کارمندان نسل‌های مختلف را به اشتراک دانش تشویق کنید

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تنوع نسل‌ها و تفاوت سنی کارمندان، در کنار چالش‌‌های متعدد، فرصت‌هایی عالی برای اشتراک دانش در سطح شرکت فراهم می‌کند.
تبلیغات

جشن‌ فارغ‌التحصیلی یکی از رسوم مشترک میان تمام دانشگاه‌‌های جهان است. عموما در این جشن‌ها و خصوصا در دانشگاه‌های معتبر جهان مانند هاروارد، استنفورد و ام‌آی‌تی، از افراد سرشناس دعوت می‌شود تا برای فارغ‌التحصیلان سخنرانی کوتاه و الهام‌بخشی داشته باشند. نکته‌ی قابل توجه این است که شاید هر فردی در جهان شانس رویارویی با افراد بسیار موفق و دریافت نصیحت‌های الهام‌بخش از آن‌ها را نداشته باشد. بعلاوه، عموم افراد پس از ورود به دنیای کسب‌وکار، از چنین نعمت‌هایی محروم می‌شوند.

به‌عنوان مثال از خودتان بپرسید آخرین باری که یک نصیحت حرفه‌ای و جمله‌ای الهام‌بخش شنیدید چه زمانی بوده است؟ نکته‌ای که توجه شما را به‌طور کامل جلب کند و قوه‌ی تخیل و رویاپزداری‌تان را به کار بیاندازد. احتمالا در محیط کسب و کار با چنین نصیحت‌هایی روبرو نشده‌اید. در بدترین حالت نیز هیچ‌گاه یا تنها یک بار چنین دانشی را از افراد نزدیک به خود دریافت کرده‌اید.

افراد تلاشگر همیشه به دنبال فردی هستند که به آن‌ها دانش منتقل کند. آن‌ها در دوره‌های الهام‌بخشی شرکت می‌کنند، کتاب می‌خوانند، سخنرانی‌هایی مانند تد تماشا می‌کنند و از هر منبعی برای دریافت الهام و نکته‌ی آموزنده استفاده می‌کنند. اما این افراد عموما توجهی به محیط کاری خود ندارند.

در حال حاضر حدود پنج نسل از افراد مختلف در دنیای کسب‌وکار مشغول به کار هستند. این تنوع عظیم از افراد، منبعی بزرگ برای دریافت دانش در زمینه‌های گوناگون است. البته هیچ روش مستقیم و آسانی برای انتقال دانش در محیط کار وجود ندارد و تا زمانی که افراد در دسته‌بندی‌های سنتی به کار مشغول هستند، شانس انتقال دانش آن‌ها پایین خواهد بود.

مدیر

نیاز اساسی شرکت‌هایی با تنوع سنی کارمندان، راهی جدید برای به اشتراک گذاری دانش میان نسل‌ها است. البته جلسات سخنرانی، روشن‌ترین روش برای این کار هستند اما قطعا راه‌های آسان‌تری نیز برای به جریان انداختن جریان دانش در شرکت وجود دارد. در ادامه‌ی این مطلب زومیت به معرفی چهار راهکار برای افزایش تبادل دانش در شرکت‌ها می‌پردازیم.

هر روز به یک کارمند اجازه دهید که دانش، بینش یا تجربه‌ی خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. البته دوره‌ی زمانی را می‌توان بسته به شرایط شرکت تغییر داد. موضوع این جلسات را نیز می‌توان از سخنرانی به موارد دیگر تغییر داد. به‌عنوان مثال اشتراک یافته‌های جدید در هر تیم یا صحبت در مورد وظایف و چالش‌های هر فرد یا تیم می‌تواند جذاب باشد.

شناخت کارمندان برتر

به‌احتمال زیاد در هر شرکتی، افرادی وجود دارند که بدون چشم‌داشت و خودنمایی، دانش و تجربه‌ی خود را در اختیاز دیگران می‌گذارند. بهتر است این افراد را پیدا کرده و فرصتی برای صحبت کردن در میان جامعه‌ی بزرگتر کارمندان برای آن‌ها فراهم کنید. برای پیدا کردن این افراد نیز می‌توانید به راحتی از نظرسنجی‌های بی‌نام میان کارمندان استفاده کنید.

پس از شناخت این افراد باید به دنبال بهترین راه برای بهره‌گیری از دانش و تجربه‌ی آن‌ها باشید. به‌عنوان مثال می‌توانید ۲۰ درصد از زمان آن‌ها را به مربیگری و آموزش دیگر کارمندان اختصاص دهید.

برنامه‌ی مربی‌گری متقابل

وقتی در فرهنگ سازمانی، ارزش‌های داخلی و فرآیندهای شرکت، ایجاد ارتباط بین نسل‌ها را در اولویت قرار دهید، تاثیر آن را دوچندان می‌کنید. به‌عنوان مثالی در این مورد می‌توانید برنامه‌ی مربی‌گری متقابل را اجرا کنید. در این برنامه نسل جوان مهارت‌ها و تکنیک‌های جدید را به نسل قبل آموزش می‌دهند و در عوض، از تجربیات آن‌ها استفاده می‌کنند.

مربی گری در مدیریت

گروه منابع انسانی با تمرکز روی دانش

شرکت‌های بزرگ جهان گروه‌هایی از کارمندان مسن‌تر خود تشکیل می‌دهند که به‌عنوان منابع نیروی انسانی یا ERG شناخته می‌شوند. این گروه‌ها وظیفه‌ی آموزش نیروهای جدید شرکت را بر عهده دارند و تجارب خود از سال‌ها حضور در این شرکت‌ها را در اختیار آنان قرار می‌دهند. 

در نهایت باید به این نکته توجه داشت که تنوع نیروی انسانی و تفاوت سن در شرکت‌ها، با کمی برنامه‌ریزی می‌تواند به بهترین ویژگی یک کسب‌وکار تبدیل شود. این ویژگی به قدری ارزش دارد که کارشناسان استارتاپ‌ها پیشنهاد می‌دهند در کنار جذب نیروهای جوان، افراد مسن و حتی بازنشسته را در تیم کاری خود وارد کنید تا از تجربیات و شکست‌ها و پیروزی‌های آن‌ها برای شناخت بهتر بازار استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات