۵۰۰ اپلیکیشن باج‌گیر سرویس‌های ارزش افزوده شناسایی شدند [به‌روزرسانی]

دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات از شناسایی ۵۰۰ اپلیکیشن باج‌گیر ارزش افزوده توسط مرکز ماهر خبر داد، احتمال دارد این موضوع فعالیت سازمان‌دهی شده‌ای برای کلاهبرداری باشد.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد طبق گزارش منتشرشده از سوی مرکز ماهر، ۵۰۰ اپلیکیشن باج‌گیر سرویس‌های ارزش افزوده از سوی این مرکز شناسایی شده‌اند. اگرچه این اپلیکیشن‌ها از یکدیگر مجزا هستند، اما احتمال دارد یک فعالیت سازمان‌دهی‌شده برای سودجویی از مردم ترتیب داده باشند. اطلاعات فنی برای تحقیقات پلیسی و پیگیری اقدامات مجرمانه به‌طور رسمی به پلیس فتا ارسال شده است و از این طریق پیگیری خواهد شد.

وی همچنین در ادامه‌ی صحبت‌های خود از تفاهم‌نامه‌ی میان شهرداری تهران و وزارت ارتباطات به‌منظور توسعه‌ی زیرساخت‌های شهر هوشمند خبر داد. وزیر ارتباطات در رابطه با این تفاهم‌نامه گفت:

اگر به اطراف خود نگاه کنید، تعداد زیادی دکل می‌بینید که این دکل‌ها برای ارائه‌ی خدمات نسل ۴ و ۵ نیست بلکه برای اتصال نقطه به نقطه است؛ این در حالی‌ است که شهرداری تهران در حدود هزار و ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری در اختیار دارد که نتوانسته است از این زیرساخت برای خود درآمدی ایجاد کند. به‌نظر می‌رسد با همکاری یکدیگر می‌توان این دکل‌های شهری را که هم آلودگی تصویری ایجاد می‌کنند و هم باعث ایجاد نویز برای شهروندان می‌شود، از سطح شهر حذف کرد.
محمد جواد آذری جهرمی

وزیر ارتباطات با انتشار توییتی از شناسایی و جزئیات مربوط به شرکتی خبر داد که با ارائه‌ی ۵۰۰ اپلیکیشن موبایلی با عناوین مختلف از جمله ادعیه و عناوین غیراخلاقی اقدام به دزدی از طریق سرویس‌های ارزش‌افزوده کرده بود. در حال حاضر جزئیات بیشتر به پلیس ارائه شده و مبالغ به مردم بازخواهد گشت. وی در توییت خود نوشت:

یک شرکت، در مدت کوتاهی بیش از ۵۰۰ نرم افزار موبایلی توسعه داده است. از پوشش ادعیه تا عناوین غیراخلاقی! همه و همه برای خالی کردن جیب مشترکین تلفن همراه با سرویس‌های ارزش‌افزوده. گزارش به پلیس برای رسیدگی بیشتر ارجاع شد. مبالغ به مردم بازخواهد گشت. #حق_الناس

همچنین مرکز ماهر نیز جزئیات بیشتری از موضوع و اقدامات مخرب این اپلیکیشن‌های موبایلی ارائه داد. به گزارش مرکز ماهر این اپلیکیشن‌ها با موضوع‌های مختلفی از جمله برنامه‌های مذهبی، ادعیه و عناوین مستهجن اقدام به کلاهبرداری کرده بودند به‌طوری که یکی از برنامه‌های آلوده بالای یک میلیون نفر کاربر داشته است.

براساس این گزارش از جمله مهم‌ترین اقدامات مخرب که توسط بعضی از توسعه‌دهنده‌های سودجو در فضای مجازی کشور در حال انجام است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- انتشار برنامه‌های مخفی (برنامه‌هایی که پس از نصب آیکون خود را مخفی کرده و کاربر به سادگی قادر به حذف آن‌ها نیست)

۲- انتشار برنامه‌های واسط یا دانلودر که در ازای دانلود یک برنامه‌ی رایگان، کاربر را عضو سرویس ارزش‌افزوده می‌کند.

۳- ارسال تبلیغات آزار دهنده و پوش نوتیفیکیشن (اغلب به منظور تبلیغ سرویس‌های ارزش‌افزوده)

۴- برنامه‌هایی که به صورت مخفیانه و بدون اطلاع کاربر به دانلود بدافزارهای دیگر و یا برنامه‌هایی که برای استفاده از آن‌ها باید عضو سرویس ارزش‌افزوده شد، می‌پردازند.

۵- نصب تضمینی برنامه‌های اندرویدی (دانلود پنهانی و نمایش صفحه‌ی نصب اپ‌های جدید به‌صورت اجباری)

۶- ارسال نوتیفیکیشن براساس اپراتور مخابراتی، موقعیت مکانی، گروه سنی، جنسیت و مدل دستگاه کاربر

۷- افزایش بازدید پست‌های تلگرامی و اینستاگرامی

۸- نمایش پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی

۹- کلیک دزدی برای بالا بردن میزان بازدید وب‌سایت‌های مختلف

۱۰- هدایت کاربر به صفحات و وب‌سایت‌های مختلف، مانند وب‌سایت‌های خدمات ارزش‌افزوده

آذری جهرمی

به‌روزرسانی: وزیر ارتباطات با انتشار توییتی از دستگیری برخی عوامل کلاهبرداری از طریق سرویس‌های ارزش افزوده خبر داد. به گفته‌ی وی این نرم‌افزارها با فریب دادن کاربران آن‌ها را عضو برخی سرویس‌های ارزش افزوده می‌کردند و درآمد نامشروع میلیاردی داشته‌اند. وی همچنین اعلام کرد با پیگیری پلیس فتا مبالغ کلاهبرداری شده به مردم باز خواهد شد. وزیر ارتباطات در توییت خود نوشت:

در ادامه، برخی بازداشت شدند. این نرم‌افزارها به اجبار و فریب، مردم را عضو برخی سرویس‌های «ارزش افزوده» می‌کردند و طبق گزارش فتا، تاکنون به یک فقره درآمد نامشروع ۵.۸میلیاردی اقرار کرده‌اند. از پلیس برای پیگیری ممنونم. همچون قبل، مبالغ رفته از جیب مردم را باز می‌گردانیم.#حق‌الناس
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات