سیستم ستاره ای با سه سیاره شبیه زمین

جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تا به حال تعداد زیادی منظومه شبیه به منظومه‌ی شمسی خودمان مشاهده شده‌اند. بررسی ویژگی‌ها‌ی این سیستم‌ها می‌تواند مفید باشد.
تبلیغات

تا به حال نزدیک به ۳۵۰۰ سیاره‌ی خورشیدی دیده و تایید شده‌اند. بیش‌تر این سیاره‌ها با استفاده از روش گذر یا انتقال شناسایی شده‌اند. منجمان می‌توانند با ترکیب میزان خمیدگی نور، هنگام گذر یک سیاره با اختلالات سرعت مشاهده‌شده، جرم و شعاع سیاره را مشخص کرده و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را تا حدودی تعیین کنند. میزان کدری اتمسفر یک سیاره با طول موج تابش، تغییر می‌کند و منجمان می‌توانند با استفاده از همین واقعیت، مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده‌ی اتمسفر سیاره را تعیین کنند. با بررسی عمیق یک گذار در طول موج‌ها‌ی متفاوت، می‌توان ترکیبات و دما‌ی اتمسفر یک سیاره را استخراج کرد.

منظومه تراپیست-1

منجمان CfA به‌نام‌ها‌ی جوزف رودریگز، اندرو وندربارگ، جیسون ایستمن، دیوید لتم، ساموئل کویین و تیمی از دانشمندان، گذرا سه سیاره‌ی کوچک را حول ستاره‌ی GJ9827 مشاهده کردند که این ستاره، در فاصله‌‌ی نسبتا نزدیک ۱۰۰ سال نوری از ما قرار دارد. شعاع این سه سیاره حدود ۱.۳ و ۱.۶ و ۲.۱ برابر شعاع زمین است. هر سه سیاره به عنوان سوپر زمین شناخته شده‌اند چرا که جرم آن‌ها از زمین بیش‌تر و از نپتون کم‌تر است. (اندازه‌گیری سرعت شعاعی هر کدام از این سیاره‌ها که در این مقاله نیامده است، به‌طور مجزا منتشر شده و این نتایج را تایید می‌کند.)

GJ9827 یکی از معدود ستارگان شناخته‌شده است که چند سیاره در حد سیاره‌ها‌ی خورشیدی با ساختار اتمسفری مناسب دارد. در واقع این سه سیاره جالب توجه هستند چرا که شعاع آن‌ها بین ۱.۵ تا ۲.۰ برابر شعاع زمین است. مواد تشکیل دهنده‌ی سیاره‌ها در این بازه‌ی شعاعی، از سیاره‌ها‌ی سنگی تا سیاره‌ها‌ی گازی متغیر است، به علاوه، تعداد سیاره‌ها‌یی با این نوع ویژگی‌ها برای مطالعه بسیار کم هستند. این سیاره‌ها در فاصله‌ی نزدیکی از ستاره‌ی خود قرار دارند و زمان دوره‌ای گردش آن‌ها حول ستاره، به ترتیب، ۱.۲ و ۳.۶ و ۶.۲ روز است. این سیاره‌ها در این فاصله‌ی زدیک از ستاره‌ی خود، دمای بالایی دارند. این دما ۱۱۷۲ و ۸۱۱ و ۶۸۰ درجه‌ی کلوین تخمین زده شده است. مشاهدات آینده، جزئیات بیش‌تری در مورد اتمسفر و ویژگی‌ها‌ی این سیاره‌ها به ما نشان خواهد داد. 

این پژوهش در The Astronomical Journal منتشر شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات