وان پلاس علامت تجاری دش شارژ را به جت شارژ تغییر می‌دهد

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
مطالعه 7 دقیقه
با توجه به شکایت شرکت آلمانی Bragi، وان پلاس علامت تجاری خود را از دش شارژ به جت شارژ تغییر می‌دهد.
تبلیغات

براساس آخرین گزارش‌ها انتظار می‌رود که وان‌‌پلاس علامت تجاری دش شارژ (Dash Charge)‌ مربوط به فناوری شارژ سریع خود را به علامت تجاری جت شارژ (Jet Charge) تغییرنام دهد. ظاهرا وان‌پلاس نمی‌تواند از نام فناوری دش شارژ در اروپا استفاده کند

در ماه جولای، شرکت آلمانی برگی (Bragi‌) از وان‌‌پلاس شکایت کرد که از نام دش شارژ برای فناوری شارژ سریع خود استفاده کرده است. برگی، شرکتی نوپا در زمینه‌‌ی تولید هدفون‌های بی‌سیم و هوشمند است و محصولاتی همچون دو هدفون The Dash و The Headphone را به بازار عرضه کرده است. انتظار می‌رود وان‌پلاس نیز برای حل‌وفصل کردن این شکایت، علامت تجاری خود را از دش شارژ به جت شارژ تغییر نام دهد. بعد از ثبت رسمی درخواست تغییر نام در اداره‌ی ثبت مالکیت بین‌المللی اتحادیه‌ی اروپا (EUIPO)‌ و پذیرفته‌شدن آن توسط این اداره، سایر شرکت‌ها به مدت سه ماه از زمان تایید نام توسط EUIPO فرصت دارند هرگونه شکایت یا مخالفت خود را تقدیم این سازمان کنند.

در تابستان ۲۰۱۸، وان پلاس علامت تجاری دیگری به نام Warp Charge را ثبت کرده بود و جت شارژ دومین کاندیدای انتخاب‌شده برای علامت تجاری جدید فناوری شارژ سریع وان پلاس محسوب می‌شود. در تاریخ ۳۰ اکتبر برابر با ۸ آبان‌ماه، بازه‌ی سه‌ماهه‌ی درنظر گرفته‌شده برای علامت تجاری Warp Charge به پایان می‌رسد. تاکنون هیچ شرکتی نسبت به این علامت تجاری جدید شکایتی به اداره‌ی ثبت مالکیت بین‌المللی اتحادیه‌ی اروپا ارائه نکرده است. البته به‌پایان رسیدن بازه‌ی زمانی سه‌ماهه‌، به‌معنی تایید خودکار و اتوماتیک علامت تجاری از سوی اداره‌ی ثبت مالکیت بین‌المللی اتحادیه‌ی اروپا نیست.

فناوری شارژ سریع

لوگوهای مربوط به هر دو علامت تجاری جت شارژ و دش شارژ با فونت‌های سفارشی طراحی شده‌اند ولی هنوز در دیتابیس‌های عمومی به‌اشتراک گذاشته نشده‌اند. همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، فضای خالی بین حروف اول و دوم هر دو علامت تجاری، طراحی رعدوبرق دیده می‌شود که خبر از سرعت بالای فناوری شارژ سریع می‌دهد. این طراحی رعدوبرق‌مانند در لوگوی جت شارژ وضوح بیشتری دارد و تایید می‌کند که وان پلاس در گوشی‌های هوشمند اندرویدی خود از فناوری شارژ سریع استفاده می‌کند و با اینکه هنوز علامت تجاری نهایی و تصویب‌شده‌ی این فناوری وضعیت مبهمی دارد، اما به‌عنوان یکی از نقاط قوت فروش گوشی‌های هوشمند وان‌پلاس در سال‌های اخیر در نظر گرفته می‌شود.

بد نیست تاریخچه‌ی علامت تجاری دش‌ شارژ را نیز مرور کنیم. شرکت برگی (Bragi)‌ در اواخر ماه جولای، دادخواست شکایتی برعلیه وان‌پلاس تنظیم کرد. برگی در دادخواست خود ادعا کرده بود که کلمه‌ی dash که در علامت تجاری دش شارژ توسط وان‌پلاس مورد استفاده قرار گرفته، در مالکیت معنوی شرکت برگی قرار دارد که پیش از وان‌پلاس برای نام‌گذاری هدست‌های خود از این نام استفاده کرده است، در نتیجه وان پلاس دیگر نباید از این نام استفاده کند. برگی در شکایت خود اعلام کرده بود که شرکت چینی وان‌پلاس نباید برای نام‌گذاری علامت تجاری خود از کلمه‌ی دش استفاده کند. 

وان پلاس 6 / OnePlus 6

در اویل سال جاری میلادی، هم‌زمان با باز کردن پرونده‌ی طرح دعوی در اتحادیه‌ی اروپا، پرونده‌ی مشابهی در مورد این موضوع به دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه‌ی شمالی کالیفرنیا تقدیم شد. از ماه مارس به بعد، وان‌پلاس دیگر از علامت تجاری دش شارژ برای فناوری شارژ سریع خود استفاده نکرد و درخواست جدیدی برای علامت تجاری جدید به EUIPO تقدیم کرد. اداره‌ی ثبت مالکیت اتحادیه‌ی اروپا نیز استفاده از این علامت تجاری را برای فناوری شارژ سریع وان‌پلاس تایید نکرد. دو ماه بعد، One plus با به‌روزرسانی over-the-air، علامت تجاری دش شارژ را در تمامی گوشی‌های هوشمند اندرویدی خود به علامت تجاری rapid charging یا شارژ سریع تغییر نام داد. این کار باعث شد که برخی از کاربران تصور کنند مشکلی رخ داده و برایشان تغییر علامت تجاری گیج‌کننده بود. برخی کاربران تصور کرده بودند که مشکلی برای گوشی هوشمند و یا شارژر آنها پیش آمده است. 

اگر شرکت چینی وان‌پلاس نخواهد به‌سرعت علامت تجاری خود را تغییر دهد، ممکن است رسیدگی به هر دو پرونده‌ی شکایت برگی علیه وان‌پلاس سا‌ل‌ها طول بکشد تا حل‌وفصل شود. هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست که آیا وان پلاس و برگی در خارج دادگاه با یکدیگر به توافق خواهند رسید و خودشان موضوع را بین خودشان حل خواهند کرد یا خیر. ولی عملکرد وان پلاس نشان می‌دهد که این شرکت درصدد است تا علامت تجاری جدیدی برای فناوری شارژ سریع خود ثبت کند.

اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که وان پلاس از سال ۲۰۱۶ به بعد و بعد از معرفی وان پلاس ۶ تی، دیگر از علامت تجاری دش شارژ در محصولات خود استفاده نکرده است. در فهرست محصولات وان پلاس دیگر اثری از این علامت تجاری دیده نمی‌شود. البته پیشتر گفته شده بود که وان پلاس نمی‌تواند از نام فناوری دش شارژ در اروپا استفاده کند. براساس قوانین مربوط به IP، شرکت برگی می‌دانست که باید پروند‌ه‌ی شکایتی را علیه وان پلاس تقدیم دادگاه کند تا بتواند مانع تایید علامت تجاری ثبت‌شده‌ی توسط وان پلاس در اداره‌ی مالکیت معنوی اتحادیه‌ی اروپا شود تا شرکت چیی نتواند خصوصا در امریکا از این نام استفاده کند.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که فناوری شارژ سریع چیست و چگونه کار می‌کند؟ شرکت‌های مختلفی از جمله وان پلاس با معرفی دش شارژ، کوالکام با معرفی کوئیک‌شارژ و همچنین فلش‌شارژ VOOC مربوط به اوپو، همگی به‌نوعی همان فناوری شارژ سریع را نشان می‌دهند که البته تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. 

فناوری دش شارژ وان پلاس باعث داغ شدن گوشی هوشمند نمی‌شود که یکی از نکات مهم در فناوری شارژ سریع محسوب می‌شود. وان پلاس در فروش محصولات خود از این فناوری برای تبلیغات بیشتر و فروش بهتر گوشی‌های هوشمند اندرویدی خود بسیار کمک گرفته است. دش شارژ طرفداران بسیاری دارد تا جایی که هم مشتریان و علاقه‌مندان محصولات وان پلاس و هم منتقدان فناوری شارژ سریع دش شارژ در این سال‌ها تحصیل کرده‌اند. 

با وجودی که هر دو علامت تجاری Warp Charge و Jet Charge، مطابق شرایط Fast Track EUIPO انتخاب شده‌اند، ولی هنوز اداره‌ی مالکیت معنوی اتحادیه‌ی اروپا هیچ کدام از این علامت‌های تجاری را تایید نکرده است. با وجودی که وان پلاس درخواست علامت تجاری جدید Warp Charge را به اداره‌ی مالکیت معنوی اتحادیه‌ی اروپا تقدیم کرده بود، ولی برگی شکایت خود را علیه وان پلاس تقدیم دادگاه کرد تا پروسه‌ی قانونی رسیدگی به این موضوع طی شود و در صورت نیاز موضوع مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. 

از زاویه‌ی مصرف‌کنندگان، OnePlus 6T و سایر گوشی‌های بعدی تولیدکننده‌ی چینی، باید از فناوری شارژ سریع بهره ببرند و تنها سوالی که در مورد فناوری شارژ سریع وان پلاس مطرح می‌شود، علامت تجاری این فناوری است که هنوز نامشخص باقی مانده است ولی از نظر فنی، تغییری در فناوری رخ نخواهد داد. وان پلاس ۶ تی، گوشی هوشمند بعدی وان پلاس خواهد بود که از فناوری شارژ سریع بهره می‌برد ولی قرار نیست این فناوری با علامت تجاری دش شارژ در این گوشی هوشمندی اندرویدی معرفی شود. انتظار می‌رود که پرچمدار بعدی وان پلاس در تاریخ ۳۰ اکتبر برابر با ۸ آبان‌ماه معرفی شود و اوایل ماه نوامبر در بازار جهانی در دسترس خریداران قرار گیرد.

وان پلاس 6 / OnePlus 6

اگر مسائل مربوط به ثبت علامت تجاری توسط وان پلاس را نادیده بگیریم، باید بگوییم این شرکت چینی روند رو به رشد و خوبی را در پیش گرفته است و به‌زودی وارد همکاری نزدیکی با اپراتور تلفن همراه امریکا یعنی T-Mobile خواهد شد. هواوی نتوانست در این مسیر موفقیت مورد نظر خود را کسب کند ولی می‌بینیم که وان پلاس در حال گسترش بازارهای فروش خودش است. با توجه به ویژگی‌های خوب گوشی‌های هوشمند وان پلاس، بهره‌مندی از فناوری شارژ سریع و همچنین با توجه به برچسب مناسب قیمت، انتظار می‌رود شاهد فروش خوب وان پلاس ۶ تی، پرچمدار بعدی این شرکت باشیم، همان‌طور که گوشی‌ هوشمند پرچمدار قبلی وان پلاس نیز در بازار فروش خوبی را برای خود رقم زد.

به‌نظر نمی‌رسد که پرونده‌ی شکایت شرکت برگی و همچنین حذف جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری وان پلاس ۶ تی تاثیر چندانی در فروش پرچمدار بعدی وان پلاس ایجاد کند. وان پلاس باید سریع‌تر مساله‌ی علامت تجاری فناوری شارژ سریع خود را حل کند تا بتواند این فناوری را در وان پلاس 6 تی معرفی کند. آیا این احتمال وجود دارد که وان پلاس در معرفی فناوری شارژ سریع وان پلاس ۶ تی از علامت تجاری دش شارژ مجددا استفاده کند؟ آیا ممکن است شرکت برگی و وان پلاس در خارج دادگاه با یکدیگر به توافق برسند؟ آیا دادگاه ادعای شرکت برگی را می پذیرد و وان پلاس را متهم می‌کند؟ باید ببینیم در آینده چه اتفاقی برای علامت تجاری دش شارژ فناوری شارژ سریع وان پلاس رخ خواهد داد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات