بهترین نوع خودروی روباز چیست؟ هاردتاپ یا سافت تاپ

چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در اینجا چهار دلیل برای خریداری خودروی مجهز به سقف فلزی و چهار دلیل برای خرید خودروی مجهز به سقف پارچه‌‌ای را برایتان آماده کرده‌ایم. برای اطلاع از مزایا و معایت هر یک از انواع خودروهای روباز، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اینکه خودروی کانورتیبل (روباز) مناسب خود را انتخاب کنید بسیار سخت است. مهم‌ترین و اساسی‌ترین سوالی که در هنگام خرید اینگونه خودروها به ذهن خطور می‌کند این است که آیا باید انواع مجهز به سقف فلزی را خریداری کنید یا انواعی را که سقف پارچه ای دارند؟ هر دو نمونه مزایا و معایب مختص به خود را دارند و مواردی نظیر قیمت، فضای حمل بار، هزینه‌ی نگهداری و سرعت عمل، باید در نظر گرفته شوند. اینجا چهار دلیل را ذکر می‌کنیم که خرید خودروی سقف پارچه‌ای (Soft top) را به سقف فلزی (Hard top) توجیه می‌کنند و همچنین چهار دلیل نیز برای برتری خودروی روباز سقف فلزی را عنوان می‌کنیم تا پرداخت مبلغ اضافه‌ی به این خودروها توجیه شود.

خودروی با سقف پارچه ای بخرید

فضا

رودستر

وقتی صحبت از فضای حمل بار در یک خودروی روباز باشد، هر لیتر این فضا ارزشمند است و با خریداری خودرویی که سقف پارچه‌ای دارد شما فضای حمل بار بیشتری نصیبتان می‌شود. در خودروهای دارای سقف بازشوی فلزی، سقف در هنگام باز شدن در داخل صندوق عقب قرار می‌گیرد و همین امر سبب می‌شود که فضای حمل بار کمتری نسبت به خودروهای داراری سقف غیر فلزی داشته باشند.

وزن کمتر

رودستر

خودروهای دارای سقف پارچه‌ای بدلیل مواد مورد استفاده در ساخت سقف آن‌ها درای وزن کمتری هستند و حتی در برخی از آن‌ها شیشه‌ی عقب نیز به جای شیشه از جنس پلاستیک ساخته می‌شود. همین موارد سبب شده تا این خودروها نسبت به انواع دارای سقف فلزی به میزان قابل توجهی سبک‌تر باشند. به جز این موارد سقف پارچه‌ای در هنگام قرار گرفتن در صندوق نیز وزن کمی را به داخل صندوق انتقال می‌دهد، باید در نظر داشت که یک سقف فلزی نسبت به نمونه‌ی مشابه پارچه ای خود دارای حداقل ۴۵ کیلوگرم وزن بیشتری است.

سرعت باز و بسته شدن

رودستر

سقف‌های پارچه‌ای برای باز و بسته شدن به زمان زیادی احتیاج ندارند در حالی که این پروسه در مدل های سقف فلزی طولانی‌تر است. همچنین سقف‌های پارچه‌ای می‌توانند در هنگام حرکت در سرعت بالاتری نسبت به انواع فلزی باز و بسته شوند.

قیمت

رودستر

سقف‌های فلزی اجزای مکانیکی و الکترونیکی بیشتری دارند و همین عامل شبب شده تا از قیمت بالاتری نسبت به انواع سقف پارچه ای برخوردار باشند. همچنین اگر سقف بازشوی خودروی شما نیاز به سرویس و تعمیر داشته باشد، سقف فلزی هزینه‌ی بیشتری روی دستتان خواهد گذاشت. باید در نظر داشت که در سقف‌های پارچه‌ای  اجزا و قطعات ارزان قیمت‌تر هستند و کمتر بودن قطعات آن‌ها نیز به این معنی است که قطعات کمتری برای خراب شدن وجود دارند.

خودرو با سقف فلزی بخرید  

ایمنی در هنگام تصادف

رودستر

هیچکس دوست ندارد که با خودروی خود تصادف کند اما حادثه خبر نمی‌کند و هر آن ممکن است حادثه ای پیش بیاید. مخصوصا اگر به دنبال مدل‌های قدیمی‌تر خودروهای روباز هستید، وجود سقف فلزی ایمنی بیشتری را برایتان به همراه خواهد داشت. درست است که هر دو مدل سقف فلزی و پارچه‌ای دارای رول بار و تجهیزات ایمنی هستند اما وجود سقف فلزی سطح بالاتری از ایمنی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

محافظت بهتر در برابر صدا و آب و هوا

رودستر

سقف های فلزی با توجه به اینکه در هنگام بسته بودن رفتاری مشابه با سقف‌های عادی ثابت دارند محافظت و عایق بندی بهتری را در برابر عوامل محیطی ارایه می‌دهند. البته آب و هوا تنها چیزی نیست که سقف‌های فلزی در برابر آن مقاومت خوبی دارند، بلکه این نوع سقف‌ها در برابر نفوذ صدا نیز عایق‌بندی بهتری را ایجاد می‌کنند.

بازدارندگی در برابر سارقان

رودستر

سقف‌های فلزی به این دلیل که دارای شیشه‌ی عقب از جنس شیشه هستند در برابر سرقت مقاومت بالاتری دارند. اما خودروهای قدیمی دارای سقف پارچه‌ای که شیشه‌ی عقب آن‌ها از جنس پلاستیک بود بیشتر مستعد تخریب یا سرقت هستند و با یک چاقو به سادگی می توان به آن‌ها آسیب زد. سقف‌های وینیل حتی گاهی هنگام باز شدن نیز پاره می‌شدند. البته مدل‌های سقف پارچه‌ای جدید از این نظر در وضعیت بهتری قرار دارند.

تعویض سقف

رودستر

سقف‌های پارچه ای با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و شیشه‌ی پلاستیکی آنها نیز در اثر تابش نور خورشید به مرور زمان می‌تواند خراب شده و بشکند. خودروهایی که از سقف پاچه‌ای استفاده می‌کنند در طول عمر خود حداقل یکبار تعویض سقف را تجربه خواهند کرد. سقف‌های پارچه‌ای قدیمی همچنین ممکن است دچار نشتی شوند و از درز‌های آنها آب به داخل کابین نفوذ کند، در اینصورت تعویض آن‌ها نیز بسیار خسته کننده و زمان‌بر است.

نظر شما در اینباره چیست؟ آیا ترجیح می دهید که خودروی دارای سقف فلزی را خریداری کنید که در هنگام بسته بودن سقف همانند یک خودروی کوپه است یا سادگی سقف های پارچه ای را ترجیح می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات