بیش از ۷۰۰۰ خودروی خارجی در انبارهای گمرک

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
پس از بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، شواهد از وجود بیش از ۷۰۰۰ خودرو در محوطه های گمرکی خبر می‌دهند.
تبلیغات

در حالی که نزدیک به ۳ ماه از زمان بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گذرد، هنوز دستور العمل جدیدی از سوی این وزارتخانه برای واردات خودرو منتشر نشده است.

دی ماه سال گذشته، در یک تصمیم جنجالی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور طی ابلاغیه‌ای واردات خودروهای خارجی توسط وادرکنندگان غیر نمایندگی را ممنوع و این امر را تنها در اختیار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان جهانی قرار داد. با توجه به این مطلب که اسناد ثبت سفارش تا ۶ ماه اعتبار دارند؛ لذا تا تیرماه سال جاری امکان وارد کردن خوردو توسط افراد و واردکنندگان غیر نمایندگی فراهم بود اما پس از آن تاریخ و به موجب بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو حتی نمایندگی‌های رسمی نیز نتوانستند نسبت به واردات خودرو اقدام نمایند. همین امر موجب افزایش ناگهانی و چشمگیر برخی خودروهای داخلی از ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان شد.

واردکنندگان رسمی که از این پس به عنوان یکه‌تازان عرصه واردات خودرو شناخته خواهند شد نیز بیش از دو ماه است که نتوانستند خودرویی را وارد کشور کنند. در همین حال یک مقام مسئول در گمرک ایران از خاک خوردن بیش از ۷۰۰۰ خودوروی وارداتی در محوطه‌های گمرکات کشور خبر داد.

واردات خودرو

علت عدم ترخیص این خودروها قالبا نداشتن برگه ثبت سفارش خودرو و متعاقب آن مجوز رسمی جهت ترخیص آن است؛ ولو اینکه مشخصات فنی و مدل خودروهای وارد شده با دستورالعمل پیشین وزارت صنعت کاملا همخوانی داشته باشد.

در طول این ۳ ماه که سامانه ثبت سفارش خودرو بسته شده است؛ بحث‌های زیادی توسط کارشناسان و منتقدان این حرکت مطرح شد. حتی یکی از تشکل‌های صنفی خبر شکایت از وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت به علت اقدام غیر قانونی آن‌ها در بستن سامانه مربوطه را اعلام کرد. البته این قبیل تحرکات بعید است که به جایی برسد و بیشتر از جنبه اعمال فشار به ارگان‌های مربوطه در جهت باز شدن هرچه سریعتر سامانه ثبت خودرو است.

در همین حال، هفته گذشته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در یک گفتگوی رادیویی از توقف بیش از ۸۰۰۰ هزار خوردوی خارجی در گمرکات کشور خبر داده بود.

واردات خودرو

سال ۹۵ در مجموع بیش از ۵۰ هزار خودروی خارجی از مبادی رسمی وارد کشور شد و درآمد دولت از محل حقوق ورودی این تعداد خودرو، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. در طی هفته‌های اخیر بسیاری از خودروهای وارداتی حتی بیش از افزایش میزان نرخ ارز در بازار آزاد شاهد افزایش قیمت بوده‌اند که دلیلی جز وجود محدودیت و عدم واردات این خودروها نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات