تصمیم تویوتا برای فروش پیشرانه و فناوری‌ های مرتبط با آن به رقبا

دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی تویوتا به‌تازگی تصمیم گرفته است تکنولوژی‌های مربوط به سیستم‌های محرکه‌ی خود را در اختیار رقبا قرار دهد.
تبلیغات

در جریان مراسم رونمایی از نسل بعدی جعبه‌دنده‌ها، سیستم‌های محرکه‌ی هیبریدی و پیشرانه‌های Dynamic Force که احتمالا در محصولات سال آینده‌ی این کمپانی و در رأس آن‌ها، تویوتا کمری جدید به کار گرفته خواهند شد؛ این خودروساز ژاپنی به خبرگزاری رویترز اعلام کرد تصمیم دارد تکنولوژی‌های خود در زمینه‌ی سیستم‌های محرکه، شامل پیشرانه‌ها و جعبه‌دنده‌ها را به رقبای خود بفروشد. البته این کمپانی صحبتی از زمان اجرای این تصمیم به میان نیاورده است.

تویوتا

توشیوکی میزوشیما، مدیرعامل تویوتا، در این باره گفته است:

تأمین‌کنندگان تویوتا، فناوری‌های بسیاری تولید می‌کنند که تنها توسط تویوتا قابل استفاده هستند. ما می‌خواهیم روند کنونی را به‌گونه‌ای تغییر دهیم که از آغاز در روند توسعه‌ی فناوری‌ها با تأمین‌کنندگان خود همکاری داشته باشیم... در این صورت تأمین‌کنندگان ما می‌توانند فناوری‌های توسعه‌یافته را در اختیار مشتریانی غیر از تویوتا نیز قرار دهند.

در حال حاضر وظیفه‌ی توسعه‌ی بخش عمده‌ای از اجزای سیستم محرکه‌ی تویوتا به عهده‌ی تأمین‌کنندگانی است که یا به‌طور کلی متعلق به تویوتا هستند یا بخشی از سهام آن‌ها در اختیار این خودروساز است. اگرچه وضعیت کنونیِ همکاری این شرکت با تأمین‌کنندگان خود، سبب همکاری‌های تنگاتنگ مهندسان با یکدیگر می‌شود؛ اما گاهی محصولات تولیدی تنها در خودروهای تویوتا قابل استفاده هستند. بنابراین تغییر روند کنونی چندین مزیت خواهد داشت؛ نخست اینکه به عقیده‌ی تویوتا تغییر این روند می‌تواند شتاب پیشرفت صنعت خودروسازی به سوی تولید خودروهای با آلایندگی کمتر را افزایش دهد. مورد دوم این است که به تأمین‌کنندگان تویوتا فرصت بزرگ‌تر کردن دایره‌ی مشتریانشان داده می‌شود. در حال حاضر حدود نیمی از فروش شرکت‌های دنسو (Denso) و آیسین (Aisin) به تویوتا وابسته است و مجموعه‌ی شرکت‌های تویوتا ۳۰ درصد از سهام هر یک از این تأمین‌کنندگان را در اختیار دارند.

تویوتا

از سوی دیگر؛ در دوره‌ای که هزینه‌های تحقیق و توسعه با مطرح شدن بحث‌های استفاده از انرژی‌های جایگزین و خودران کردن خودروها بالا رفته است، این تغییر می‌تواند سبب بهبود وضعیت اقتصادی این خودروساز ژاپنی شود. با توجه به روند بازار، برخی از افراد در تویوتا معتقدند که از دید مشتریان، اهمیت جنبه‌‌های مکانیکی خودروها در تمایز میان برند‌ها و کمپانی‌ها کاهش یافته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات