موتورسیکلت‌های با قابلیت حفظ تعادل راهی بازار شدند

پنج‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
موتورسیکلت‌های جایروسایکل می‌توانند به‌صورت خودکار، تعادل خود را در هنگام حرکت و ایستادن حفظ کنند.
تبلیغات

آیا جزو طرفداران موتورسیکلت هستید، اما با مسئله‌ی حفظ تعادل این وسیله‌ی نقلیه مشکل دارید؟ اگر پاسخ‌ این سؤال مثبت است؛ باید بدانید که شرکت تراست‌سایکل (Thrustcycle)، مدل جایروسایکل (GyroCycle) را برای حل این مشکل ارائه کرده است. در حال حاضر، این شرکت در حال کار روی نمونه‌ی آزمایشی این وسیله است و احتمالا سال آینده‌ آن را به بازار عرضه خواهد کرد.

همانند سایر موتورسیکلت‌های خود-بالانس، مدل جایروسایکل از طریق یک فلای‌ویل داخلی که در هنگام چرخش اثر ژیروسکوپی ایجاد می‌کند، تعادل خود را حفظ می‌کند. این بدین معنا است که نه‌تنها در هنگام حرکت و دور زدن، آن را به سمت مخالف میل حرکتی طبیعی‌اش هدایت می‌کند؛ بلکه در حالت ایستاده هم ثبات و تعادل خود را از دست نمی‌دهد.

شرکت تراست‌سایکل دو نمونه‌ی اولیه و آزمایشی از این موتورسیکلت‌ها را ساخته است که نیازی به زمین گذاشتن پای راننده در هنگام ایستادن موتورسیکلت ندارند. این شرکت همچنان به دنبال بهبود این طراحی است؛ اما مدل جایروسایکل را به‌عنوان اولین مدل برای عرضه به بازار، انتخاب کرده است. فناوری خود‌-بالانسی که در این موتورسیکلت به کار رفته است، می‌تواند در ابعاد بزرگ‌تر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

جایروسایکل

کلاید ایگارشی بنیان‌گذار شرکت تراست‌سایکل می‌گوید که نسخه‌ی نهایی جایروسایکل، از یک پیشرانه‌ی خنک‌کاری و روان‌کاری‌شده با روغن استفاده می‌کند که شرکت زو (Zev)  آن را تولید کرده است. باتری لیتیومی جایروسایکل توانی برابر ۸۵۰۰ وات دارد. این موتورسیکلت می‌تواند تا ۱۲۹ کیلومتر را طی کند و حداکثر سرعت آن به ۱۲۱ کیلومتر بر ساعت برسد.

ایگارشی می‌گوید:

ما درحال توسعه‌ی خط تولید با تیراژ محدود هستیم تا بتوانیم این موتورسیکلت‌ها را در سال ۲۰۱۷ راهی بازار کنیم. قیمت نهایی آن هنوز مشخص نشده است؛ اما قطعا کمتر از ۲۰ هزار دلار خواهد بود. قیمت آن برای تولید انبوه به مراتب کمتر از این مقدار خواهد بود.

نمونه‌ی آزمایشی این موتورسیکلت را می‌توانید در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات