اینستاگرام باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد

یک‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
رئیس مرکز ملی فضای مجازی عنوان کرد رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند از جمله اینستاگرام، حتما باید داخل کشور نماینده داشته باشند.
تبلیغات

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در حاشیه‌ی امضای تفاهم‌نامه‌ی کسب‌وکارهای دیجیتال توسکا عنوان کرد پلتفرم‌های اطلاعاتی، رسانه‌ای، بهداشتی، آموزشی تجاری و پولی بانکی باید در کشور تقویت شوند؛ زیرا آینده‌ی مرزهای مجازی کشور را این پلتفرم‌ها تعیین می‌کنند.

وی تأکید کرد رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، حتما باید داخل کشور نماینده داشته باشند. به‌گفته‌ی وی، قوانین رسانه‌ها در اروپا به این صورت است که پیام‌رسان‌ها حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را از اروپا خارج کنند؛ در نتیجه اطلاعات اجتماعی، اقتصادی و حریم خصوصی مردم ایران نیز نباید از کشور خارج شود. دبیر شورای عالی فضای مجازی در رابطه با این موضوع گفت:

تعریفی که ما در مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی از پیام‌رسان کرده‌ایم، شامل شبکه‌های اجتماعی هم می‌شود. سیاست ما این است که اینستاگرام هم باید در کشور نماینده‌ی پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان ما را از کشور خارج نکند، اما اینکه اجرای این سیاست در چه مرحله‌ای باشد، بحث دیگری است.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود، پیام‌رسان‌ها را بخش مهمی از پلتفرم‌های رسانه‌ای دانست که در ایران نزدیک به ۵۰ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند و درنتیجه این پلتفرم باید ملی شود؛ وی گفت:

بنای ما این است که در کشور، بخش بزرگی از جامعه، از پلتفرم‌های ملی و بومی استفاده کنند؛ در رسانه هم اعتقادمان این است که مردم باید نیازهای پیام‌رسانی خود را چه در حوزه‌ی رسانه و چه ارتباطات اجتماعی و اقتصادی از طریق پلتفرم‌های داخلی انجام دهند. در اولویت ماست که این پلتفرم ملی شود و بخش اعظم کشور ما از پلتفرم‌های داخلی استفاده کند. حرکتی را از سال گذشته شروع کردیم و امیدواریم ظرف امسال و سال آینده به نقاط خوبی برسیم.
سید ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی

فیروزآبادی در خصوص موضوع جداسازی هاتگرام و طلاگرام از تلگرام عنوان کرد تا پایان آذرماه و تمام شدن مهلت این دو پیام‌رسان، حمایت از آن‌ها نیز قطع شده و بعد از این تاریخ هم پیام‌رسان‌ها مسدود نمی‌شوند؛ اما باید بتوانند مستقل از تلگرام به فعالیت خود ادامه دهد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه به رشد اقتصاد دیجیتال بر پایه‌ی نظام اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی تأکید کرد و گفت: «یکی از مشکلات این است که ما تناسب نداریم. در حال حاضر از ۴۰۰۰ میلیارد دلار درآمد ICT در دنیا، سهم یک درصدی هم نداریم. البته این موضوع از این جهت خوب است که یعنی اقتصاد دیجیتال ما جای توسعه دارد. مشکل دیگر این است ما توازن نداریم. ۶۲ درصد از بخش اقتصاد دیجیتال در دست اپراتورهاست، در حالی که باید ۳۰ تا ۳۲ درصد باشد و جامعه‌ی مدنی در قالب استارتاپ‌ها باید به سمتی حرکت کند که این عدد متوازن شود، این استراتژی را اپراتورهای بزرگ دنیا هم پیش گرفته‌اند.

مشکل دیگر عدم توازن از این جهت است که تمام اقتصاد ICT ما در تهران است. برخلاف صنایع سنگین که الزامات جغرافیایی دارد؛ فضای مجازی نیاز به فضای جغرافیایی ندارد. همچنین صنایع سنگین به پلتفرم‌های پرهزینه نیاز دارند، اما با توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال، ما دوباره از کارخانه‌ها به خانه برمی‌گردیم».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات