چرا تغییرات سازمانی مایکروسافت کاربران غیر ویندوز را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد

یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تغییرات سازمانی اخیر مایکروسافت و تمرکز این شرکت بر فضای ابری و هوش مصنوعی، نه‌تنها کاربران ویندوز، بلکه کاربران دیگر پلتفرم‌ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
تبلیغات

در دورانی نه‌چندان دور، مأموریت مایکروسافت حول محور کامپیوترهای شخصی ویندوزی در ادارات یا خانه‌ها در گردش بود و دسترسی هر فرد به یک کامپیوتر شخصی و نفوذ ویندوز در هر جنبه از زندگی کاربران از اهداف پیشین این شرکت محسوب می‌شد. با این حال، در حال حاضر کامپیوترهای شخصی دیگر پرکاربردترین کامپیوترها به‌حساب نمی‌آیند و دستگاه‌های منفرد و ثابت دسکتاپ از مدت‌ها پیش دیگر تعریف‌کننده‌ی رایانش شخصی برای افراد نیستند.

تجربه‌های دیجیتال اکنون واقعیت ناپایدار و متصل‌به‌همی محسوب می‌شوند که در میان دستگاه‌ها، سیستم‌عامل‌ها، اپلیکیشن‌ها و فضای فیزیکی در حرکت هستند. در ۱۰ سال اخیر که این واقعیت جدید رایانشی به‌وسیله‌ی گوشی‌های هوشمند مصرفی و اتصال پرسرعت موبایل شکل گرفت، شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت مشغول ساخت زیرساخت‌های مبتنی بر فضای ابری بودند تا تجربه‌های ازهم‌گسیخته‌ی کاربران را منسجم و یکپارچه کنند.

مایکروسافت با تغییرات سازمانی جدید خود فضای ابری، هوش مصنوعی و رایانش لبه‌ای را در خط مقدم تشکیلات سازمانی‌اش قرار می‌دهد؛ با این هدف که بتواند به مدیریت یک فضای ابری هوشمند و عظیم به‌عنوان سیستم‌عاملی چند پلتفرمی بپردازد که به نحو بهینه‌تری تجربه‌های دیجیتال کاربران را امکان‌پذیر و تسهیل می‌کند؛ این مسئله همچنین کاربران را از طریق دستگاه‌های متصل مصرفی و دستگاه‌های اینترنت اشیاء که به نحو فزاینده‌ای آن‌ها را احاطه کرده است، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تغییرات سازمانی با هدف نوآوری برای مصرف‌کنندگان

پلتفرم‌های هوش مصنوعی و فضای ابری به رهبری اسکات گوتری، نائب رئیس اجرایی فضای ابری و سازمانی مایکروسافت و تجارب و دستگاه‌ها تحت هدایت راجش جا، نائب رئیس اجرایی گروه محصولات، گروه‌های مهندسی جدید مایکروسافت به‌حساب می‌آیند.

تمرکز مایکروسافت بر فضای ابری و هوش مصنوعی اقدام تازه‌ای به‌حساب نمی‌آید. در کنفرانس بیلد ۲۰۱۷ ساتیا نادلا، مدیرعامل ردموندی‌ها، به‌صورت علنی شعار «اول موبایل، اول ابر» را به «اول ابر، اول هوش مصنوعی» تغییر داد:

ما در حال جابه‌جایی از دنیای امروزیِ «اول موبایل، اول ابر» به دنیای جدیدی هستیم که قرار است از یک فضای ابری هوشمند و یک لبه‌ی هوشمند ساخته شود. این دنیا درباره‌ی یک دستگاه یا یک الگوی اپلیکیشنی برای یک دستگاه نیست. این تجربه‌ی کاربری قرار است تمام دستگاه‌های شما را در بر بگیرد.

شرکت‌هایی نظیر اپل تلاش دارند تا کاربران را درون اکوسیستم‌های واحد محصور کنند؛ اما حقیقت این است که اغلب کاربران - هم مصرف‌کنندگان و هم افراد حرفه‌ای – روزانه در محل کار و زندگی خود به‌طور مرتب در میان دستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها جابه‌جا می‌شوند. سرمایه‌گذاری‌های ابری مایکروسافت، آفیس ۳۶۵، مایکروسافت گراف، پروژه رم، رایانش لبه‌ای و ... اقداماتی در جهت آسان‌سازی، حمایت و افزایش بهره‌وری تجربه‌های دیجیتال و در حال حرکت کاربران محسوب می‌شود.

این تغییرات سازمانی به معنی حذف محدودیت‌ها در ارائه‌ی نوآوری برای مشتریان است. نادلا می‌گوید: «مایکروسافت باید از نیازهای نامعلوم و برآورده‌نشده‌ی مشتریان آگاهی داشته باشد. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم محدودیت‌های سازمانی سد راه نوآوری برای مشتریانمان شوند.

فضای ابری هوشمند و کاربران

Microsoft Graph

فضای ابری هوشمند مایکروسافت را می‌توان به‌عنوان یک «ابرسیستم‌عاملِ» اتصال‌دهنده‌ی اکوسیستم‌ها، اپلیکیشن‌ها و تجربه‌های کاربری در نظر گرفت. هسته‌ی مأموریت ابری مایکروسافت به راهبرد پیشین این شرکت در قبال ویندوز شبیه است؛ با این تفاوت که مقیاس بسیار گسترده‌تری را شامل می‌شود و با دنیایی به‌هم‌پیوسته از دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف تناسب دارد.

در زمانی نه‌چندان دور، ویندوز سیستم‌عامل و پلتفرمی مخصوص رایانش شخصی برای کاربران و توسعه‌دهندگان بود؛ اما به‌تدریج با ظهور اینترنت، پلتفرم‌های موبایل و اپلیکیشن‌ها و خیزش دستگاه‌های رایانش محیطی نظیر آمازون اکو، رایانش شخصی و توسعه‌دهندگان در طیفی از انواع دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها پراکنده شدند. هدف مایکروسافت با ویندوز، ساخت سیستم‌عاملی بود که بخش زیادی از توسعه و رایانش شخصی در آنجا اتفاق بیافتد. اکنون این شرکت با «فضای ابری» در پی دستیابی به همین هدف است.

متأسفانه فضای رقابتی به‌وجودآمده موجب شد ویندوز به‌جای آنکه پلتفرم پیش‌فرض رایانش شخصی به‌شمار برود، تنها به یک انتخاب در میان پلتفرم‌های مختلف دیگر تبدیل شود. در نتیجه، موقعیت فضای ابری مایکروسافت از طریق روش‌های مختلفی در حال تثبیت است تا بستری باشد که در آن تجربه‌های دیجیتال کاربران ویندوز، آی‌اواس و اندروید از طریق روش‌های مختلف در سطوح گوناگون مدیریت یا اجرا شود.

اتصالاتی که پیوند می‌خورند

Microsoft Graph

  • آفیس ۳۶۵ مجموعه‌ای مبتنی بر فضای ابری از ابزارهای بهره‌وری چند پلتفرمی به‌همراه یک تأیید اعتبار واحد است که حصار بین بهره‌وری کاری و شخصی را از میان برمی‌دارد.
  • مایکروسافت گراف تجربه‌های چند پلتفرمی کاربران و آفیس ۳۶۵ را به یکدیگر پیوند می‌دهد تا در میان دستگاه‌ها پیوستگی به‌ وجود بیاورد.
  • پروژه رم پشتیبانی چندپلتفرمی و مبتنی بر فضای ابری را به‌منظور حفظ تجربه‌های اپلیکیشن در میان دستگاه‌ها فراهم می‌آورد؛ نظیر تداوم پخش موسیقی از یک گوشی اندروید در کنسول ایکس‌باکس.
  • پلتفرم ابری مایکروسافت آژور می‌تواند بخش سمت سرور اپلیکیشن‌های آی‌اواس، ویندوز و اندروید را اجرا کند.
  • مدیریت دستگاه موبایل مایکروسافت پشتیبانی فراگیر و جامعی برای دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید ارائه می‌دهد.
  • کورتانا، دستیار دیجیتال چندپلتفرمی و مبتنی بر فضای ابری مایکروسافت به شناخت کاربران در سناریوهای سازمانی و شخصی و در میان دستگاه‌های مختلف می‌پردازد.
  • این سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری که تجربه‌های کاربر را مدیریت می‌کنند، اغلب برای مصرف‌کنندگان دستگاه‌محور غیر قابل مشاهده هستند. سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت در رایانش لبه‌ای و تیم تجارب و دستگاه‌ها در نهایت قدرت رایانش ابری را در دستگاه‌های شخص اول و ثالث کاربران آشکار خواهد کرد.

    ادامه زندگی در لبه هوشمند

    Intelligent Edge

    تغییرات سازمانی مایکروسافت، هوش مصنوعی و رایانش لبه‌ای را در اولویت قرار می‌دهد. رایانش لبه‌ای به مفهوم فرآیندی است که در آن داده‌ها در نقطه‌ای نزدیک به همان محل دریافت در شبکه تجمیع و تحلیل می‌شوند. به عبارت دیگر، رایانش لبه‌ای شیوه‌ای از بهینه‌سازی سیستم‌های رایانش ابری به‌وسیله‌ی انجام پردازش داده در لبه‌ی شبکه و نزدیک به منبع داده است. در این روش به‌وسیله‌ی تحلیل و تولید دانش، پهنای باند ارتباطی لازم بین حسگرها و مراکز داده‌ی مرکزی یا نزدیک به منبع داده، کاهش می‌یابد.

    تیم تجارب و دستگاه‌ها که وظیفه‌ی «القای تدریجی محصولی یکپارچه در سراسر دستگاه‌ها و تجربه‌های کاربر نهایی مایکروسافت را بر عهده دارد»، در توسعه‌ی دستگاه‌ها و تجارب نرم‌افزاری در لبه‌ی فضای ابری مایکروسافت برای کاربران مؤثر واقع خواهد شد. این تیم به‌سختی تلاش خواهد کرد تا ویندوز، آفیس و اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های شخص ثالث را در قالب تجربه‌ای فراگیر از مایکروسافت ۳۶۵ ارائه دهد.

    علاوه بر این، پردازنده‌های قدرتمندی نظیر اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام در پیوستگی با شبکه‌های پرسرعت نسل چهارم موبایل (و نسل پنجم در آینده)، آغاز چشم‌انداز مایکروسافت از هوش مصنوعی آینده‌نگرانه‌ای هستند که می‌تواند مفهوم کاربر را درک کند و پشتیبانی فعالانه از وی به‌ عمل آورد.

    برای رسیدن به این هدف، هری شوم، سرپرست تیم هوش مصنوعی و پژوهش در مایکروسافت، هوش مصنوعی را در میان طیف محصولات این شرکت توسعه می‌دهد. تیم جدید ادراکات هوش مصنوعی و واقعیت ترکیبی با هدایت الکس کیپمن خالق هولولنز، گفتار، تصویر، واقعیت ترکیبی و دیگر توانایی‌های ادراکی و هوش محدوده‌ای را فراهم می‌کند. تیم فضای ابری و هوش مصنوعی با به‌ پیش راندن «انسجام پلتفرم در سراسر فضای ابری، رایانش لبه‌ای و هوش مصنوعی از جمله سرویس‌های سطح بالای ادراک، دانش و شناخت، این عناصر را با یکدیگر پیوند می‌دهند.»

    در نهایت، سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت در اینترنت اشیاء که از میلیاردها دستگاه متصل‌به‌هم از وسایل نقلیه و دوربین‌های هوشمند تا کامپیوترهای همیشه متصل و گوشی‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند، بستری به‌ وجود می‌آورد که تمام پلتفرم‌ها را در بر می‌گیرد و تجارب کاربر را در آنچه یک دنیای رایانش محیطی نامیده می‌شود، مدیریت می‌کند.

    پیش به سوی آینده

    ویندوز دیگر هسته‌ی اصلی برنامه‌ی مایکروسافت برای رایانش شخصی را تشکیل نمی‌دهد و در عوض فضای ابری، هوش مصنوعی و رایانش لبه‌ای اکنون این وظیفه را بر عهده دارند. هرچند ویندوز کماکان برای مایکروسافت عنصری حیاتی محسوب می‌شود؛ اما موجودیت آن به‌عنوان سیستم‌عاملی خرد در کنار دیگر رقبایی که توسط «ابرسیستم‌عامل و پلتفرم توسعه» پشتیبانی می‌شوند، حفظ خواهد شد.

    و به‌عنوان سخن آخر، تغییرات سازمانی اخیر مایکروسافت، این شرکت را با چشم‌انداز امروزی «اول ابر، اول هوش مصنوعی» در یک راستا قرار می‌دهد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات