همگام با پیشروان: بیل گیتس و فاجعه‌ بعدی که ما را تهدید می‌‌‌‌ کند

پنج‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
به نظرتان وحشتناک‌ترین اتفاقی که می‌‌‌‌تواند در آینده‌ی نزدیک رخ دهد چیست؟ هوش مصنوعی، گرمایش زمین و نابودی منابع آبی، وقوع جنگ هسته‌ای یا شاید حمله‌ی بیگانگان! شاید هم هیچ‌کدام، به اعتقاد بیل گیتس فاجعه‌ی بعدی که گریبانمان را می‌گیرد، احتمالا به سادگی یک بیماری آنفولانزا خواهد بود!
تبلیغات

در طول تاریخ بیماری‌های عفونی یکی از مهم‌ترین عوامل نابودی جوامع یا حتی تمدن‌های بشری بوده‌اند. این بیماری‌ها می‌‌‌‌توانستند به سادگی از شهری به شهر دیگر منتقل شوند و با نابودی آن شهر تا بروز همه گیری بعدی به حالت خاموش باقی بمانند. میزان ترس و وحشتی که از این بیماری‌ها وجود داشت به حدی بود که بسیاری آن‌ها را عذاب‌هایی از سوی نیروهای فرابشری می‌‌‌‌پنداشتند. اما حقیقت این بود که همه‌ی این بیماری‌ها می‌‌‌‌توانستند با رعایت چند نکته‌ی ساده‌ی بهداشتی تحت کنترل قرار بگیرند.

در حقیقت این بیماری‌ها بخش بسیار مهمی از تلفات ناشی از سایر بلایای طبیعی را نیز شامل می‌‌‌‌شود. برای مثال می‌‌‌‌توان زلزله را در نظر گرفت که حتی پس از آن نیز به دلیل شیوع بیماری‌ها به دلیل نبود دسترسی به منابع بهداشتی لازم نیز آمار تلفات افزایش می‌یابد. نکته‌ای که در این بین مغفول می‌‌‌‌ماند این است که فارغ از بلایای طبیعی دیگر اگر روزی بیماری همه گیر دیگری بین جوامع شیوع پیدا کند آیا برای مقابله با آن آماده‌ایم؟

تجربه‌ی مهم اخیر در این زمینه، بیماری ابولا بود. این بیماری با وجود اینکه راه‌های انتقال ساده‌ای نداشت توانست صدمات جبران ناپذیری به بسیاری از کشورها وارد کند. کشورهایی که متاسفانه خود درگیر مشکلات فقر بودند و این بیماری تنها تیر خلاصی بود بر وضعیت اجتماعی آنها. اما تصور کنید بیماری همچون آنفولانزا که می‌‌‌‌تواند به سادگی افراد را از طرق گوناگون آلوده کند با یک جهش به بیماری کشنده‌ای تبدیل شود، در آن زمان آیا بشریت برای مقابله با آن آماده است؟

این پرسشی است که بیل گیتس سعی می‌‌‌‌کند به آن پاسخ دهد، در ویدیوی زیر با ما همراه باشید.

بارگیری

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات