تعیین خط فرمول یک سنگاپور؛ قهرمانی فتل و پنجمی همیلتون

شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
عصر امروز، پیش‌نمایش فرمول یک سنگاپور برگزار شد که با پول پوزیشن سباستین فتل از تیم فراری همراه بود.
تبلیغات

مسابقه‌ی جایزه بزرگ سنگاپور از دو جهت در تقویم فرمول یک اهمیت دارد. اول‌ اینکه دارای پیست خیابانی جذاب با پیچ‌های متعدد است و دوم، زیر نورافکن و در تاریکی شب برگزار می‌شود. خیابان مارینا بی (Marina Bay) در بخش جنوبی و توریستی سنگاپور واقع است و از سال ۲۰۰۸، مسابقات فرمول یک را پذیرایی می‌کند. در کمال تعجب، سنگاپور، سابقه‌ای ۵۰ ساله در برگزاری مسابقات فرمول یک دارد و اولین‌ بار در سال ۱۹۶۶، در پیست خیابانی تامسون رود (Thomson Road)، جایزه‌ی بزرگ برگزار کرده است. فعالیت سنگاپور در دنیای فرمول یک، بین سال ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۸ متوقف شد تا نهایتا مارینا بی، جایگزین تامسون رود شود. برای اجرای فرمول یک در خیابان مارینا بی، بیش از ۳۳ میلیون دلار هزینه شده است تا علاوه بر رعایت استانداردهای فرمول یک، نور مناسب و جایگاهی برای ۹۰ هزار تماشاگر داشته باشد. این مکان دارای ۱۵۰۰ نور افکن است. رطوبت هوا حتی در شب، نزدیک به ۸۰ درصد خواهد بود تا کابین راننده به حرارتی حدود ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد.

فرمول یک سنگاپور

پیست مارینا بی، دارای ۲۳ پیچ است تا از این نظر، چالش‌برانگیزترین مسیر کل مسابقات فرمول یک سال باشد. شرکت‌کنندگان از همان ابتدای مسیر و مدت کوتاهی پس از استارت، روبروی پیچ اول قرار می‌گیرند. پیچ سوم با حالتی شبیه U، تندترین پیچ و انحنای شماره‌ی ۶، ساده‌ترین آن‌ها است. کیمی رایکونن و دنیل ریکیاردو به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶، بهترین زمان‌گیری این پیست را داشتند؛ درحالی‌که نیکو روزبرگ، در تعیین خط سال گذشته و همچنین مسابقه‌ی نهائی مارینا بی به مقام اول رسید. در ۹ سال اخیر، تنها چهار راننده به قهرمانی جایزه بزرگ سنگاپور رسیده‌اند که سهم فتل چهار پیروزی، آلونسو و همیلتون دو قهرمانی و یک مقام نخست برای روزبرگ است.

پس از انجام سه مرحله تعیین خط، سباستین فتل از تیم فراری و دو راننده‌ی تیم ردبول، هرسه زمان‌هایی بسیار نزدیک و زیر یک دقیقه و ۴۰ ثانیه ثبت کردند. فتل با زمان یک دقیقه و ۳۹.۴۹۱ ثانیه در دور سوم، به پول پوزیشن رسید. بعد از او مکس ورشتاپن با زمان یک دقیقه و ۳۹.۸۱۴ ثانیه دوم شد و  دنیل ریکیاردو، با تنها ۲۶ صدم ثانیه اختلاف نسبت به هم‌تیمی خود، فردا از خط سوم آغازگر جایزه بزرگ سنگاپور خواهد بود.

فرمول یک سنگاپور

رتبه‌های چهارم، پنجم و ششم تعیین خط، به ترتیب در اختیار کیمی رایکونن، لوئیس همیلتون و والتری بوتاس قرار گرفت. این سه نفر هم با اختلافی ناچیز نسبت به یکدیگر، زمان‌هایی کمتر از یک دقیقه و ۴۱ ثانیه ثبت کردند تا رانندگان تیم مرسدس، این‌بار پایین‌تر از رقبای سنتی خود در تیم‌های فراری و ردبول باشند. زمان‌هایی که رایکونن، همیلتون و بوتاس به دست آوردند به ترتیب، یک دقیقه و ۴۰.۰۶۹، ۴۰.۱۲۶ و ۴۰.۸۱۰ ثانیه بود.

فرمول یک سنگاپور

نکته‌ی جالب توجه در پیش‌نمایش جایزه بزرگ سنگاپور، مقام قابل قبول هشتم برای فرناندو آلونسو و تیم مک‌لارن هوندا است. او پس از مدت‌ها توانست هر سه دور تعیین خط جایزه بزرگ را با موفقیت به اتمام رساند و با رکورد خوب یک دقیقه و ۴۱.۱۷۹ ثانیه، توانایی‌های خود را ثابت کند.

در پایان این رقابت، سباستین فتل به خبرنگاران گفت:

دور آخر، خوش‌شانس بودم. در پیچ نوزدهم با دیوار برخورد داشتم اما به حرکت ادامه دادم. لرزش‌های خودرو بیشتر شد ولی تنها یک پیچ، به پایان باقی مانده بود. تمام تلاش خود را نشان دادم. می‌دانستم رانندگان ردبول، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. وقتی از خط پایان گذشتم خیالم راحت شد، اما منتظر صدای هم‌تیمی‌ها بودم و به نمایشگرها نگاه می‌کردم.خودروی ما، فراز و نشیب‌های متعددی داشت. روز گذشته، عملکرد خودرو آن‌طور که می‌خواستم نبود، ولی با تلاش‌های شبانه‌ی مهندسان تیم و حمایت فراری از مارانلو، در تایم‌گیری امروز نتیجه‌ی خوبی داشت. نمی‌دانم مکانیک‌های تیم، چه زمانی خوابیدند ولی خودروی ما، امروز بسیار بهتر از قبل بود.

 رقابت نهائی فرمول یک سنگاپور، فردا ساعت ۱۶:۳۰ به وقت ایران برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند این مسابقه‌ی جذاب و دیدنی را به‌طور مستقیم از شبکه‌ی ورزش صدا و سیما تماشا کنند.

فرمول یک سنگاپور
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات