فروش سال گذشته‌ی خودروهای سلول سوختی تویوتا تنها ۳ هزار دستگاه بود. همچنین تویوتا برنامه دارد از سال ۲۰۲۰، هر سال ۱۰ هزار دستگاه به فروش خودروهای هیدروژنی خود اضافه کند.

تویوتا پریوس

در حال حاضر تویوتا خودروی هیدروژنی میرای را در بازارهای ایالات متحده امریکا، ژاپن و ۹ کشور اروپایی عرضه می‌کند و امیدوار است که بتواند این خودرو را در کشورهای دیگر نیز عرضه کند. به باور تویوتا، افزایش تولید قطعات خودروهای سلول سوختی، کلیدی‌ترین راه حل برای کاهش قیمت این خودروها است. چنین کاری می‌تواند فناوری سلول سوختی را تبدیل به یک تکنولوژی ارزان‌قیمت کند و به این شکل افراد بیشتری به این نوع خودرو دسترسی خواهند داشت. تویوتا میرای در حال حاضر با قیمت ۵۹ هزار و ۲۶۰ دلار در بازار ایالات متحده عرضه می‌شود و امکان خرید اقساطی این خودرو نیز با قسط ۳۶ ماهه و به مبلغ ۳۴۹ دلار در ماه وجود دارد. یکی از مشکلات تویوتا در آمریکا این است که میرای تنها در ایالت کالیفرنیا به فروش می‌رسد؛ چون این ایالت بیشترین تعداد جایگاه‌های سوختگیری خودروهای هیدروژنی را دارد. البته برنامه‌هایی برای گسترش این جایگاه‌ها در هاوایی نیز وجود دارد.

تویوتا همچنین تا سال ۲۰۲۵ استفاده از نیروی الکتریکی را در خودروهای خود افزایش خواهد داد و تا سال ۲۰۳۰ مجموع فروش خودروهای هیدروژنی و برقی را به یک میلیون دستگاه در سال خواهد رساند. توویتا در سال ۲۰۲۰ یک محصول سلول سوختی با نام Sora را نیز در بازار ژاپن عرضه خواهد کرد. در حال حاضر این شرکت در تأسیسات خود از کامیون‌های سلول سوختی استفاده می‌کند. تویوتا برنامه‌ای نیز برای توسعه‌ی کامیون‌ و خودروی تجاری سلول سوختی دارد که با نام پراجکت پورتال شناخته می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات