سرقت ۶ میلیون دلاری هکرها از یک بانک روسی از طریق سیستم سوئیفت

سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تعدادی از هکرهای ناشناس در سال ۲۰۱۷ با استفاده از سیستم سوئیفت، موفق به سرقت ۶ میلیون دلار از یک بانک روسی شده‌اند.
تبلیغات

روز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که تعدادی از هکرهای ناشناس، به‌ کمک سیستم ارتباطات مالی بین‌ بانکی سوئیفت، موفق به سرقت ۳۳۹.۵ میلیون روبل (۶ میلیون دلار) از یک بانک روسی شده‌اند. سرقت یادشده که اسناد مربوط به آن در یکی از گزارش‌های بانک مرکزی روسیه با موضوعیت سرقت‌های دیجیتال در سیستم بانکی روسیه منتشر شد، حلقه‌ی آخر حملات سایبری موفق با هدف سرقت از طریق درخواست جعلی برای انتقال وجه محسوب می‌شود.

طبق اعلام بانک مرکزی روسیه، این سازمان اطلاعاتی در خصوص «یک حمله‌ی موفق به محل فعالیت یکی از اپراتورهای سوئیفت» دریافت کرده و «حجم عملیات غیرمجاز در اثر این حمله‌ی هکری به ۳۳۹.۵ میلیون روبل رسیده است.»

پس از انتشار این گزارش، یکی از سخن‌گویان بانک‌ مرکزی روسیه اعلام کرد که هکرها با در اختیار گرفتن کنترل یکی از کامپیوترها در بانک روسی، از آن برای انتقال وجه از طریق سیستم SWIFT به حسا‌ب‌های خود استفاده کرده‌اند. این سخن‌گو از اعلام نام بانک یا جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرد و صرفا با نقل قول از آرتم سایچو، معاون بانک مرکزی روسیه، گفت: «برنامه‌ی چنین سرقتی، بسیار رایج است.»

ناتاشا دی‌تران، یکی از سخن‌گویان SWIFT که سیستم ارتباطاتی آن برای انتقال چندین تریلیون دلار در روز استفاده می‌شود، می‌گوید شرکت متبوع وی در خصوص مسائل خاص، اظهار نظر نمی‌کند. او می‌گوید:

هنگامی که گزارش مربوط به یک کلاهبرداری بالقوه در اختیار ما قرار می‌گیرد، سعی می‌کنیم به کاربر متضرر در جهت ایمن‌سازی محیط فعالیتش، کمک کنیم.

طبق اعلام سوئیفت، سیستم‌های این شرکت تا‌کنون هیچ‌گاه در برابر حملات هکری آسیب‌پذیر نبوده‌اند؛ اما اذعان می‌کند که در سال گذشته، سرقت‌های دیجیتال بسیار چشم‌گیر بوده‌اند؛ چرا که هکرها از ابزارهای پیشرفته‌تر و راهکارهای جدید برای انجام حملات خود استفاده می‌کنند.

در ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی، هکرها در تلاش برای سرقت ۵۵ میلیون روبل از بانک ایالتی Globex روسیه از طریق سیستم سوئیفت بودند و در ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۶ نیز موفق به سرقت ۸۱ میلیون دلار از بانک بنگلادش شدند. سوئیفت از اعلام تعداد دقیق حملات یا شناسایی قربانیان خودداری کرده؛ اما جزئیات مربوط به برخی از سرقت‌ها را منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به حملات بانک بین‌المللی Far Eastern تایوان و بانک NIC Asia نپال اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات