مصاحبه با کریس مورنا؛ برترین راننده‌ی بدلکار در هالیوود

پنج‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
کریس مورنا، ستاره بدل‌کاری فیلم‌های مشهوری نظیر سریع و خشن است. او از حضور خود در میکی موس تا رانندگی با خودروهای عضلانی می‌گوید.
تبلیغات

این یک کار رویایی است؛ دریفت، سر خوردن، پریدن و رانندگی با خودروها در مجموعه‌ای از بزرگترین فیلم‌ها و شوهای تلویزیونی و در مقابل مخاطبان زنده از سراسر جهان کار بسیار سختی است. رویایی که کریس مورنا سال‌هاست با آن زندگی می‌کند.

شهرت مورنا بیش‌تر به خاطر حضور در چهارمین قسمت فیلم تبدیل‌شوندگان و قسمت پایانی سریال تلویزیونی معروف افسار گسیخته (Breaking Bad) بدست آمد، اما مورنا یکی از بزرگ‌ترین رانندگان بدل‌کاری جهان در صنعت سینما محسوب می‌شود که تاکنون پا به هالیوود می‌گذارد. او در دهه ۱۹۹۰ در ایالت کنِتیکت (Connecticut) آمریکا تحصیل کرد، و قبل از تبدیل شدن به عضوی از نمایش گردشی بدل‌کاری هالیوود که ابتدا توسط تویوتا و بعدا فورد حمایت می‌شد، در ایالت خود به آموزش این حرفه می‌پرداخت.

مورنا از آن دوران چنین به یاد می‌آورد:

من ۹ فصل با تویوتا و سپس فورد کار کردم و آن زمان به معنای واقعی کلمه از صفر شروع به فعالیت کردم. من خودروها را می‌شستم، پس از شروع بعضی کارهای ساده بدل‌کاری، پنج سال بعد شروع به رانندگی، تصادف و پرش با خودرو کردم. این یک فعالیت فصلی بود و ما به جشنواره‌های ایالتی و ملی در آمریکا رفتیم و در یک نمایش ۹۰ دقیقه قرار گرفتیم. من پس از پایان فصل شروع به کار در فیلم‌های سینمایی کردم.
chris morena/ کریس مورنا
chris morena/ کریس مورنا

پس از ۹ سال فعالیت در جاده، مورنا در  دیزنی برای کار روی برنامه "نور، موتور، حرکت ... نمایش نهایت بدل‌کاری!" دعوت شد که یک نمایش زنده در دنیای والت دیزنی فلوریدا بود که به مخاطبان نشان می‌داد که چطور خودروهای تعقیب و گریز در کنار کلاهبرداران هالیوود قرار می‌گرفتند.

مورنا می‌گوید:

هنگامی که من با گروه نمایش بدل‌کاری سفر می‌کردم، رئیسم یک مقاله تجاری به نام سرگرمی کسب و کار برایم خواند که درباره چگونگی عملکرد والت دیزنی در راه‌اندازی نمایش بدل‌کاری خودرو بود. از آن‌جا بود که فهمیدم باید درباره آن بیش‌تر تحقیق کنم و مطالب بیش‌تری یاد بگیرم. من رزومه خود را برای آن‌ها فرستادم و آن‌ها در یک تماس تلفنی از من برای آزمون هنرپیشگی دعوت کردند. پس از اولین آزمون مجددا دعوت شدم تا تست مهارت‌های رانندگی دشوارتری را برگزار کنم. چند ماه بعد با من تماس گرفته شد تا آموزش ببینم و بتوانم نمایش را شروع کنم. آموزش از ماه اکتبر ۲۰۰۴ آغاز شد و بسیار خوب پیش رفت، زیرا من تا به حال فصل تورینگ را به پایان رسانده بودم و برای چالش جدید آماده بودم.

مورنا در نمایش نور، موتور، حرکت (Lights، Motors، Action) به مدت ۱۱ سال باقی ماند - کل زمان اجرای نمایش - و یکی از اعضای کلیدی تیمی بود که طی عمر خود برای بیش از ۵۰ میلیون نفر برنامه انجام ‌می‌داد. خودروهایی که در این نمایش تلویزیونی استفاده می‌شدند، منحصر بفرد بودند. در اوایل نمایش با اوپل کورسا ۲۰۰۰ فعالیت شروع شد، در حالی که شاسی فضایی سفارشی آن با اجزای فایبرگلاس ساخته می‌شد. قدرت از پیشرانه موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا (Suzuki Hayabusa) تامین می‌شد که به یک جعبه دنده ساخت دیزنی متصل بود؛ این جعبه دنده چهار دنده رو به جلو و چهار دنده رو به عقب داشت و زمان صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آن دو ثانیه طول می‌کشید و قادر بود به حداکثر سرعت ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت برسد.

chris morena/ کریس مورنا
chris morena/ کریس مورنا
chris morena/ کریس مورنا
chris morena/ کریس مورنا

پس از این‌که نمایش برای بازسازی در سال ۲۰۱۶ تمام شد، او به ایالت خانگی خود یعنی نیویورک بازگشت و دوباره شروع به سفر کرد تا تماس بزرگ بعدی با او گرفته شود.

این اتفاق اواسط سال ۲۰۱۷ رخ داد، هنگامی که مورنا برای آزمون تور جهانی جدید و زنده سریع و خشن به انگلیس سفر کرده بود. نمایشی که عنوان محبوب‌ترین برنامه و بیش‌ترین رای را گرفته و دوباره به صورت زنده در مقابل مخاطبانی از سراسر جهان پخش می‌شد. مورنا در بین بیش از ۲۰۰۰ داوطلب شرکت در نمایش، به عنوان عضوی از تیم رانندگی ۱۱ نفره برای این نمایش استخدام شد و ماه بعد فعالیت خود را شروع کرد.

مورنا در مورد آخرین پروژه خود گفت:

این تور جهانی واقعا فوق‌العاده است. رولی مدیر خلاق فرانسوی نمایش یک نابغه است چون که هنگام فیلمبرداری و نمایش زنده تمام لحظات همراه ما می‌دود و من بالا و پایین پریدن‌های همراه با زجر او را تحسین می‌کنم. رولی اکنون نتیجه خلاقیت خود را با اجرای نمایش زنده می‌بیند که حضور ۱۱ راننده بزرگ در آن برای ما واقعا هیجان‌انگیز است. 
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious

اگر چه مورنا تقریبا همه چیز را در دنیای شیرین رانندگی بدل‌کاری انجام داده، اما او تحت تاثیر نمایش جدید قرار گرفته که در مقیاس بالاتری نسبت به کارهای قبلی جای دارد و نیاز به پرش از روی ۴۴ خودرو در کنار هم دارد. 

مورنا در این باره می‌گوید:

شما باید بار روانی روی راننده را به چشم ببینید، این کار بسیار سختی است. همه منتظرند و با تمام وجود فریاد می‌زنند و تشویق می‌کنند در حالی که تمام اجزای صحنه هیجان‌زده هستند. چراغ‌ها، دیوارها، کف میدان نمایش، و خودروها که شاید قابل کنترل‌ترین جزء همین خودروها باشند. 

آموزش برای اجرای نمایش زنده یک فرآیند فشرده تیمی است و در کنار مورنا نیز رانندگان حرفه‌ای، رانندگان دریفت و متخصصان رانندگی دفاعی حضور دارند. پیش از این‌که رانندگان با خودروهای مخصوص نمایش زنده تمرین کنند و احتمالا سبب خراب شدن آن‌ها شوند، با خودروهایی مانند لکسوس IS200 و هوندا سیویک EP3 مدل Rs تمرین می‌کردند. اما حتی قبل از آن، این رانندگان حرفه‌ای بیرون از خودروها تمرین می‌کنند و دقیقا هر سکانس نمایش را چندین بار تکرار می‌کنند تا به اجرای آن کاملا مسلط شوند.

مورنا گفت:

ما همه سکانس‌ها را بارها اجرا می‌کنیم و گاهی روزانه ۲۰ هزار مرحله انجام می‌شود و در نهایت حدود ۶ صحنه از مجموع این همه سکانس به دست می‌آید. همه ما موقعیت یک خودروی خاص را می‌دانیم؛ همه ۱۱ راننده می‌توانند موقعیت مکانی خاص یک خودرو را در نمایش اجرا کنند و برای شرایطی که ممکن است اتفاقات باعث تغییرات شود آماده می‌شوند اما هفته‌ها طول می‌کشد تا بتوان یک نمایش عالی اجرا کرد. 
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious
سریع و خشن/ fast & furious

تمام انواع شناخت و آگاهی از شرایط در ۹۰ تا ۱۸۰ بار تمرین به وجود می‌آید، اما رانندگان مجبور هستند که این کارها را در شرایط واقعی و به صورت زنده نیز انجام دهند. هنگ کردن اتفاقی است که به صورت لحظه‌ای به وجود می‌آید و گاهی اوقات راننده باید بداند که کجا برود و چه موقع کار خاصی را انجام دهد و ممکن است همزمان چهار خودرو در صحنه حاضر باشند و به اجرای نمایش بپردازند. این کار واقعا تمرکز زیادی نیاز دارد و ادامه دادن نمایش در این شرایط نیز انرژی بسیاری مصرف می‌کند، اما لذت بردن از کار باعث می‌شود راننده به خوبی کار کند و این یک انتخاب شخصی خواهد بود که هر کاری را سریع انجام دهد. 

۴۲ خودرو در سریع و خشن زنده (Fast & Furious Live) حضور دارند، اما مطمئنا مورنا مجبور است خودروی مورد علاقه خودش را با حساسیت انتخاب کند. انتخاب او خودروی رمپ مجهز به پیشرانه LS3 است که در قسمت ۶ فیلم سینمایی سریع و خشن برجسته شده، اما خودرویی است که با مجموعه‌ای از چالش‌های منحصر بفرد و غیر معمول سروکار دارد.

مورنا در این باره می‌گوید:

این واقعیت که خودرو از سیستم فرمان عقب استفاده می‌کند، شیرین ولی دشوار است؛ البته دلیل آن هم حضور خودروهای زیاد در صحنه نمایش است. ما از یک نمونه واقعی استفاده می‌کنیم و یکی از این دو نیز همیشه در اطراف قرار دارد؛ هنگام رانندگی هر دو دست راننده درگیر است و کنترل فرمان چرخ‌های عقب از طریق جوی‌استیک و فرمان به صورت همزمان صورت می‌گیرد. به هر دلیلی که راننده اشتباه کند، به دیوار یا مانع برخورد می‌کند و دوباره باید از ابتدا شروع کرد. بنابراین تمرین زیادی لازم است تا راننده بتواند به تمرکز کافی دست یابد و البته قبل از شروع باید در این باره به اندازه کافی فکر کند. 

در نمایش سریع و خشن ناوگانی از خودروهای عضلانی نیز حضور دارند که مورنا به این خودروها علاقه خاصی دارد. از نظر مورنا خودروی عضلانی چارجر بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است چون فرمان در سمت چپ قرار دارد که هیچ‌کدام از خودروهای نمایش این‌طور نبودند. خوشبختانه مورنا فقط می‌تواند روی رانندگی تمرکز کند، زیرا اگرچه او عضوی از یک تیم کوچک رانندگان است ولی در واقع یکی از اعضای ارتش بزرگ ۱۱۶ نفره محسوب می‌شود که این نمایش را در جاده‌ها اجرا می‌کند.

مورنا گفت:

این خودروها، نمایشی هستند و رانندگان باید آن‌ها را واقعی جلوه دهند. من از این کار لذت می‌برم و خنده‌ام می‌گیرد زیرا در فیلم‌هایی که به عنوان شخصیت بدل‌کار رانندگی می‌کنیم خودروها نیز به هم می‌کوبند و وحشی می‌شوند چون آن‌ها هم دوست ندارند به عنوان خودروی قهرمان تصادف کنند. نتیجه این می‌شود که با این انگیزه خودرو نیز بهتر کار می‌کند و تلاش بیش‌تری از خود نشان می‌دهد. ممکن است ترمز دستی کار نکند و شما باید حداقل نصف یک مکانیک مهارت داشته باشید تا بتوانید ترمز را دوباره تنظیم کنید. البته یک تیم مکانیک پشتیبان ماست و بسیار خوب است که این کار را برای حمایت از تیم انجام می‌دهند. 

ویدئو

دانلود

نمایش سریع و خشن زنده قصد دارد که به مدت پنج سال گردشی به دور دنیا داشته باشد؛ به این معنی که مورنا دور از صفحه نقره‌ای خواهد بود، اما آیا او ناامید شده است؟

مورنا در این مورد می‌گوید:

نه خیلی زیاد. من از پشت صحنه نمایش زنده شروع کردم و رویای هر راننده بدل‌کاری حضور در نمایش زنده و تولیدات سینمایی فاخر است. اوج هیجان این کار وقتی است که شما مخاطب زنده دارید و تحت فشار بیش‌تری قرار دارید طوری که اعصاب راننده به هم می‌ریزد. وقتی که شما با مایکل بی (Michael Bay)  کار می‌کنید و مقابل دوربین حضور دارید هیچ کسی بیرون از محیط فیلم‌برداری نمی‌داند که چه موقع اشتباه می‌کنید و به اشتباه شما پی نمی‌برد. اما حالا با وجود تلفن هوشمند، دوربین و یوتیوب، مردم بر اشتباهات رسانه‌ای تسلط دارند و هر اشتباهی باعث دست‌پاچگی و استرس زیاد می‌شود. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات