اپل نمایندگی مستقیم نخواهد داشت؛ سرنوشت واردکنندگان رسمی آیفون به کجا رسید؟

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
هفته‌ی گذشته ۹ شرکت رسمی واردکننده‌ی گوشی‌های آیفون به کشور با نامه‌ی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شدند. اما سرنوشت این ۹ شرکت به کجا رسید و چند شرکت مجوز واردکننده‌ی رسمی گوشی‌های آیفون را کسب کردند؟ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

حدود یک ماهی است که خبرهایی از مشکلات واردات گوشی‌های آیفون با اجرای طرح رجیستری گوشی‌ها به گوش می‌رسد. با اینکه هنوز این طرح به اجرا نرسیده است اما برخی از فروشگاه‌دارن بازارهای موبایل سراسر کشور با استفاده از شایعات منع ورود آیفون و محصولات اپل به بازار ایران از آب گل‌آلود ماهی گرفته و برای بدست آوردن سودهای کلان از مشتریان خود، گوشی‌های آیفون را در بازار گران کرده‌اند.

شرایط هفته‌ی گذشته کاملا متفاوت شد. مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به افخمی راد، نام ۹ شرکت مورد تأیید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای واردات و خدمات پس از فروش گوشی‌های اپل با نام آیفون را اعلام کرد.

به نظر می‌رسد مجوز این ۹ شرکت در حال صادر شدن است و ۷ شرکت از میان این ۹ شرکت تا کنون موفق به دریافت صلاحیت و مجوز از سوی اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی شده‌اند و دو شرکت دیگر در حال دریافت مجوز هستند.

غلامحسین کریمی خراسانی، اتحادیه‌ی دستگاه‌های مخابراتی در این باره گفت: «۹ شرکت متقاضی دریافت مجوز واردات اپل، عضو و دارای مجوز از اتحادیهی دستگاه‌های مخابراتی هستند که صلاحیت ۷ شرکت از ۹ شرکت برای ارائه‌ی خدمات پس از فروش و واردات آیفون توسط این اتحادیه تأیید شده است. مجوز تأیید صلاحیت دو شرکت باقیمانده نیز در حال بررسی و صدور است.»

کریمی توضیح داد: «شرکت‌های متقاضی درخواست مجوز خدمات پس از فروش در سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل پرونده داده‌اند و به اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی معرفی شده‌اند. پس از احراز صلاحیت توسط اتحادیه، سازمان حمایت ارائه خدمات پس از فروش توسط این شرکت‌ها را تأیید خواهد کرد.»

رئیس اتحادیه‌ی دستگاه‌های مخابراتی ادامه داد: «تأیید سازمان حمایت شرط دریافت مجوز واردات قانونی است. پس از تأیید سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، سازمان صنعت و معدن اجازه‌ی ثبت سفارش برای واردات رسمی را صادر می‌کند و شماره سریال گوشی‌ها نیز در سامانه‌ی وزارت صنعت، معدن و تجارت (سامانه‌ی مورد استناد در رجیستری) ثبت می‌شود.»

کریمی خراسانی تأکید کرد: «این شرکت‌ها دارای نمایندگی غیر مستقیم برای واردات کالای آیفون خواهند بود و اپل به ایران نمایندگی مستقیم نداده است.»

یدالله صادقی رئیس مرکز امور اصناف ایران (محل تأیید نمایندگی‌های برندهای خارجی در کشور) در نشست خبری خود گفت: «ر رابطه با عرضه‌ی گوشی‌های اپل، نمایندگی در کشور نداریم و هیچکس از ما تقاضایی جهت این مسئله نداشته است. علاوه بر این قراردادی نیز با اپل برای ثبت به ما ارائه نشده است.»

البته صادقی راه حل دریافت شرکت‌هایی مانند اپل را که در ایران نمایندگی ندارند: «با این حال برای ساماندهی واردات کالاهایی که در ایران نمایندگی ندارند، به شرط داشتن نمایندگی خدمات پس از فروش و مشروط به تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اجازه‌ی ثبت سفارش کالا صادر می‌شود.»

به گفته‌ی رئیس مرکز امور اصناف، این مجوز در شرایطی صادر می‌شود که آن کالا تولید داخل نداشته باشد و یا میزان تولید داخل پاسخگوی نیاز بازار نباشد.

بدین ترتیب با چراغ سبر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قائم مقام وزیر صنعت، رئیس اتحادیه‌ی دستگاه‌های مخابراتی و رئیس مرکز امور اصناف تا چند هفته‌ی دیگر باید شاهد گوشی‌های اپل با واردات و خدمات پس از فروش شرکت‌های زیر باشیم:

  • مدیا پردازش
  • سرمایه گذاری گروه اروند
  • تجاری دلتا همراه پرداز شرق
  • سیب طلایی هوشمند
  • ماناتل پارس
  • ایرانیان قائم همراه
  • اکسیر تجارت صبا
  • الماس سیستم
  • داتیس امرتات
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات