بررسی هارد دیسک ۴ ترابایتی LaCie d2 Thunderbolt 2

دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
کمپانی لیسی به تولید هارد دیسک‌های رده‌بالا و باکیفیت مشهور است. کاربران مک نیز یکی از اصلی‌ترین مشتریان محصولات این کمپانی هستند؛ چرا که در تولید هارد درایوهایش توجه ویژه‌ای به این کاربران دارد. در ادامه به بررسی هارد دیسک اکسترنال d2 Thunderbolt 2 می‌پردازیم.
تبلیغات

درحالی‌که این روزها بازار فضاهای ذخیره‌سازی ابری داغ شده و اقبال کاربران به آن‌ها بسیار زیاد شده، در کشور ما به دلیل مشکلات ناشی از پهنای باند پایین اینترنت، انواع و اقسام هارد دیسک‌های اکسترنال با برندها، ظرفیت‌ها و قیمت‌های متنوع دیده می‌شود. فروش این گجت نیز بسیار خوب بوده و جذابیت‌های اقتصادی فراوانی برای سرمایه‌گذاران داشته است.

در چنین شرایطی شاید در بین انوع محصولات پایین‌رده و میان‌رده که عمدتا کیفیت ساخت متوسطی هم دارند، جای یک محصول رده‌بالا و اصطلاحا پریمیوم خالی باشد. از طرفی کاربران مک خیلی دوست دارند تا زا ظرفیت بالای قدرت کامپیوترهای خود به بهترین شکل استفاده کنند. مثلا درگاه تاندربولتی که روی مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌ها دیده می‌شود، توانایی انتقال فایل با سرعت بالا را دارد؛ اما اغلب درایوهای اکسترنال موجود در بازار از این کانکتور پشتیبانی نمی‌کنند.

LaCie یکی از کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده هارد درایو در دنیا است که تمرکزش روی ارائه‌ی هارددیسک‌های اکسترنال با کیفیت مرغوب است. این کمپانی همچنین توجه ویژه‌ای به کاربران مک دارد و تقریبا تمام محصولات لیسی از کانکتورهای ویژه کامپیوترهای اپل پشتیبانی می‌کنند.

lacie d2 2

d2 نام یک درایو اکسترنال از این کمپانی است که حتی از نظر ظاهری نیز با کامپیوترهای مک یکپارچه شده است. در ادامه به بررسی این درایو اکسترنال ۴ ترابایتی می‌پردازیم. LaCie d2 Thunderbolt 2 با گارانتی نقش و قیمت یک میلیون و هفتصد و سی هزار تومان در بازار موجود است.

مشخصات و قیمت هارد اکسترنال را در بخش محصولات زومیت ببینید؛ قیمت هارد وسترن، هارد ای دیتا، هارد سیگیت و دیگر برندها را با یکدیگر مقایسه کرده و محصول موردنظرتان را از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنید. 

طراحی ظاهری و کیفیت ساخت

 هارد درایو d2 لیسی شبیه به درایو‌های اکسترنال دیگر موجود در بازار نیست و طراحی کاملا منحصر بفردی دارد. بدنه فلزی و رنگ نقره‌ای آن ظاهری بسیار دلربا به آن داده است. رنگ نقره‌ای آن باعث می‌شود تا وقتی این درایو اکسترنال را درکنار مک‌بوک یا آی‌مک قرار می‌دهید با آن کاملا یکپارچه باشد. درواقع کمپانی لیسی در تولید محصولاتش توجه ویژه‌ای به مک دارد و محصولاتش را هم از نظر ظاهری و هم از نظر درگاه‌ها و سخت‌افزار تا حد امکان با مک سازگار می‌کند.

lacie d2 4

 لیسی d2 Thunderbolt 2 هم از این قاعده مستثنی نیست. بدنه این هارد درایو اکسترنال تماما از آلومینیوم یکپارچه ساخته شده و فقط بخش جلویی از مابقی بدنه مجزاست و رنگی تیره‌تر دارد.

مشخصات فنی LaCie d2 Thunderbolt 2

  • دیسک سخت ۴ ترابایت با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور بر دقیقه و حافظه کش ۶۴ مگابایت
  • دو درگاه تاندربولت و یک درگاه USB 3.0
  • انتقال داده با سرعت ۲۰ گیگابیت‌برثانیه ازطریق درگاه تاندربولت (مناسب برای پخش ویدیوی 4K و نمایشگرهای رزولوشن بالا)
  • طراحی بدون فن با بدنه تماما آلومینیوم
  • امکان ارتقا به درایو SSD ازطریق ماژول ویژه‌ی لیسی
  • توان مصرفی ۴۸ وات
  • سطح صدای ۲۸ دسی بل
  • ابعاد ۶۰ در ۲۱۷ در ۱۳۰ میلی‌متر
  • وزن ۱.۴ کیلوگرم
  • قیمت ۱٫۷۳۰٫۰۰۰ تومان
lacie d2 11

دستگاه به‌صورت ایستاده روی میز شما قرار می‌گیرد و برای کار کردن نیاز به پاور مجزا دارد. این دستگاه ازطریق یک آداپتور ۱۲ ولت تغذیه می‌شود و توان ورودی آن ۴۸ وات است. ابعاد این هارد درایو خیلی بزرگ نیست؛ اما وزن ۱.۴ کیلوگرمی آن، کار حمل و نقلش را دشوار می‌کند. درواقع به‌نظر می‌رسد لیسی این هارد دیسک را برای مصارف خانگی یا اداری ساخته و خیلی قابلیت حمل‌و‌نقل و جابجایی را در طراحی آن مد نظر قرار نداده است.

lacie d2 7

پایه d2  هم طراحی زیبایی دارد و درعین‌حال به خوبی این درایو را روی میز نگه می‌دارد. وزن زیاد دستگاه نیز مزید بر علت شده تا خیالتان راحت باشد و مطمئن باشید به این راحتی‌ها با ضربات ناگهانی کوچک، این هارد دیسک نمی‌افتد و سر جای خودش محکم قرار می‌گیرد. در زیر پایه لایه لاستیکی مقاوم و مستحکمی وجود دارد که به دلیل بهره‌گیری از حباب‌های لاستیکی اصطکاک بالایی با سطحی که روی آن قرار می‌گیرد، ایجاد می‌کند. این سطح لاستیکی باعث می‌شود تا در اثر لرزش میز، هارد درایو نیفتد و سر جایش باقی بماند.

lacie d2 12

در جلوی دستگاه یک چراغ LED آبی‌رنگ قرار گرفته که وضعیت دیسک را نشان می‌دهد. در کناره‌های آن هیچ درگاه یا دکمه‌ای دیده نمی‌شود و همه پورت‌ها به پشت دستگاه انتقال یافته‌اند. در قسمت پشت هارد درایو d2 Thunderbolt 2 که کمی هم شلوغ به‌نظر می‌رسد، دو درگاه تاندربولت  و یک درگاه USB 3.0دیده می‌شود. همچنین قفل کنسینگتون و ورودی تغذیه نیز درکنار آن‌ها وجود دارند.

lacie d2 13

یکی از نکات جالب درباره این محصول آن است که کاربر می‌تواند با خرید ماژول مجزایی به‌نام LaCie d2 SSD Upgrade یه درایو اس اس دی نیز به این حافظه جانبی اضافه کند. برای این کار کافی است ماژول مذکور را خریداری کرده و با بازکردن بخش پشتی دستگاه، آن را به d2 اضافه کنی تا درکنار ۴ ترابایت دیسک سخت، از یک حافظه SSD سریع و کم‌مصرف هم بهره ببرید.

عملکرد و سرعت انتقال داده

 LaCie درایوهای اکسترنال معمولی تولید نمی‌کند. محصولات این کمپانی عموما محصولات باکیفیت و رده بالایی هستند و یکی از تفاوت‌های d2 با سایر درایوهای اکسترنال نیز بهره‌گیری از پورت تاندربولت و سرعت انتقال داده بالا است. اما به هر حال تکنولوژی ذخیره‌سازی در آن دیسک سخت چرخان است که در دنیای امروز حافظه کندی تلقی می‌شود.

lacie d2 6

d2 Thunderbolt 2 به دیسک سخت ۴ ترابایتی با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور بر دقیقه مجهز شده است. به لطف یک پورت USB 3.0 و دو درگاه تاندربولت سرعت انتقال داده در این دستگاه به ۲۰ گیگابیت‌برثانیه هم می‌رسد؛ اما به خاطر کند بودن هارد دیسک، معمولا در هنگام کپی فایل‌ها سرعت شما محدود به سرعت هارد دیسک می‌شود.

lacie d2 14

در ادامه می‌توانید نتیجه آزمایش‌های انجام شده روی این درایو اکسترنال را مشاهده کنید. ازآنجاکه اغلب پی‌سی‌های ویندوزی از پورت تاندربولت پشتیبانی نمی‌کنند، همه تست‌ها را با درگاه USB 3.0 اجرا کردیم تا نتیجه به دست آمده عمومی‌تر باشد. اگر این درایو را با درگاه تاندربولت به مک یا پی‌سی خود متصل کنید، احتمالا شاهد بازدهی بیشتری باشید. لیسی مدعی است سرعت خواندن و نوشتن داده با استفاده از پورت تاندربولت در این دستگاه به ۲۲۶ مگابایت بر ثانیه می‌رسد که کاملا می‌تواند با SSD‌های پایین رده و میان‌رده از نظر نرخ انتقال داده رقابت کند.

در تست HD Tune Pro آزمایش «خواندن دیتا» این نتایج به دست آمد:

 

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

LaCie d2 Thunderbolt 2

176.5

85.3

143.2

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

iGreen Genesis Tab 3

203.8

148.6

153

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

lacie d2 hd tune

همچنین بنچمارک CrystalDiskMark را روی این هارد دیسک رده‌بالا اجرا کردیم:

lacie d2 crystaldiskmark

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که با وجود استفاده از دیسک سخت، سرعت انتقال داده در d2 Thunderbolt 2 بالا است و عملکرد این دستگاه بسیار خوب است.

همان‌طور که گفتیم کاربر می‌تواند با خرید یک ماژول اختصاصی، به این درایو اکسترنال، یک حافظه SSD نیز اضافه کند و دستگاه را به یک درایو هیبریدی تبدیل کند. اگر از درایو حالت جامد استفاده کنید، بدون شک هم سرو صدای دستگاه کم می‌شود و هم سرعت خواندن و نوشتن دیتا روی آن افزایش می‌یابد.

lacie d2 10

یکی از خصوصیات ویژه این درایو اکسترنال سیستم لرزش‌گیر آن است که باعث می‌شود d2 لرزشی روی میز ایجاد نکرده و به لطف سیستم بدون فن، صدای تولید شده از آن نیز بسیار کم باشد. درواقع در استفاده معمولی شما هیچ صدایی از دستگاه نمی‌شنوید.

lacie d2 5

وقتی برای اولین‌بار دستگاه را به کامپیوتر متصل می‌کنید، به‌صورت پلاگ اند پلی از شما خواسته می‌شود تا نرم‌افزار مخصوص این هارد درایو را نصب کنید. ازطریق این نرم‌افزار باید هارد درایو را که در ابتدا به‌صورت RAW است، فرمت کنید. اگر دیسک سخت را با فرمت FAT32 فرمت کنید که مشکلی نیست؛ اما اگر بخواهید این حافظه را با فرمت NTFS فرمت کنید، تا بهترین عملکرد را در ویندوز داشته باشید، d2 این امکان را به شما می‌دهد تا حداکثر یک درصد از فضای ذخیره‌سازی (۳۲ گیگابایت از ۴ ترابایت) را به‌صورت جداگانه به‌صورت FAT32 فرمت کنید.

lacie d2 installer

این بخش از حافظه که LaCie Share نامیده می‌شود می‌تواند برای جابجایی دیتا بین مک و ویندوز بسیار کاربردی باشد. ممکن است بخواهید برخی از فایل‌های شما هم در مک و هم در ویندوز دردسترس باشند، یا بخواهید داده‌ای را از روی خود این درایو اکسترنال روی مک پردازش کنید؛ می‌توانید با کپی کردن فایل مدنظر روی پارتیشن LaCie Share این کار را انجام دهید تا ازطریق ویندوز، مک یا حتی لینوکس دردسترس باشد.

جمع‌بندی

 طراحی بی‌نظیر و یکپارچه با مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌ها، کیفیت ساخت عالی و پایه مستحکم از جمله ویژگی‌های برتر d2 Thunderbolt 2 از نظر طراحی ظاهری هستند. وقتی دستگاه را از نزدیک می‌بینید، کاملا مشخص است که لیسی روی طراحی آن تمرکز ویژه‌ای داشته و از بهترین مواد برای ساخت دستگاه استفاده کرده است.

lacie d2 3

سیستم خنک‌کننده فن‌لس و لرزش‌گیری که در دستگاه تعبیه شده باعث می‌شود لرزش و صدایی را از دستگاه نبینیم. بهره‌گیری از دو درگاه تاندربولت و یک درگاه USB 3.0 باعث می‌شود تا نه‌تنها به‌راحتی بتوانید این درایو اکسترنال را به هر دستگاهی متصل کنید، بلکه امکان اتصال آن به چندین دستگاه به‌طور هم‌زمان نیز وجود داشته باشد. بهره‌گیری از پورت تاندربولت باعث می‌شود بتوانید دیتا را با سرعت بسیار خوبی بین مک یا پی‌سی خود و d2 جابه‌جا کنید. همچنین می‌توان ویدیوهای 4K را بدون افت فریم، به‌راحتی به‌طور مستقیم از روی این درایو پخش کرد.

با وجود استفاده از تکنولوژی نسبتا کند دیسک سخت، سرعت خواندن و نوشتن داده روی این دستگاه بسیار بالاتر از هارد درایوهای معمولی دیگر است. اما وقتی پای قیمت به میان می‌آید، برچسب یک میلیون و هفتصد هزار تومانی آن باعث می‌شود تا خرید d2 Thunderbolt 2 برای هر کسی با هر بودجه‌ای امکان‌پذیر نباشد. درواقع LaCie d2 Thunderbolt 2 یک محصول رده‌بالا برای کاربران حرفه‌ای است که می‌خواهند با داشتن یک حافظه قدرتمند و سریع روی میز کار خود مشکلی از بابت حافظه ذخیره‌سازی و سرعت دسترسی به اطلاعات موجود در آن نداشته باشند. همچنین سازمان‌ها و شرکت‌ها هم می‌توانند از جمله مشتریان این دستگاه باشند.

lacie d2 16

نقاط قوت

  • طراحی و کیفیت ساخت عالی
  • سیستم خنک‌کننده بدون فن و بدون صدا
  • نرخ انتقال داده بسیار عالی
  • پشتیبانی از پورت‌های تاندربولت و USB 3.0

نقاط ضعف

  • وزن زیاد که باعث می‌شود جابجایی آن دشوار باشد
  • نیاز به منبع تغذیه مجزا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات