تماشا کنید: پنج دستکاری اشتباه و غیر اصولی در سیستم تعلیق

چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تغییرات در سیستم تعلیق و خارج کردن آن از حالت استاندارد باید برای اهداف خاص و به دست افراد متخصص انجام شود. از مهم‌ترین فاکتورهای مهم این سیستم، راحتی سرنشین است. فدا کردن آسایش سرنشینان به قیمت زیبایی، برای سفرهای طولانی هم برای خودرو و هم برای سرنشینان بسیار مضر است. در ادامه برای آشنایی با پنج دستکاری اشتباه سیستم تعلیق با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کانال یوتیوب Engineering Explained توصیه‌هایی در مورد سیستم تعلیق ارایه کرده است. البته نه فقط برای شما بلکه برای تمام کسانی است که در فکر ایجاد تغییراتی به صورت غیر استاندارد بر روی سیستم تعلیق خودروی خود هستند. اینگونه تغییرات اغلب بسیار ارزان قیمت و آسان هستند. خیلی هم تعجب آور نیست که راه‌هایی که برای ایجاد تغییر در خودرو اتخاذ می‌شود، موجب بدتر شدن وضعیت خودروی نسبت به حالت اولیه‌ی خود می‌شود. در این مقاله به پنج تغییر یا دستکاری نادرست در سیستم تعلیق اشاره می‌شود که خودروی شما را از بین خواهد برد. عموم دستکاری‌های ذکر شده در این مقاله، برای افزایش توانایی‌های حرکتی و مانوپذیری خودرو انجام می‌شود؛ اما در نظر داشته باشید که این موضوع تنها به ایجاد هزینه‌های سنگین به دلیل استهلاک زودرس قطعات بخش‌های مختلف خودرو ختم خواهد شد.

سیستم تعلیق

۱- اولین تغییر نادرستی که بر روی سیستم تعلیق انجام می‌شود، قید و بست زدن فنر به منظور محدود کردن جابه جایی آن است. ابزارهای بسیار مناسب و کارآمدی برای باز کردن فنر وجود دارد ولی در صورتی که آن ابزارها را برای کاهش ارتفاع خودرو استفاده کنید، راحتی خودروی خود را فدای کاهش ارتفاع نموده‌اید. این مساله علاوه بر ایجاد تجربه‌ی سختی از رانندگی، موجب استهلاک زودرس و خرابی بخش‌های مختلف خودرو می‌شود. 

۲- تغییر اشتباه بعدی بریدن قسمتی از فنر یا استفاده از فنرهای کوتاه‌تر است. در صورتی که استفاده چندانی از خودروی خود ندارید و از آن در مسافت‌های طولانی استفاده نمی‌کنید، این تغییر شما را اذیت نخواهد کرد، ولی یقیناً آسیب جدی به سیستم تعلیق و شاسی خودرویتان وارد می‌کند.

سیستم تعلیق

۳- مورد بعدی که در سیستم تعلیق به صورت متداول اعمال می‌گردد، ایجاد زاویه کمبر (Camber) منفی برای بهبود پایداری خودرو در مانورها است. با اعمال این تغییر، خوردگی و سایش لاستیک خودرو را چند برابر می‌کنید. این کار احمقانه هم‌چنین موجب استهلاک زودرس اجزای سیستم تعلیق می‌شود.

۴- با وجود اینکه فاصله عرضی میان دو لاستیک (track) در خودروهای مسابقه‌ای زیاد است ولی افزایش این پارامتر برای رانندگی شهری به هیچ وجه مورد تایید نیست. این موضوع باعث افزایش شعاع گردش و کاهش مانورپذیری آن می‌شود.

۵- در نهایت نیز باید به استفاده از آنتی‌رول‌بار‌های قطور اشاره کرد که برای افزایش مانورپذیری خودرو استفاده می‌شود. اما در نظر داشته باشید که این تغییر نیز تاثیر زیادی بر راحتی سرنشینان خواهد داشت.

سیستم تعلیق

تمام این سر فصل‌ها در ویدئویی که در ادامه آمده به طور کامل تشریح شده است. این کانال مهیج برای کارهایی که باید/نباید بر روی خودرو انجام دهید دلیل‌های قانع‌ کننده‎ای ارائه می‌دهد و به شکل عملی هر کدام از سرفصل‎ها را توضیح می‌دهد. همچنین راهکارهای جایگزین را برای دوری از رفتار غلط نیز ارائه می‌دهد. در صورتی که می‌خواهید تغییرات و بروزرسانی‌هایی در شاسی خودروی خود اعمال کنید ابتدا تحقیق کنید، فرد مورد اطمینان را پیدا کنید، سپس کار را به دست او بسپارید.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات