هنرمندان چینی و بازگویی داستان سقوط یک فرشته

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
هنر مجسمه‌سازی در دنیای مدرن حال و هوایی دیگر یافته است. امروزه هنرمندان نه لزوماً با سنگ و گچ، که با هر وسیله و ابزاری اقدام به ساختن آثار هنری شگفت‌انگیز نموده و بیننده را بهت زده می‌کنند. دو هنرمند چینی نیز با ساخت مجمسه‌ای به شدت واقعی، عنصر ترس را نیز به اثر خود افزوده‌اند.
تبلیغات

 دو هنرمند ساکن پکن، سون یوان (Sun Yuan) و پنگ یو (Peng Yu) بیش از هر چیز دیگر به واسطه‌ی استفاده از اندام‌های اجساد مردگان و نیز چربی انسانی در آثار و کارهای مفهومی خود شناخته شده‌اند. آنها همواره کار خود را با یک تناقض آغاز نموده و بنیان تفکر انسان را با مناظری دیدنی و عجیب به بازی می‌گیرند.

سون یوان و پنگ یو
آثار هنری سون یوان و پنگ یو
آثار هنری سون یوان و پنگ یو
آثار هنری سون یوان و پنگ یو

اما تازه‌ترین مخلوق این دو، داستان دیگری دارد. این اثر تماشایی  به شدت واقعی بوده و از این نظر بیننده را شگفت زده و هراسان می‌کند. البته در این اثر هنری جدید، خبری از استفاده از اندام‌های مرده نیست.

آثار هنری سون یوان و پنگ یو

این مجسمه که فرشته‌ای سقوط کرده را به تصویر کشیده، به شدت واقعی است. به طوری که در وهله‌ی اول باور نمی‌کنید این یک مجمسه ساخت دست بشر باشد. این فرشته، زنی مسن با بال‌های لختی را نشان می‌دهد که پرهای خود را از دست داده است. به نظر می‌رسد این بانوی سالخورده یا خوابیده و یا حتی مرده باشد.در ساخت این مجمسه از ژل سیلیکونی، فایبرگلس، فولاد ضد زنگ و یک شبکه‌ی بافت توری استفاده شده است.

سقوط یک فرشته
سقوط یک فرشته

این دو هنرمند در وب سایت خود به تفضیل به اهداف و روند کار این پروژه پرداخته و دیدگاه‌های خود را بیان کرده‌اند. اینکه آنها در صدد بودند کشمکش، تحول  و گذار ساختاری بین این جهان خاکی و دنیای ماورالطبیعه را به تصویر بکشند.

این فرشته که مخلوقی از دنیای بالا است، ظاهرا اکنون ناتوان شده است. شاید چون نتوانسته خواست پروردگار را اجابت کند. یا شاید چون توانایی کمک به افرادی را که او و موجودیتش را باور داشتند از دست داده است.

سقوط یک فرشته
سقوط یک فرشته
سقوط یک فرشته

بر طبق متون و منابع انجیل کروبیان (Cherubim) و سرافین‌ها(Seraphim)، تنها فرشتگان بالدار به شمار می‌روند. عبریان،  فرشتگان را به عنوان مخلوقاتی معنوی و روحانی توصیف می‌کنند، در نتیجه این کاملاً منطقی است که تنها عده‌ای ازآنها بال داشته باشند. اما در این اثر هنری چمشگیر، فرشته حضور دارد؛ در حالی که دیگر فاقد قدرت و توانایی است. امیدها و رویاها نیز با این چشم انداز متأثر کننده، رفته رفته محو و بی اثر می‌شوند.

سقوط یک فرشته

نظر شما در مورد این فرشته‌ی بیچاره که از عالم بالا به پایین سقوط کرده، چیست؟ کار این دو هنرمند چینی چه تأثیری روی شما داشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات