تحول دیجیتال؛ پیش‌نیاز ضروری توسعه‌ی کسب‌وکار

چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
امروزه تنها راه بقای کسب‌وکار در بازار رقابتی، سازگاری و همگام شدن با آخرین پیشرفت‌های فناوری و عبور از چالش‌های دیجیتال است.
تبلیغات

اینترنت، سال ۱۹۹۰ در آمریکا متولد شد و سیلیکون ولی بلافاصله از آن استقبال کرد و پس‌ازآن، در سراسر جهان با سرعتی باورنکردنی توسعه یافت. اینترنت در آمریکا اختراع شد ولی جهان بسیار سریع آن را پذیرفت و در یک دهه‌ی گذشته، فناوری‌های جدید آن همه‌ جا ظهور کرده‌اند. اکنون هاب‌های فناوری در مناطق مختلف اعم از نیویورک، هند، آسیای شرقی، اروپای مرکزی و کانادا، شبیه به  سیلیکون ولی‌ شکل گرفته‌اند و این روند ادامه دارد.

به‌عنوان‌ مثال اروپای شرقی به لطف شکوفایی استعداد فن‌آوری کارآفرینی، به یکی از مراکز نوآوری جهان تبدیل‌ شده و در سال‌های اخیر موفقیت‌های زیادی را شاهد بوده است: از اسکایپ و ترنسفروایز استونی تا استارتاپ تشخیص چهره‌ی لوکسری اوکراین که ‌توسط اسنپ‌چت به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار خریداری شد و عنوان بزرگ‌ترین معامله‌ی تاریخ تکنولوژی اوکراین را از آن خود کرد.

نوآوری‌های دیجیتال هرروز با سرعت بیشتری فرصت‌های جدیدی خلق می‌کنند. کسب‌وکارهای کلیه‌ی صنایع باید خود را نه‌تنها برای حفظ سهم خود در بازار رقابتی، بلکه برای ادامه‌ی بقا با پیشرفت‌های تکنولوژی همگام نگه‌دارند. بگذارید نگاهی به استراتژی‌های موفق تجاری داشته باشیم تا این مفاهیم را بهتر درک کنیم:

Digital Transformation

ساخت سیستم‌هایی که رشد دیجیتال را ارتقا می‌دهند

در دنیای کسب‌وکار امروز همه‌ی صنایع از خرده‌فروشی‌ها گرفته تا بخش آموزشی، از مزایای بازاریابی دیجیتال بهره می‌برند. دانشکده‌ها اولین کسب‌وکارهایی نبودند که به حوزه‌ی بازاریابی دیجیتال قدم نهادند؛ ولی جالب است که نگاهی به سمت تجاری بخش آموزش داشته باشیم و ببینیم بازاریابی دیجیتال چگونه همه‌ی کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار داده است.

آکادمی بالتیک تلنتس (Baltic Talents) ارائه‌دهنده‌ی طیف وسیعی از برنامه‌های آموزشی است و تعداد قابل‌ توجهی دانشجو را به‌عنوان نیروی کار آتی تعلیم می‌دهد. هدف این آکادمی در مرحله‌ی اول تدریس بازاریابی دیجیتال و ترفندهای رشد به مستعدترین دانشجویان و در مرحله‌ی بعد پاسخگویی به نیازهای مراکز برون‌سپاری کارها است.

آکادمی بالتیک پیشرفته‌ترین تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال را به‌منظور رشد دانشجویان خود، اجرا می‌کند. درواقع هر سیستمی که به کار گرفته می‌شود، نرخ مقیاس‌پذیری حضور آن‌ها را افزایش می‌دهد. دانشجویان می‌توانند به دوستان خود مراجعه کنند، کلاس‌ها را می‌توان به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشت و برنامه‌های سخنرانی نیز از فضای ابری قابل‌دسترسی هستند. فرهنگ عمومی سازمان بر اساس مشارکت و سیستم‌هایی پایه‌گذاری شده که رشد را ارتقاء می‌دهند.

پروفسور نریجوس پاکسا، رئیس هیئت‌ علمی دانشگاه، می‌گوید:

مؤسسه‌ی ما روی اهداف بلندمدت متمرکز است. همه‌ی برنامه‌ها در راستای کار، تولید و مقیاس‌دهی دیجیتال است. ما نه‌تنها می‌خواهیم فارغ‌التحصیلانی متخصص و حرفه‌ای به جامعه تحویل دهیم، بلکه می‌خواهیم مطمئن شویم بهترین و موفق‌ترین فارغ‌التحصیلان، دانش خود را از طریق برنامه‌های ما با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

شرکتی که می‌خواهد فاکتور «رشد» را عرضه کند، باید این فاکتور را مهم‌ترین اصل فرهنگ‌ سازمانی خود بداند.

Digital Transformation

تحول دیجیتال یک خودرو و استراتژی سوخت آن است

ازآنجاکه تکنولوژی با چشم‌انداز کسب‌وکارهای امروزی ادغام‌شده، تقریباً همه‌ی کسب‌وکارها تا حدودی کسب‌وکار دیجیتال هم محسوب می‌شوند. اگر شرکتی می‌خواهد در صنعت خود با سایر شرکت‌ها به رقابت بپردازد، باید سیستم‌ها و پروسه‌های قدیمی را مورد بازنگری قرار دهد و تکنولوژی‌های جدید را در مکان مناسب به کار بگیرد. زمانی که شرکت‌ها می‌خواهند راه خود از میان تحولات دیجیتال پیدا کنند، با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند. این موانع در طیف‌های متفاوتی ظاهر می‌شوند، مانند کسر بودجه برای فناوری‌های جدید یا فقدان دانش و مهارت لازم در راه‌اندازی ابتکارات جدید دیجیتال. اما مهم‌ترین چالشی که باید بر آن غلبه کنیم، تنظیم یک استراتژی مؤثر دیجیتال است.

استراتژی درواقع چهارچوب‌ها و ساختاری است که به کسب‌وکار نشان می‌دهد چگونه از ابزارهای دیجیتال در دسترس، به‌طور مؤثر استفاده کند. بدون استراتژی همه‌ی بودجه و تلاش‌های شرکت به هدر می‌رود.

به‌عنوان‌ مثال شرکتی که در شبکه‌های اجتماعی هزاران فالوئر دارد ولی با آن‌ها وارد تعامل نمی‌شود، مصداق کامل کسب‌وکاری است که سوار خودروی تحول دیجیتال شده، ولی ازآنجاکه استراتژی خاصی ندارد، نمی‌تواند از این فرصت برای حرکت روبه‌جلو استفاده کند.

میزان فروش خرده‌فروشی تجارت الکترونیک در سراسر جهان، از ۱.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۴، به ۲.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش‌ یافته است. این صنعت هنوز از فرصت‌های بسیار زیادی برخوردار است و کسب‌وکارهایی که بر اساس یک استراتژی دیجیتال مؤثر حرکت می‌کنند، می‌توانند سودآوری چشمگیری در این زمینه داشته باشند.

یکی از شرکت‌هایی که به خاطر استراتژی‌های فوق‌العاده‌اش شناخته می‌شود، زاپوس است. زاپوس روی بهینه‌سازی روابط خود با مشتریان متمرکز شد و از همه‌ی کانال‌های دیجیتال استفاده کرد تا به این مقصود برسد و نهایتاً، با این موفقیت به یکی از رهبران بازار خرده‌فروشی آنلاین تبدیل شد. این شرکت نه‌تنها از رسانه‌های اجتماعی برای تعامل و ارتباط واقعی و نزدیک با مشتریان استفاده می‌کند، بلکه کارمندانش را هم تشویق می‌کند تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک بگذارند. زاپوس با این پست‌ها به یک برند مردمی و محبوب تبدیل شد و احساس و اعتماد مشتریان را با خود همراه کرد.

این شرکت بازاریابی محتوا را نیز بسیار مهم می‌داند و به این منظور اقدامات گسترده‌ای انجام داده است. آن‌ها علاوه بر انتشار یک مجله‌ی دیجیتال فروشگاهی با محتوای حرفه‌ای و جذاب، استراتژی منسجمی نیز برای تقویت شبکه‌ی پینترست خود دارند.

تکنولوژی، همه‌ی صنایع و حتی شیوه‌ی اداره‌ی کسب‌وکارها را تحت تأثیر خود قرار داده است. شرکت‌ها باید با استفاده از ابزارهای دیجیتال، استراتژی‌های نوآورانه و خلق ارزش‌های جدید برای مشتریان، چالش‌های دیجیتال را پشت سر بگذارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات