پورشه 917 کلاسیک؛ با مجوز رانندگی در جاده

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از مشهورترین خودروهای تاریخ پورشه در مسابقات سرعت، توسط یک راننده‌ی آماتور بهینه سازی شده و حالا دارای استاندارد لازم برای تردد در جاده است.
تبلیغات

پورشه 917 یکی از مهم‌ترین خودروهای مخصوص پیست در تمام دوران برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی است که با موفقیت‌هایی مثل اولین پیروزی پورشه در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز و داشتن نقش برجسته در در فیلم "لمانز" با بازی استیو مک‌کوئین همراه بود. هرچند برند آلمانی هرگز توانست، نسخه‌ای جاده‌ای از پورشه 917تولید کند، اما کلودیو رودارو راننده آماتور تصمیم گرفت تا ورود این خودروی مسابقه‌ای به خیابان را قانونی کند.

 Porsche 917

یک تغییر ناگهانی در تاریخ پورشه 917 باعث شد تا این پروژه ممکن شود؛ در سال ۱۹۷۴، کنت روسی یکی از اعضای شرکت مارتینی اند روسی (Martini & Rossi) که حامی مالی بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای پورشه است، یک دستگاه پورشه 917 دست دوم از این شرکت خریداری کرد. با برخی تغییرات جزئی مانند اضافه کردن انباره اگزوز خودرو (مافلر)، او به نوعی دپارتمان وسایل نقلیه موتوری آلاباما را متقاعد کرد تا اجازه دهند از این خودرو برای رانندگی در جاده‌ نیز استفاده کند. روسی به کمک این کاغذبازی و تشریفات اداری توانست استفاده جاده‌ای خودروی مسابقه‌ای پورشه 917 خود را در خیابان‌های اروپا نیز قانونی کند.

Porsche 917 / خودروی مسابقه‌ای پورشه 917
Porsche 917 / خودروی مسابقه‌ای پورشه 917
Porsche 917 / خودروی مسابقه‌ای پورشه 917
Porsche 917 / خودروی مسابقه‌ای پورشه 917
Porsche 917 / خودروی مسابقه‌ای پورشه 917
Porsche 917 / خودروی مسابقه‌ای پورشه 917
Porsche 917 / خودروی مسابقه‌ای پورشه 917
Porsche 917 / خودروی مسابقه‌ای پورشه 917
Porsche 917 / خودروی مسابقه‌ای پورشه 917

از آن‌جایی که استفاده جاده‌ای از خودروی مسابقه‌ای پورشه 917 در اروپا مسبوق به سابقه بود، رودارو مجبور بود تا تغییرات مشابهی در خودرویش ایجاد کند تا برای مقامات اروپایی جهت استفاده در جاده قابل قبول باشد. البته این روند به همین آسانی نیز نبود؛ زیرا تا دست‌یابی به مجوزهای لازم تقریبا دو ماه طول کشید و پس از آن مقامات اجازه استفاده جاده‌ای را برای خودروی پورشه 917 صادر کردند. 

همانند خودروی مسابقه‌ای مشهور قهرمان مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، این خودرو نیز هنوز دارای پیشرانه ۹.۴ لیتری ۱۲ سیلندر تخت و هواخنک است که حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. کل وزن خودرو حدود ۶۰۰ کیلوگرم است که برای یک خودروی مسابقه‌ای و حتی جاده‌ای بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد. تصور کنید چگونه می‌توان با این خودرو در جاده‌های تنگ موناکو رانندگی کرد؛ احتمالا استفاده از چنین خودرویی در بعضی موارد منجر به ایجاد و تشدید ترافیک خیابان‌های کوچک شود.

Porsche 917 / خودروی مسابقه‌ای پورشه 917

پورشه شاسی این خودرو را به عنوان یدک تولید کرد اما هرگز مسابقه‌ای با آن انجام نشد. در سال ۲۰۰۳، گونر ریسینگ (Gunnar Racing) شروع به آماده‌سازی این خودرو برای شرکت در مسابقات پیست کرد. این شرکت بزرگ‌ترین پروژه خود را به صورت آنلاین ثبت کرد و اولین مدل مسابقه‌ای توانست رقابت خود را در سال ۲۰۰۴ و طی رویداد پورشه رن‌اسپرت ریونیون (Rennsport Reunion) آغاز کند. 

بر اساس اطلاعات منتشر شده روی شاسی خودروی مسابقه‌ای پورشه 917، رودارو این خودرو را در سال ۲۰۱۶ به دست آورد و از آن به طور گسترده در مسیر پیست استفاده کرد. از جمله این موارد می‌توان به شرکت در رقابت‌های مونزا هیستوریکز (Monza Historics) و اٌلدتایمر جی‌پی (Oldtimer GP) در پیست معروف نوربرگ‌رینگ آلمان اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات