گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک؛ بدشانسی محض فراری

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
عصر روز گذشته گرندپری بریتانیا ۲۰۱۷ مسابقات فرمول یک، با قهرمانی مرسدس بنز و بدشانسی فراری در دور‌های پایانی، دنبال شد.
تبلیغات

فصل ۲۰۱۷ مسابقات فرمول یک روز گذشته به نیمه‌ی راه خود رسید و دهمین مرحله از آن در پیست سیلوراستون انگلستان برگزار شد. این رقاب در حالی پیگیری می‌شد که در دور‌های تمرینی لوئیس همیلتون مجدد نشان داد که به پیست خانه‌ی خود کاملا مسلط است و فاصله‌ی معناداری با راننده‌های فراری و حتی هم‌تیمی خود در این پیست دارد.

گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک

خروج ریکیاردو در Q3 و ۳۰ رده جریمه‌ی آلونسو باعث شده بود تا انتهای خط استارت نیز با وجود این دو راننده‌ی مطرح از جذابیت خاصی برخوردار باشد.

پیش از آغاز مسابقه، ژولین پالمر با نقص فنی در خودروی روبرو می‌شود از رقابت خارج می‌شود. اما پس از آغاز مسابقه، مکس وشتاپن با استارت عالی خود را جلوتر از فتل و در رده‌ی سوم قرار می‌دهد. از طرفی والتری بوتاس که از جایگاه ۹ مسابقه را استارت زده بود، خود را به رده‌ی هفتم می‌رساند. اما نقطه‌ی اوج لحظات آغازین گرندپری برتانیا، برخورد دو خودرو تورو روسو به یکدیگر بود. دنیل کویات که پیش از این سابقه‌ی برخورد و خارج کردن چندین خودرو از مسابقه را دارد، این بار با از دست دادن کنترل خود به کارلوس ساینز برخورد کرد و وی را به خارج از پیست هدایت کرد تا رویداد دیروز برای تیم تورو روسو در همان دور اول عملا تمام شده باشد.

گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک

پس از برخورد خودروهای تورو روسو، خودروی ایمنی وارد پیست می‌شود تا قطعات ناشی از تصادف هرچه سریع‌تر از مسیر خودروها خارج شود. با آغاز مجدد مسابقه از دور پنجم، فاصله‌ی نزدیک فتل با وشتاپن حکایت از رقابت جذاب این دو راننده را دارد.

گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک

در حالی که والتری بوتاس به سرعت اقدام به سبقت‌گیری از خودروهای پیش‌رو کرد و خود را به سباستین فتل نزدیک‌تر می‌کرد، وشتاپن جوان هیچ برنامه‌ای برای واگذاری جایگاه خود به قهرمان چهار دوره‌ مسابقات فرمول یک نداشت. در دور ۱۴ این رقابت به اوج حساسیت خود رسید؛ جایی که فتل شانه به شانه با خودروی ردبول حرکت می‌کرد اما در نهایت این وشتاپن بود که موفق به حفظ جایگاه خود شد. 

گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک

در دور ۱۹ مسابقه سباستین فتل برای تعویض لاستیک به پیت‌استاپ مراجعه کرد تا شاید با آندرکات امکان سبقت از وشتاپن را داشته باشد. یک دور بعد این خودروی ردبول بود که برای تعویض لاستیک‌های خود به منطقه‌ی پست‌استاپ رفت. اما پس از خروج پشت فتل و در جایگاه چهارم قرار گرفت تا استراتژی فراری در این زمینه جواب داده باشد.

گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک

در همین حین لوئیس همیلتون و کیمی رایکونن فاصله‌ی خود را با سایر راننده‌ها افزایش داده بودند. بوتاس نیز که در رده‌ی سوم قرار داشت با فاصله‌ی باز و بدون ترافیک روبرو شد که منجر به ثبت زمان‌های سریعی از وی شد. پس از تعویض لاستیک در دور ۳۴، عملکرد سریع پیشین وی باعث شد تا جلوتر از وشتاپن و در رده‌ی چهارم از پیت‌استاپ خارج شود.

در حالی که رقابت در چهار رده‌ی ابتدایی به اوج حساسیت خود رسیده بود، دنیل ریکیاردو منبع اصلی جذابیت مسابقه شده بود. راننده‌ی مطرح تیم ردبول که از جایگاه ۱۹ رقابت خود را آغاز کرده بود، یکی از پس از دیگری از خودروهای پیش‌روی خود سبقت می‌گرفت و هیچ راننده‌ای قادر به استقامت در برابر وی نبود. در دور ۳۷ ریکیاردو خود را به رده‌ی ششم و عقب‌تر از هالکنبرگ می‌رساند. وی در نهایت تا پایان مسابقه موفق به کاهش اختلاف ۱۰ ثانیه‌ای با راننده‌ی رنو شده و با عبور از آن به جایگاه ششم می‌رسد تا صعود ۱۳ پله‌ای را در این رقابت تجربه کرده باشد.

گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک

در دور ۴۳ مسابقه، بوتاس که از لاستیک‌های سریع‌تر سوپرسافت بهره می‌برد و استراتژی متفاوتی با سایر پیشتازان مسابقه داشت، خود را فتل می‌رساند تا شاهد رقابتی جذاب برای رده‌ی سوم باشیم. با این حال تلاش‌های فتل برای دفاع از جایگاه خود بی‌فایده بود تا راننده‌ی فنلاندی تیم مرسدس بنز موفق به کسب جایگاه سوم شود. اما در حالی که مسابقه بدون حساسیت خاصی پیگیر می‌شد و شرایط خبر از پایان رویداد بدون تغییر خاصی در جایگاه راننده‌ها می‌داد، روند بد‌شانسی فراری استارت خورد.

گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک

در دور ۴۹ و کمتر از ۳ دور به پایان مسابقه، لاستیک خودروی کیمی رایکونن پنچر شد. وی که از این موضوع بسیار عصبانی بود به پیت‌استاپ مراجعه کرد تا با تعویض لاستیک‌ها خود، دو پله نزول را تجربه کند. رایکونن پس از مسابقه عنوان کرد که بدشانسی چندی است سایه‌ به سایه فراری را تعقیب می‌کند. نکته‌ی جالب ورود وشتاپن به پیت‌استاپ برای تعویض لاستیک در همین زمان بود و در صورتی که وی اقدام به تعویض لاستیک نمی‌کرد، می‌توانست جلوتر از رایکونن قرار گرفته و یک پله صعود کند.

گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک

در حالی که همه در شُک مشکل ایجاد شده برای رایکونن بودند، ناگهان دوربین‌ها خبر از بروز مشکلی مشابه برای سباستین فتل دادند. لاستیک دیگر خودروی فراری نیز در ۲ دور پایانی مسابقه پنچر شد تا وی نیز مجبور به ورود به پیت‌استاپ شود. حوادث خودروهای فراری در دورهای پایانی، برای این تیم بسیار گران تمام شد. در حالی که با جایگاه‌های دوم و چهارم فراری در گرندپری بریتانیا، این تیم موفق به کسب ۳۰ امتیاز می‌شد (مرسدس بنز ب جایگاه‌های اول و سوم ۴۰ امتیاز کسب می‌کرد)، در نهایت تنها ۲۱ امتیاز بدست آورد؛ این در حالی است که مرسدس بنز با حداکثر ۴۳ امتیاز ممکن از رویداد روز گذشته به خانه برگشت. این موضوع همچنین باعث شد تا اختلاف فتل و همیلتون در صدر جدول به یک امتیاز برسد تا تنور رقابت بیش از پیش داغ شود.

گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک

نکته‌ی جالب دیگر، پیغام رادیویی تیم ردبول به وشتاپن پس از اتمام مسابقه بود. مهندس این تیم به راننده‌ی خود اعلام کرد که از بروز مشکل مشابه با خودروهای فراری، نگران بود و بدون ریسک اضافی اقدام به تعویض لاستیک وشتاپن کرده بود.

در نهایت گرندپری برتانیا ۲۰۱۷ با قهرمانی لوئیس همیلتون به پایان رسید تا این راننده‌ی برتانیایی پنجمین عنوان قهرمانی خود در این رویداد را جشن بگیرد. والتری بوتاس، کیمی رایکونن، مکس وشتاپن، دنیل ریکیاردو، نیکو هالکنبرگ، سباستین فتل، استبان اوکن، سرجیو پرز و فلیپه ماسا نیز در رده‌های دوم تا دهم قرار گرفتند.

گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک

تیم مک‌لارن نیز با خروج آلونسو در دور ۳۵ به دلیل نقص فنی و عدم توانایی وندورن برای حفظ جایگاه خود در میان ۱۰ راننده‌ی برتر، گرندپری خانگی را بدون امتیاز به پایان رساند.

در ادامه می‌توانید جایگاه فعلی تیم‌ها و راننده‌ی مسابقات فرمول یک را پس از مرحله‌ی دهم مشاهده کنید. 

گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک
گرندپری بریتانیا 2017 فرمول یک

در ادامه شما را به تماشای ویدیوی لحظات حساس گرندپری برتانیا ۲۰۱۷ دعوت می‌کنیم.

مرحله‌ی بعدی مسابقات فرمول یک ۸ مرداد در کشور مجارستان برگزار می‌شود.

نظر شما در رابطه با رقابت دیروز مسابقات فرمول یک و حوادث رخ داده در آن چیست؟ آیا با فاصله‌ی امتیازی موجود می‌‌توان مرسدس بنز را قهرمان فصل دانست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات