گسترش همکاری IBM و اپل با تمرکز بر یادگیری ماشین

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل و IBM در نظر دارند همکاری‌ خود را گسترش دهند. محور اصلی این همکاری‌، ارائه‌ی خدمات یادگیری ماشین است.
تبلیغات

اپل و IBM اعلام کردند همکاری‌ خود را با تمرکز بر حوزه‌ی یادگیری ماشین گسترش می‌دهند. به لطف این همکاری‌، ارائه‌ی امکانات گسترده‌ی یادگیری ماشین از طریق پلتفرم Core ML اپل و واتسون IBM امکان‌پذیر خواهد شد. طبق جزئیات منتشرشده توسط وب‌سایت TechCrunch، این همکاری‌ها به مشتریان اجازه خواهد داد ابزارهای یادگیری ماشین را بر پایه‌ی فناوری واتسون توسعه دهند و از این ابزارها به شکل اپلیکیشن‌هایی در دستگاه‌های همراه اپل استفاده کنند.

برنامه‌ی همکاری اپل و IBM با نام «خدمات واتسون برای Core ML» شناخته می‌شود. طبق اعلام اپل، این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد امور مختلف را با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که از پلتفرم موبایل IBM، موسوم به MobileFirst استفاده می‌کنند، انجام دهند. این کارها شامل مواردی همچون تحلیل تصاویر، طبقه‌بندی محتوای تصویری و آموزش الگوها از طریق خدمات واتسون می‌شود. ویژگی شناسایی تصویری واتسون از الگوهای ماشینیِ از پیش آموزش داده‌شده استفاده می‌کند که از امکاناتی همچون تحلیل تصاویر و شناسایی صحنه‌ها، اشیاء، چهره، رنگ، غذا و دیگر موارد بهره می‌برد. ویژگی طبقه‌‌بندی تصاویر بر اساس نیاز مشتریان قابل شخصی‌سازی است.

IBM Watson

برای مثال، می‌توان از ویژگی شناسایی تصاویر واتسون و الگوهای یادگیری ماشین که با اپلیکیشن‌های تجاری آی‌‌او‌س یکپارچه شده‌اند برای تشخیص وسایل معیوب از وسایل سالم در تصاویر استفاده کرد. این تصاویر می‌توانند از پیش ثبت‌شده باشند یا به‌طور مستقیم از دوربین آیفون دریافت شوند. پس از از تشخیص سازنده و مدل این وسایل، تکنیسین‌ها می‌توانند از اپلیکیشن‌های آی‌‌او‌س جهت جستجو در بانک اطلاعاتی استفاده کنند تا قطعات یدکی مورد نیاز جهت تعمیر را مشخص کنند، دستورالعمل‌های لازم جهت تعمیر را دریافت کنند، قطعات دیده‌شده در تصویر را شناسایی کنند و مشکلات احتمالی را بررسی کنند.

یکپارچه‌سازی فناوری واتسون با اپلیکیشن‌های آی‌‌او‌س بسیار آسان است. در ابتدا مشتریان یک الگوی یادگیری ماشین ایجاد می‌کنند که در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شود. سپس این الگو به الگوی Core ML تبدیل می‌شود و به شکل یک اپلیکیشن درمی‌آید. در نهایت این اپلیکیشن از طریق پلتفرم موبایل IBM منتشر می‌شود.

پلتفرم Core ML که سال گذشته و در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل معرفی شد، ابزاری است که اجازه می‌دهد الگوهای شبکه‌ی عصبی ساخته‌شده توسط ابزارهایِ دیگر شرکت‌ها (همچون IBM) با اپلیکیشن‌های آی‌‌او‌س یکپارچه شوند. این پلتفرم بخشی از تلاش‌ اپل برای ورود به حوزه‌ی یادگیری ماشین است که همزمان با معرفی نسخه‌ی یازدهم آی‌‌او‌س و پردازنده‌ی A11 بایونیک شروع شد.

محمود نقشینه، معاون بخش صنایع و راهکارهای IBM در مرکز تحقیقاتی واتسون، در رابطه با همکاری شرکت متبوعش و اپل می‌گوید:

توسعه‌دهندگان نیازمند راهی هستند تا به‌‌سرعت و آسانی بتوانند چنین اپلیکیشن‌هایی بسازند و هر موقع که شرایط مهیا باشد از ابزارهای ابری بهره ببرند.

در کنار این همکاری، IBM در حال معرفی کنسول توسعه‌دهندگان ابری برای اپل است؛ این سرویس ابری فرایند تبدیل الگو‌های واتسون به اپلیکیشن‌ها را ساده‌تر می‌کند. این کنسول امکان اشتراک داده‌ها بین اپلیکیشن‌ها و بانک‌های اطلاعاتی اصلی را فراهم می‌کند؛ در چنین شرایطی بهسازی تدریجی الگوی یادگیری ماشین نیز بر اساس خواست مشتری امکان‌پذیر خواهد بود. کاربران این ابزار می‌توانند از دیگر خدمات IBM همچون تشخیص هویت، تحلیل داده و... نیز استفاده کنند.

تقشینه در این رابطه می‌گوید:

زیبایی این ترکیب همین است. حین استفاده از اپلیکیشن، تمام [پردازش‌ها] در همان زمان انجام می‌شوند و نیازی نیست که به واتسون متصل باشید. اما درحالی‌که بخش‌های مختلف را (در دستگاه خود) طبقه‌بندی می‌کنید، این داده‌ها جمع می‌شوند. سپس در زمان اتصال به واتسون، با مصرف کمترین پهنای باند، می‌توانید با این [داده‌های جمع‌آوری شده]، الگوی یادگیری ماشین را بهتر و بهتر کنید.

همکاری اولیه‌ی IBM و اپل در زمینه‌ی کاربردهای تجاری پلتفرم MobileFirst به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد. بر اساس توافق انجام‌شده بین این دو غول دنیای فناوری، وظایفی نظیر لیزینگ سخت‌افزار، مدیریت ابزارها، امنیت، انجام تحلیل‌ها، یکپارچه‌سازی با ابزارهای موبایل و انجام تعمیرات بر عهده‌ی IBM خواهد بود. اپل موظف است ضمن همکاری در توسعه‌ی نرم‌افزار، به کمک خدمات AppleCare پشتیبانی لازم را برای مشتریان فراهم کند.

IBM MobileFirst on iOS

IBM در سال ۲۰۱۶ واتسون را به لیست خدمات خود اضافه کرد تا مشتریان بتوانند به رابط‌های برنامه‌نویسی اختصاصی IBM مانند پردازش طبیعی زبان و سیستم مکالمه‌ی واتسون (Watson Conversation) دسترسی داشته باشند. ویژگی یادگیری ماشین که امروزه ارائه می‌شود، یکی دیگر از تلاش‌های IBM در جهت گسترش پلتفرم واتسون است.

تعدادی از شرکت‌ها در حال حاضر از اپلیکیش‌هایی که بر پایه‌ی پلتفرم MobileFirst طراحی شده‌اند در کسب و کار خود استفاده می‌کنند. این شرکت‌های در حوزه‌هایی همچون حمل و نقل هوایی، خدمات پزشکی و ارتباطات فعالیت می‌کنند. سال گذشته گروه تجاری Banco Santander با مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها، استفاده از خدمات MobileFirst را در حوزه‌ی تجارت کلید زد. مجموعه اپلیکیش‌های ارائه‌شده توسط این گروه، ارائه‌ی داده‌های مناسب به متخصصان اقتصادی را امکان‌پذیر می‌کند. اخیرا IBM با گسترش طرح مفهومی Garage، اختصاص دفاتر فیزیکی جهت توسعه‌ی پلتفرم MobileFirst را شروع کرده و در این راستا تأسیسات جدیدی در دو شهر شانگهای و بخارست ایجاد کرده‌ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات