۱۴ اسفند: تولد گرادوس مرکاتور فیلسوف، ریاضیدان و نقشه نگار بلژیکی

پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
۵۰۳ سال پیش در چنین روزی یعنی ۵ مارچ سال ۱۵۱۲ میلادی گرادوس مرکاتور فیلسوف و ریاضیدان برجسته بلژیکی متولد شد. بیشترین شهرت این دانشمند بخاطر نقشه‌ای است که از جهان آن زمان ترسیم کرد و به نقشه ۱۵۶۹ معروف است.
تبلیغات

گرادوس در شهر روپلموند متولد شد. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی وارد دانشگاه لوون شد. با وجود اینکه بیشترین شهرت مرکاتور بخاطر نقشه‌های جغرافیایی است که کشیده، اما درآمد اصلی وی از ریاضیات و ساخت ابزارآلات ریاضی بوده و در آن دوران درآمد خاصی از نقشه کشی نصیبش نمی‌شد.

گرادوس در سال ۱۵۳۵ کار کشیدن اطلس جهان را آغاز کرد و تقریبا تا پایان عمر به این کار مشغول بود. در این دوران گرادوس مرکاتور تلاش فراوانی کرد تا نقشه دنیا را براساس تمام اطلاعات موجود به دقت رسم کند. در سال ۱۵۴۴ کلیسا گرادوس مرکاتور را کافر برشمرد و به مدت ۷ ماه وی را زندانی کرد تا اینکه گرادوس مرکاتور در دادگاه کلیسا بی گناه شناخته شد و آزاد شد.

در سال ۱۵۵۲ به شهر دویسبرگ نقل مکان کرد و در آنجا یک کارگاه نقشه کشی راه اندازی کرد و توانست نقشه اروپا را در ۶ بخش آماده کند. مرکاتور در همین شهر برای امرار معاش به تدریس ریاضیات در دانشگاه می‌پرداخت. هرچند که در کنار تدریس به کار نقشه کشی نیز مشغول بود. در سال ۱۵۶۹ بعد از سال‌ها تلاش سرانجام گرادوس مرکاتور توانست اولین اطلس پیشرفته خود را کامل کند و در سال ۱۵۷۰ نسخه نهایی آن‌را ارائه کرد.

Mercator 1569

گرادوس مرکاتور به خاطر کشیدن نقشه‌های خود سفرهای زیادی انجام می‌داد و بعد از ارائه نسخه اولیه از اطلس جهان تلاش بسیاری کرد تا از خطای آن بکاهد و بعد از ۸ سال تلاش در سال ۱۵۷۸ نسخه دوم ازاطلس جهان خود را ارائه کرد. گرادوس مرکاتور بصورت مداوم بر روی نقشه خود کار می‌کرد و نقشه‌های زیر مجموعه از اطلس جهان خود را فراهم می‌کرد، تا سال ۱۵۸۸ نقشه دقیق آلمان، فرانسه، هلند، بالکان و یونان به نقشه اصلی اضافه شدند. گرادوس مرکاتور در تاریخ ۲ دسامبر سال ۱۵۹۴ دیده از جهان فروبست اما پسرش رومولد مرکاتور راه پدر را ادامه داد و نقشه جهان را تکمیل‌تر کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات