ناکامی آمازون در فروش محصولات دنیای مد و لباس با نمایش زنده تلویزیونی
به نظر میرسید که برنامهی استایل کد لایو یا Style Code Live یک پل کامل و کارامد میان سیستم خردهفروشی آنلاین آمازون با سرویس ویدیویی پرایم این شرکت باشد. اما هیچ کاری به آن سادگی که در نگاه نخست به نظر میرسد نیست و با همهی تلاشها، این شوی تلویزیونی نتوانست به خوبی کار کند و اکنون نیز خبری در آن رابطه اعلام شده؛ این شو به اتمام رسیده است. کنسل شدن این نمایش تلویزیونی بیمقدمه و بلادرنگ بوده است. بر پایهی گزارشها، دستاندرکاران این نمایش نیز به تازگی و در پایان هفتهی اخیر از موضوع آگاه شدهاند و در همان روز نیز حسابهای مربوط به شبکههای اجتماعی این شو پاک شدهاند.
تلاش نمایش زندهی استایل کد بر این بود که یک نمایش خرید تعاملی و کارامد همانند نمایشهای QVC ارائه دهد. برنامهی استایل کد بهصورت رایگان و استریم زنده هر هفته از وبسایت آمازون پخش میشد و برای تماشای آنها نیازی به داشتن عضویت پرایم نبود. روند این برنامه با حضور مهمانانی از اشخاص معروف (با کیفیتها و حیطههای فعالیت متفاوت) و ارائهی توصیههایی پیرامون دنیای مد و زیبایی، اندکی سهلانگارانه و عامهپسندانه پیش میرفتند و طبیعتا در حین برنامه و در کنار مواردی که اشاره کردیم، گردونهای از اقلام شاخص و متمایز که تنها با یک کلیک برای کاربران قابل خرید بودند نیز به بینندگان معرفی میشد. این نمایش تلویزیونی روی اشخاص معروف تمرکز داشت که توانایی تاثیر گذاشتن روی مردم در شبکههای اجتماعی و متقاعد کردن آنها برای انجام یک خرید از آمازون در حین دیدن برنامه را داشته باشند. بهطور قطع میتوان دریافت که تمایز بزرگی میان یک خرید عادی از آمازون با آن تجربهی خریدی وجود دارد که در آن شما یک لباس یا کالای دیگر را از طریق یک شوی تلویزیونی و جلب شدن نظرتان پس از دیدن آن محصول بخرید.
البته احتمال اینکه پایان دادن به برنامهی اخیر به منزلهی پایان تلاشهای آمازون برای کسب درآمد در زمینهی خردهفروشی مد و لباس باشد، دور از ذهن است. واقعیت این است که آمازون به طور مداوم در حال آزمایش راهکارهای جدید است. در واقع مورد اخیر حتی نخستین تلاش آنها در زمینهی مد هم نبود. در زمینهی سختافزارهای آمازون برای کاربرد در دنیای مد و لباس میتوانیم به دوربین اکو لوک آمازون اشاره کنیم؛ دوربینی که بهطور خاص برای گرفتن عکسهای سلفی در زمینهی مد و فشن در نظر گرفته شده و ذهن تودهی خریدکنندگان از آمازون را با پیشنهادهای جدید و لباسهای جدید آشنا میکند.
در بخش مربوط به خردهفروشی نیز این شرکت در حال حاضر دارای برچسبهای مختص خودش در زمینهی پوشاک است و مسیر خود را نیز برای توسعهی محصولات مبتنی بر آخرین معیارهای مد و فشن ادامه میدهد. در حالی که پیشنهادهای ویدیویی پرایم آمازون در حال تقویت و گسترش هستند، به نظر میرسد، شرکت پی برده باشد که دنیای پخش تلویزیونی زنده یک چالش کاملا متفاوت با اقتضائات خاص خودش است.
نظرات