آیا مرسدس بنز باعث تحول در خودروسازی ایران می‌شود؟

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، قرارداد اخیر ایران‌خودرو با مرسدس بنز آلمان را آغازگر تحولی بنیادین در صنعت خودروی ایران دانست.
تبلیغات

شهرام آزادی، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ابراز امیدواری کرد با همکاری مشترک خودروسازان ایرانی با خودروسازان برتر جهانی به‌ویژه مرسدس بنز، تحولی شگرف در صنعت خودروسازی ایران رخ دهد.

وی با اعلام این مطلب که مرسدس بنز آلمان، جزو چند خودروساز طراز اول جهانی است که توانسته همواره رضایت مشتریان خود را با ارائه باکیفیت‌ترین و به‌روزترین خودروها جلب کند؛ معتقد است که تحولی شگرف در صنعت خودروسازی ایران به‌واسطه‌ی همکاری با این شرکت و دیگر شرکت‌های برجسته جهانی پیش روی صنعت خودروسازی ایران خواهد بود.

آزادی با اشاره به لزوم بیش از پیش ارتباط با خودروسازان مطرح جهانی در شرایط کنونی و انتقال تکنولوژی به داخل کشور، اذعان داشت:

متأسفانه در دهه ۸۰ و در زمان دولت‌های نهم و دهم، صنعت خودروسازی ایران هیچ پیشرفتی به خود ندید و درجا زد. این در حالی است که این دوران، یک دهه طلایی برای توسعه و پیشرفت بود که به‌سادگی آن را از دست دادیم. در همین ۱۰ سال، رقبای ما در کشورهای دیگر مانند چین، برزیل و هند موفق شدند صنعت خودروسازی خود را پیش ببرند و اکنون به‌عنوان قطب‌های جدید خودروسازی جهان معرفی شده‌اند. در آن ۱۰ سال تنها پیشرفت ما، توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و افزایش سایت‌های تولید خودرو بود؛ اما از موضوع اصلی یعنی انتقال تکنولوژی و توسعه محصولات با اتکا به توان داخلی به‌کلی غفلت شد.

این کارشناس صنعت خودرو با اعلام این مطلب که خوشبختانه طی چند سال اخیر، آسیب‌شناسی صنعت خودرو به‌درستی انجام شده و دو موضوع اساسی ارتباط با خودروسازان مطرح جهانی و توسعه محصولات جدید و به‌روز با استفاده از توان داخلی در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد:

به‌واسطه‌ی اقدامات انجام‌شده طی چهار سال گذشته، به‌جرئت می‌توان گفت که صنعت خودروسازی ایران هم‌اکنون از انزوا و رکود گذشته خارج شده و با برقراری ارتباط و انعقاد قراردادهای همکاری با خودروسازان مطرح جهان از جمله پژو و سیتروئن، توانسته است گام‌های بلندی در جهت افزایش سطح دانش و انتقال تکنولوژی روز تولید خودرو در جهان به داخل کشور در راستای ساخت و توسعه محصولات داخلی بردارد.

وی با تأکید بر این نکته که اقدامات صورت‌گرفته باید در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد، از انعقاد قرارداد همکاری میان ایران‌خودرو و مرسدس بنز آلمان به‌عنوان آخرین دستاورد دولت دوازدهم در صنعت خودروسازی استقبال و آن را دستاوردی بزرگ در جهت تحول صنعت خودروسازی ایران قلمداد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات