استون مارتین ابرخودروی AM-RB 001 را معرفی کرد

شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
استون مارتین از ابرخودروی AM-RB 100 که به کمک تیم فرمول یک ردبول توسعه و ساخته شده است رونمایی کرد. طبق گفته‌ی مسئولان استون مارتین جدید‌ترین محصول این شرکت مرز‌های جدیدی در کلاس خودروهای خاص و سوپراسپرت تعریف خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با این خودروی فوق‌العاده، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

برای خودروسازی که خودروهایی مانند وانتیج، ونکویش و ولکان می‌سازد، تولید خودرویی با نام AM-RB 001 بسیار عجیب است؛ اما این نام کسل کننده برای یک خودروی مفهومی فوق العاده از استون مارتین با توانایی‌های شگفت انگیز انتخاب شده است؛ خودروی جاده‌ای با شتاب، ترمز و توانایی گردشی هم سطح خودروهای فرمول یک

آستون مارتین

AM-RB 001 حاصل همکاری مشترک استون مارتین و تکنولوژی‌های پیشرفته ردبول، ‌یعنی تیم طراحی و کارگاه مهندسی ماشین‌های مسابقه‌ای فرمول یک ردبول با هدایت سوپر استار طراحی خودرو‌های مسابقه‌ای، آدریان نیوی (Adrian Newey)، است. استون مارتین اعلام کرده که خودرو به نمایش درآمده ۹۵ درصد طراحی آن نهایی شده است. ادعا شده که پدال‌های دنده پشت فرمان این خودرو از نمونه‌های فرمول یک تنها کمی کندتر دارد. نمونه مخصوص پیست این خودرو توانایی هم سطح خودروهای نوع لمانز اعم از پورشه ۹۱۹ آئودی R18 را خواهد داشت. نیوی در خصوص AM-RB 001 گفت: "ما نمونه‌ی مخصوص جاده این خودرو را با قطعات مشترکی نسبت به نسخه‌ی مخصوص مسابقات آن خواهیم ساخت. با این که اختلافات کوچکی بین دو خودرو وجود خواهد داشت، ولی دو خودرو مشترکات بسیاری دارند."

با صرف نظر از نتایج نهایی می‌توان به صراحت گفت که این خودرو سطح جدیدی از عملکرد را برای خودروهای جاده‌ای ثبت خواهد کرد. این خودرو سرعتی بیشتر از بوگاتی شیرون که طبق تخمین‌ها چیزی نزدیک به ۴۴۲ کسلومتر بر ساعت است، نخواهد داشت. اما حتما این خودرو به شکل غیره قابل تصوری چالاک و پرشتاب خواهد بود. منابع استون مارتین سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن‌ را کمتر از ۲.۵ ثانیه اعلام کرده‌اند؛ با تحمل شتاب جانبی بالا و شتاب ترمزی معادل با دو برابر شتاب ثقل زمین، استون مارتین AM-RB 001 عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش خواهد گذاشت. برای تست رانندگی با نمونه‌ی اولیه این خودرو باید حداقل یک سال صبر کرد. بر اساس اصول صنایع خودروسازی، AM-RB 001 برای سرعت‌های بسیار زیاد طراحی و توسعه داده شده است.

مدیران بخش مسابقه استون مارتین و ردبول در خلال گرندپری استرالیا در ماه می، قراردادی مشترک امضا کردند که ۹۹ خودروی جاده‌ای در کنار ۲۰ نسخه‌ی مسابقه‌ای توانمند تا پایان سال ۲۰۱۸ تولید و عرضه شوند. اگر درباره قیمت این ابرخودرو سوال کنید، طبق قیمت‌های معمول، پیش‌بینی برچسب قیمت ۳.۲ میلیون دلاری بری آن می‌شود.

آستون مارتین

بسیاری از جزئیات مکانیکی AM-RB 001 هنوز نهایی نشده‌اند اما همین را می‌دانیم که مانند سایر ابرخودروهای این قرن، این خودرو نیز دارای پیشرانه‌ی هیبریدی خواهد بود. آدریان نیوی در خصوص قوای حرکتی ردبول گفت:

این منصفانه است که بگوییم پیشرانه‌های هیبریدی فرصت‌های زیادی را برای ما به وجود می‌آورد و این برعهده ما است که چگونه از این فرصت‌ها استفاده کنیم. اما اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که ما در حال ارزیابی پیشرانه‌های مختلف هستیم و هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم. من شخصا به یک مورد علاقه دارم که درباره آن صحبت نمی‌کنم. 

پیشرانه‌ی به کار رفته در AM-RB 001 نمونه‌ی V-12 تنفس طبیعی خواهد بود و حجمی بین ۶ تا ۷ لیتر خواهد داشت. این پیشرانه منحصر به AM-RB 001 خواهد بود و هیچ نقطه‌ی مشترکی با نمونه‌ی ۵.۲ لیتری DB11 ندارد. همچنین طبق اعلام استون مارتین پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر AM-RB 001 توسط شرکت خاصی با تجربه‌های گسترده در عرصه رقابت‌های فرمول یک تامین می‌شود. پیشرانه‌ی مذکور به شکل خارق‌العاده‌ای کوچک خواهد بود تا در زیر سقف کوتاه و در ارتفاع نسبتا بالایی از سطح زمین و میان دو محفظه عبور هوای بزرگ قرار گیرد. نیوی در این خصوص تصدیق کرد: 

قرار دادن یک پیشرانه‌ی V-12 در این خودرو بخشی از چالش تولید این خودرو خواهد بود و کاملا واضح است که تنها پیشرانه نیست، بلکه رادیاتورها، جعبه‌دنده و سایر قطعات خواهند بود. سلول سوختی نیز باید در همین قسمت جای بگیرند.
آستون مارتین

نیوی جزئیاتی در خصوص میزان توان خروجی AM-RB 001 ارایه نکرد اما احتمالا این خودرو حداقل ۱۰۰۰ اسب بخار توان خواهد داشت. پیش‌تر زمزمه‌هایی از استون مارتین شنیده می‌شد که قرار است تمام قدرت خروجی پیشرانه توسط یک جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته سکوئنشیال (sequential-shift) به چرخ‌های عقب انتقال یابد، که البته نیوی به آن اشاره‌ایی نکرد و به همین مورد بسنده کرد که: «خودرو باید کوچک، سبک و دارای بازده بالا باشد و اگر شما به سیستم‌های کنونی موجود مانند جعبه‌دنده‌ی دو کلاچه نگاهی بیاندازید می‌بینید که بطور معمول وزنی در حدود ۱۵۰ کیلوگرم دارد که ما در حال بررسی ایده‌های جایگزین هستیم.»

تمام ساختمان خودرو از فیبر کربن بسیار سبک، آلومینیوم و تیتانیوم ساخته خواهد شد. نسبت قدرت به وزن در این خودرو ۱ اسب بخار برای هر کیلوگرم خواهد بود. یکی از ویژگی‌های شاخص AM-RB 001 بسته‌ی آیرودینامیکی بی‌نظیر طراحی شده توسط نیوی است که خیلی در دید کاربران نیست به صورت استادانه‌ای توسط رییس بخش طراحی استون مارتین یعنی مارک ریچمن طراحی شده است. به زبان ساده این خودرو برای کسب نیروی رو به پایین، از دانش آیرودینامیک استفاده کرده و بطور چشمگیری چسبندگی بالایی دارد. در این خصوص باید به طراحی استادانه‌ی کف خودرو اشاره کرد که از قسمت جلویی آن و زیر ورودی‌های عظیم هوا آغاز شده با عبور از اطراف کابین ، در انتهای خودرو و در ارتفاع بالاتری از بخش‌های کناری آن، به پایان می‌رسد. پشت آن ورودی‌های بزرگ هوا در جلوی خودرو هیچ سیستم خنک کاری وجود ندارد؛ در واقع آن‌ها تنها محلی برای عبور هوا با سرعت بالا هستند که نیروی بزرگی به سمت پایین ایجاد می‌کنند.

آستون مارتین

در قسمت انتهایی خودرو یک اسپویلر دمنده (blown spoiler) وجود دارد. اگرچه تعداد و محل دقیق خروجی‌های اگزوز هنوز به طور قطعی مشخص نیست، اما گازهای خروجی از سطح رویی بدنه خارج خواهند شد و به سمت اسپویلر حرکت خواهند کرد که به حرکت هرچه سریع‌تر جریان و افزایش نیروی رو به پایین کمک خواهد کرد. چرخ‌های جلو در یک محفظه‌ی خاص با ورودی‌های هوای بزرگ در پشت سازه‌ی گلگیر قرار گرفته‌اند که هوا را به سمت کناره‌های خودرو، جایی که ورودی هوای موتور و دریچه‌های سیستم خنک‌کاری دقیقا جلوی چرخ‌های عقب قرار دارند، هدایت می‌کند.

مرسدس بنز فرمول یک

هنگامی که درباره‌ی شباهت عملکرد پره‌های کناری با صفحات بارج (barge boards) پرسیدیم، آدریان نیوی مخالفتی نکرد. صفحات بارج، چند باله‌ی عمودی است که درکنار خودروهای فرمول یک و بین چرخ‌های عقب و جلو وجود دارد. نیوی در این خصوص گفت:

بله تا حدودی این عملکرد را دارد و یک صفحه‌ی بارج تغییر شکل یافته از خودروهای فرمول یک است. عملکرد آن به این صورت است که هوایی را که از چرخ جلوی عبور می‌کند را دریافت کرده و اغتشاش موجود در آن را تا حدود زیادی اصلاح می‌کند تا هوایی با جریان مناسب از کنار خودرو و دیفیوزر عبور کند.

نوع سیستم تعلیق AM-RB 001 هنوز نهایی نشده است اما تعلیق با ارتفاع قابل تنظیم این قابلیت را برای خودرو ایجاد می‌کند تا بتواند روی جاده‌های معمولی حرکت کند و همچنین در پیست بتواند با کاهش ارتفاع چسبندگی را افزایش دهد. برخلاف مک‌لارن f1 دیگر خودروی طراحی شده توسط طراح خودروهای فرمول یک، گوردون مورای، AM-RB 100 دارای سیستم‌های رانندگی کمکی الکترونیک است. نیوی در این خصوص نیز افزود:

ما بخاطر قدرت زیاد این خودرو، سیستمی را برای کمک به راننده ارائه می‌دهیم. ما می‌خواهیم AM-RB 100 این قابلیت را داشته باشد تا هر روز مورد استفاده قرار گیرد به این معنی است که شما لازم نیست درحال رانندگی کاملا متمرکز باشید. البته رانندگانی که از توانایی‌های خود مطمئن هستند و می‌خواهند از رانندگی با خودرو، بدون وجود سیستم‌های الکترونیکی کمکی لذت ببرند، قادر خواهند بود که این سیستم را غیره فعال کنند.

ریچمن آگرس رئیس بخش طراحی استون مارتین گفت:

تمام قسمت‌های خودرو اعم از ظاهر، مهندسی و سیستم مکانیکی و آیرودینامیکی به خودرو زیبایی بی‌نظیری داده است. این خودرو گویی یک موتور سیکلت فضایی است که پوشیده شده و شما اجزا و پیچیدگی‌های آن را نمی‌بینید؛ چرا که در حال تماشای بدنه‌ی آیرودینامیکی آن هستید.

آدریان نیوی جز به جز استون مارتین AM-RB 100 را در شبیه‌ساز ردبول طراحی و بررسی کرده است تا به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست یابد؛ این شبیه‌ساز به شکل فوق العاده‌ای جزئیات بالایی دارد و به دقت با داده‌های ارایه شده از سوی تیم فرمول یک ردبول و داده‌های سازنده‌ی لاستیک‌های مسابقات اتومبیلرانی، کالیبره شده است.

نظر شما در رابطه با ابرخودروی استون مارتین AM-RB 100 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات