استفاده ار ماهی‌های چاپ‌شده‌ی سه بعدی برای دفع سموم از جریان خون

شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های بسیاری در زمینه‌ی روبات‌ها بودیم و حالا محققان با نوآوری جدید درصدد بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی برای تولید ماهی‌های کوچکی هستند تا از آن‌ها برای دفع سموم از خون انسان‌ها استفاده کنند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

دانشمندان قصد دارند تا با استفاده از ماهی چاپ شده توسط فناوری چاپ سه‌بعدی، سموم موجود در جریان خون را دفع کنند. این ماهی قطری کمتر از نصف قطر تار موی انسان را دارد که به معنای ضخامت ۳۰ میکرونی آن است. به علاوه طول آن نیز ۱۲۰ میکرون است. بنابر گفته‌ی محققان، نانوذرات موجود در دم این ماهی در ترکیب با پراکسید هیدروژن حرکت جنبشی مانند دم ماهی واقعی را ایجاد کرده و فلز موجود در سر آن باعث حرکت ماهی چاپ شده به صورت آهنربایی درون جریان خون می‌شود. وی ژو، یکی از محققان این پروژه در بخش مهندسی دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید:

ما به روشی کاملا جدید دست پیدا کرده‌ایم تا شناورهای کوچکی با ضخامت کمتر از موی انسان با توجه به مکانیزم‌های طبیعی بسازیم. با این روش می‌توان عملکردهای مختلفی را در طیف گسترده‌ای از زمینه‌های علمی، از این شناوران کوچک دریافت کرد.

محققان برای اثبات مفهوم مورد نظر خود، نانوذرات از جنس پلی دی استایلن یا PDA را درون بدن این ماهی قرار دادند. PDA ماده‌ای است که برای از بین بردن سموم ضعیف مانند سم زنبور عسل به کار برده می‌شود. محققان این ماهی را درون مخلوطی حاوی سم ذکر شده قرار داده و دریافتند که توانایی شنای ماهی‌ها باعث دفع بهتر سم می‌شود.

BBm7Vc3.img

به علاوه محققان با توجه به شدت نور تابیده شده از طرف ماهی توانستند قدرت آن در سم‌زدایی را نیز اندازه بگیرند. زمانی که نانوذرات موجود، با مولکول‌های سم واکنش می‌دهند، نور فلوروسنت قرمز رنگی را از خود ساطع می‌کنند. هر چه شدت این نور بیشتر باشد قدرت سم‌زدایی ماهی نیز بیشتر خواهد بود. وی می‌گوید:

نکته‌ی جالب در مورد ماهی‌های چاپ شده‌ی سه‌بعدی این است که آن‌ها می‌توانند هم به عنوان سیستم سم‌زدایی و هم به عنوان حسگر وجود سم مورد استفاده قرار بگیرند.

جینکزینگ لی، یکی دیگر از محققان این پروژه می‌گوید:

کاربرد جذاب دیگر ماهی‌های چاپ شده‌ی سه‌بعدی این است که درون آن‌ها می‌توانیم داروها را به صورت کپسول قرار داده و برای انتقال دارو به صورت مستقیم، از این ماهی‌ها بهره بگیریم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات