فروش اطلاعات مشتریان توسط کارمندان اپل در چین به قیمت ۷.۳۶ میلیون دلار

پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فروش اطلاعات شخصی مشتریان در فروشگاه اپل در چین و اقدام دولت این کشور در دستگیری کارمندان مرتبط پرونده، این شرکت را به دردسر انداخته است.
تبلیغات

 احتمالا شما نیز آخرین فردی که احتمال می‌دهید اطلاعاتتان را سرقت کند، یکی از فروشنده‌های مهربان و خوش‌برخورد فروشگاه اپل است. ولی این دقیقا اتفاقی است که در چین افتاده است. به گفته‌ی خبرگزاری AFP، یک شبکه‌ی زیر‌زمینی شامل ۲۲ نفر که ۲۰ نفر از اعضای آن کارمندان شرکت اپل بودند، متهم به جمع‌آوری اطلاعات کاربران از جمله اسم، شماره تلفن، اطلاعات حساب کاربری اپل و دیگر اطلاعات و فروش آن‌ها در ازای مبلغ ۵۰ میلیون یوان معادل ۷.۳۶ میلیون دلار آمریکا هستند.

این افراد که توسط دولت چین متهم به نقض حریم شخصی و جمع‌آوری غیر قانونی اطلاعات شخصی شده‌اند، از کامپیوترهای داخلی اپل برای فروش اطلاعات استفاده کرده‌اند و هر بخش از این اطلاعات را به ازای مبلغی بین ۱.۵ دلار تا ۲۶.۵ دلار فروخته‌اند.

پس از یک ماه تحقیقات گسترده و پس از فاش شدن خبر فروش اطلاعات توسط کارمندان فروشگاه اپل، مقامات چینی همه‌ی کامپیوترها را ضبط و همچنین ارتباط شبکه‌ی آنلاین آن‌ها را در آخر هفته قطع کردند. فروش اطلاعات شخصی افراد در یکم ماه ژوئن امسال به‌عنوان یکی از جرایم سایبری در قانون جدید محافظت از شبکه‌های داخلی چین تصویب شده بود.

به نظر می‌رسد این موضوع اولین مورد از سرقت اطلاعات توسط کارمندان شرکت اپل باشد. در ادامه‌‌ی گزارش اAFP آمده است که فروش اطلاعات شخصی در چین امری معمول است؛ زیرا کارت‌های شناسایی رایج در چین اطلاعات شخصی شهروندان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

اپل

بر اساس گزارش دیگری که در متروپولیس دیلی منتشر شده، نویسنده‌ی چینی مقاله برای اطلاع یافتن از نرخ و نحوه‌ی خرید اطلاعات شخصی دیگران، با مراجعه به یک وب‌سایت فروش اطلاعات، توانسته است اطلاعات شخصی یکی از همکارانش را فقط با مبلغ ۱۰۰ دلار به دست آورد. اطلاعاتی که توانسته است با این مبلغ به دست آورد، شامل لیست تمام هتل‌هایی که در یک سال اخیر در آن‌ها اقامت داشته، کافه‌هایی که به آن‌ها سر زده و از اینترنتشان استفاده کرده، ورود و خروج از مرز کشورهای مختلف، آپارتمان‌های اجاره‌شده و لیست املاک تحت مالکیت است. او همچنین با پرداخت پول بیشتر توانست اطلاعات حساب و تراکنش‌های بانکی، زمان و مبدأ و مقصد مسافرت‌های انجام‌شده با قطار و افرادی که در هتل با آن‌ها اقامت داشته است و حتی مکان لحظه‌ای همکار خود را که با استفاده از جی‌پی‌اس (GPS) موبایل به دست آمده بود، بخرد.

بر اساس مقاله‌ای که در واشنگتن پست منتشر شده است، اطلاعات شخصی شهروندان چینی به‌راحتی توسط وب‌سایت‌های ردیابی افراد قابل خرید است. بسیاری از این اطلاعات توسط هک شدن موبایل و کامپیوتر شخصی افراد و در بعضی موارد از طریق فروش اطلاعات موجود در پایگاه داده ملی پلیس، پرونده‌های دولتی و اطلاعات حساب‌های بانکی توسط پلیس و مقامات دولتی به دست می‌آیند.

این گزارش‌ها در حالی در رسانه‌ها منتشر شده است که دولت چین قصد دارد از کارت شناسایی هوشمند جدیدی استفاده کند که بر اساس آن، هر فرد امتیازی تحت عنوان «عدم سو پیشینه و صداقت» دارد. برای سنجش نحوه‌ی عملکرد این سیستم و رفع خطاهای آن، اطلاعات بیش از ۳۰۰۰ شهروند در شهر شانگهای چین از بیش از ۱۰۰ ارگان دولتی و خصوصی جمع‌آوری شد و به شهروندان بر اساس این اطلاعات امتیازهایی بین «خیلی خوب»، «خوب» و «خیلی بد» داده شد. برای افراد دارای امتیاز عدم سوء پیشینه «خوب» پاداش‌هایی مانند تخفیف در خرید بلیط هواپیما، تخفیف رزرو هتل و ... در نظر گرفته شد. از طرفی برای شهروندان دارای سو پیشینه مجازاتی از قبیل رد درخواست وام از بانک و اولویت کم در رزرو بلیط هواپیما و دیگر موارد در نظر گرفته شد. دولت قصد دارد پس از این دوره‌ی آزمایشی، این طرح را با هدف افزایش امنیت حریم خصوصی و تشویق افراد به رعایت قانون در همه‌ی کشور اجرا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات