زومجی: مرگ تدریجی یک کنترلر؛ چرا پلی‌استیشن موو هیچوقت جدی گرفته نشد

کنترلر حرکتی پلی‌استیشن که یک کپی دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر از وی ریموت نینتندو بود، تنها یکی دو سال سر زبان‌ها بود و سپس به فراموشی سپرده شد. زومجی در مقاله‌ای به این مسئله می‌پردازد که چه بر سر این کنترلر آمد و آینده‌اش در عصر واقعیت مجازی چیست. 

سونی و مایکروسافت در نسل هفتم بازی‌های رایانه‌ای، سعی کردند تحولی در کنترلرها ایجاد کنند. تحولی که البته هیچوقت شکل نگرفت و هنوز این کنترلرهای سنتی هستند که فرمان‌روایی می‌کنند. برنده‌ی جایزه‌ی تنوع و نوآوری نسل گذشته نینتندو بود که به دور از هیاهوی ایجاد شده پیرامون آن فناوری‌های جدید، کار خودش را کرد و با عرضه‌ی کنترلرهای حرکتی‌ و بازی‌هایی که بیشترین استفاده از آن‌ها را می‌بردند، خانواده‌ها و گیمرهای کم سن و سال را به سمت خود کشید. یکی دو سال کافی بود تا تلاش‌ مایکروسافت برای ساخت هیجان‌انگیزترین سخت‌افزار نسل هفتم با شکست مواجه شود. کینکتی که متفاوت‌ترین کنترلر از زمان پیدایش بازی‌های رایانه‌ای بود، حالا تنها در صنعت روباتیک استفاده‌ی زیادی دارد و گیمرها از آن به عنوان یک وب‌کم و میکروفون استفاده می‌کنند. سونی هم چندان عملکرد بهتری نداشت. کپی از روی دست نینتندو اگر همراه با چاشنی خلاقیت نباشد، نتیجه‌اش چیزی جز فراموش شدن نمی‌شود. کنترلر پلی‌استیشن موو تکلیف‌اش با خودش مشخص نبود، هم می‌خواست گیمر‌های حرفه‌ای را به سمت خودش بکشد و هم به کمک بازی‌های انحصاری‌اش، نظر کسانی را که چندان علاقه‌ای به بازی‌های رایج نداشتند جلب کند. تنها جنبه‌ی مثبت تلاش سونی در خلق یک تجربه‌ی جدید، این بود که این شرکت نگاه واقع‌بینانه‌ای به این سخت‌افزار داشت و برای مدتی آن را کنار گذاشت تا در فرصت مناسب دوباره زنده‌اش کند. زور کردن مشتریان برای خریدن وسیله‌ای که تعداد بازی‌های شاخص آن به تعداد انگشت‌های یک دست نمی‌رسد چندان تصمیم عاقلانه‌ به نظر نمی‌رسد.

برای مشاهده کامل مطلب مرگ تدریجی یک کنترلر؛ چرا پلی‌استیشن موو هیچوقت جدی گرفته نشد به زومجی مراجعه کنید.

پلی‌استیشن موو

اگر به اخبار بازی و سرگرمی علاقه‌ دارید، به زومجی سر بزنید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی اینستاگرام زومجی دنبال کنید. با کانال رسمی زومجی در تلگرام هم می‌توانید هر جا و هر لحظه از داغ‌ترین مطالب زومجی مطلع شوید.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید

تبلیغات