واردات غیر قانونی ۶۴۰۰ دستگاه خودرو تأیید شد

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس ابلاغیه‌ی دفتر مبارزه با جرائم سازمان‌یافته به گمرکات کشور، ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو به‌ دلیل استفاده از ثبت‌ سفارش‌ غیر قانونی، مشمول مقررات قاچاق کالا شدند.
تبلیغات

 چندی پیش یکی از خبرگزاری‌های کشور مستنداتی مبنی‌ بر ورود غیر قانونی ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو به کشور ارائه کرد. این مستندات از سوی گمرک کشور مورد قبول واقع نشد؛ اما بر اساس اعلام رسمی دفتر مبارزه با جرائم سازمان‌یافته به گمرکات کشور، این خودروها از ثبت‌ سفارش‌ غیر قانونی استفاده کرده‌اند و قاچاق محسوب می‌شوند.

با علنی شدن تخلف صورت‌گرفته در واردات خودرو، گمرک با انتشار اطلاعیه‌هایی سعی در مبرا کردن خود از اتهامات داشت؛ در آخرین اقدام رئیس گمرک در اظهاراتی، سازمان توسعه تجارت را به ثبت‌ سفارش خودرو برای عده‌ای خاص، آن هم در زمان توقف قانونی آن متهم کرد. بعد از سکوت یک‌هفته‌ای، بالاخره رئیس سازمان توسعه تجارت دیروز نسبت به ثبت غیر قانونی‌ سفارش‌ اقرار کرد و آن را خارج از اراده این سازمان خواند. 

مجتبی خسروتاج

مجتبی خسروتاج با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهند پس از توقف ثبت‌سفارش، تخلف صورت گرفته است، عنوان کرد که برای روشن شدن این موضوع پرونده تخلفات به دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی- قضایی ارسال شده است. رئیس سازمان توسعه تجارت گفت:

باوجود آن‌که تیرماه پارسال بارها اعلام شد ثبت‌ سفارش واردات متوقف شده است؛ اما خودروهایی از مسیر گمرک ترخیص شده که ثبت‌ سفارش آن‌ها بعد از تاریخ اعلامی بوده است.

مجتبی خسروتاج با تأکید بر اینکه قطعا تخلف صورت گرفته است، گفت:

این اشکال هم می‌تواند در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت‌ سفارش بودند؛ ولی وقتی موضوع را با واردکننده‌ها در میان می‌گذاریم می‌گویند کارمندانمان ثبت‌ سفارش انجام داده‌اند و ما از آن بی‌خبریم.ما هم تأیید می‌کنیم تخلفاتی صورت گرفته و اعلام هم کردیم کدام شرکت‌ها و کدام واردکنندگان چه نوع تخلفاتی انجام داده‌اند؛ چون این موارد، در شرایطی انجام شده که مرتب اطلاع‌رسانی می‌کردیم در این ایام ثبت‌ سفارش برای این افراد و شرکت‌های خاص ممنوع است؛ اما این که آن‌ها چطور توانستند این کار را انجام دهند باید رسیدگی شود.  آنچه در حال حاضر در قالب ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو مطرح می‌شود، مواردی از ثبت‌ سفارش‌های خارج از تأیید است که در واقع ما چنین ثبت‌ سفارشی را در سیستم انجام ندادیم؛ حال اینکه چطور شرکت‌ها و افراد توانسته‌اند ثبت‌ سفارش انجام دهند باید به‌صورت فنی رسیدگی شود و گمرکات باید تعداد خودروهای ترخیصی پس از اعلام توقف ثبت‌ سفارش را اعلام کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات