پردازنده‌ی گرافیکی پاسکال انویدیا ۱۷ میلیارد ترانزیستور دارد

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
استفاده از لیتوگرافی ۱۶ نانومتری توسط TSMC تایوان بدین معنی است که مشتریان این کمپانی نیز از این فناوری بهره‌مند خواهند شد. در این راستا نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا که پاسکال نام دارد از وجود ۱۷ میلیارد ترانزیستور استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

پس از آنکه TSMC از بکارگیری لیتوگرافی ۱۶ نانومتری در ساخت تراشه‌های خود خبر داد، بسیاری تغییرات در محصولات مشتریان این کمپانی را نوید دادند. از این جمله می‌توان به انویدیا اشاره کرد که براساس اطلاعات ارائه شده نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی خود را مبتنی بر فرآیند تولید ۱۶ نانومتری خواهد بود که نتیجه‌ی آن بهره‌گیری از ۱۷ میلیارد ترانزیستور است. این تراشه جایگزین GM200 است.

برای درک بهتر تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده در این تراشه بهتر است نگاهی به نسل گذشه‌ی این پردازنده‌ی گرافیکی داشته باشیم. در حال حاضر تایتان ایکس از وجود ۸ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد. همچنین باید به فوری ایکس AMD اشاره کرد که در آن ۸.۹ میلیارد ترانزیستور بکار گرفته شده است. با توجه به استفاده از حافظه‌ی  HBM VRAM با ظرفیت ۳۲ گیگابایت باید منتظر یک جهش بزرگ در عملکرد این پردازنده‌ی گرافیکی باشیم.

استفاده از فرآیند تولید ۱۶ نانومتری FinFET این قابلیت را در اختیار انویدیا و ای ام دی قرار داده تا تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده را به بیش از دو برابر میزان پیشین افزایش دهند. علاوه بر استفاده از ترانزیستورهای بیشتر، مصرف انرژی پایین‌تر نیز از دیگر مزایای بکارگیری این فناوری در ساخت تراشه‌ها است.

پردازنده‌های گرافیکی با توجه به ساختار ساده‌تر می‌توانند بهره‌ی بیشتری از افزایش تعداد ترانزیستورها ببرند که ترکیب این موضوع با دایرکت‌ایکس ۱۲ می‌تواند در آینده‌ی نه‌چندان دور پیشرفت خارق‌العاده‌ای را در پردازنده‌های گرافیکی رقم بزند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات