اندروید ور به سراغ ساعت‌های لوکس می‌رود

پنج‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
مطالعه 3 دقیقه
سال گذشته بود که گوگل سیستم عامل خود به نام اندروید ور را برای ابزارهای پوشیدنی منتشر کرد و اکنون این پلتفرم بر روی 500 مدل ساعت هوشمند متفاوت در محدوده قیمتی 200 تا 300 دلار نصب شده است. حالا خبر می‌رسد که شرکت سوئیسی Tag Heuer برای به کارگیری پلتفرم پوشیدنی گوگل در ساعت‌های لوکس خود پیشقدم شده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تمامی ساعت‌هایی که به آنها اشاره کردیم از موتو 360 موتورولا و جی واچ آر ال‌جی گرفته تا اسمارت‌واچ 3 سونی، از سوی یکی از فعالان قدیمی در بازار محصولات الکترونیکی و سازندگان گوشی‌های هوشمند ارائه شده است. اما به تازگی گوگل از همکاری خود با یکی از برترین ساعت‌سازان سوئیسی به نام تگ‌هوئر خبر داده است که برای اولین از پلتفرم اندروید ور بر روی ساعت‌های لوکس استفاده خواهد کرد.

تگ هوئر که بیشتر برای ساعت‌های آنالوگ کرنوگراف و همکاری با فرمول 1 و دیگر مسابقات ورزشی شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین ساعت‌سازان سوئیسی در دنیا است. قیمت ساعت‌های این برند از حدود هزار دلار تا 5 هزار دلار متغیر است و شاید محصولات لوکس آن در حد مدل‌های رولکس یا چند برند سوئیسی دیگر نباشد، ولی مدل‌های آن قطعا از ساعت‌هایی که توسط سازندگان گوشی هوشمند یا حتی ساعت‌سازان ژاپنی عرضه می‌شود، خیلی فاصله دارد.

بخشی از این همکاری دو جانبه توسط کمپانی اینتل تکمیل می‌شود که قرار است قطعات داخلی و سنسورهای ساعت‌های هوشمند تگ‌هویر را تامین کند. پیشتر ساعت‌های هوشمند مبتنی بر اندروید ور از پردازنده‌های کوالکام یا تگزاس اینسترومنتز بهره می‌بردند. بنابراین ساعت‌های این برند سوئیسی جزو اولین مدل‌هایی هستند که به تراشه‌های اینتل مجهز خواهند شد. البته اینتل قبلا با گردبند Mica که با قیمت 495 دلار برای خانم‌ها طراحی شده بود، پا در عرصه ابزارهای پوشیدنی گذاشته است، ولی اولین تلاش‌های این کمپانی استفاده از پلتفرم‌های نرم‌افزاری انحصاری بود.

البته هیچ کدام از این سه شرکت درباره جزئیات این ساعت یا ساعت‌هایی که حاصل همکاری آنها خواهد بود، صحبتی نکرده است و حتی قیمت یا زمان عرضه آنها در بازار نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مدیر بخشی مهندسی گوگل برای اندروید ور می‌گوید ساعت‌هایی که قرار است به این شکل عرضه شوند، بر کیفیت و عملکردی متمرکز خواهد بود که از تگ‌هویر انتظار می‌رود و قطعا قیمت آنها نیز تابع همین مسئله است.

هنوز مشخص نیست ساعت این کمپانی سوئیسی با پلتفرم اندروید ور چه طراحی خواهد داشت، گرچه به گفته گوگل تمامی اپلیکیشن‌هایی که توسعه‌دهندگان برای این پلتفرم منتشر کرده‌اند با همه ساعت‌های مبتنی بر اندروید ور سازگاری دارند و می‌توان این گونه برداشت کرد که به نمایشگر لمسی و میکروفون اشاره شده است. به گزارش رویترز این ساعت قرار است نمونه دیجیتالی جایگزین مدل محبوب مشکی رنگ Carrera شود که به خاطر طراحی حجیم و بزرگ، ظاهر اسپرت و با اصالتش مشهور است.

به نظر می‌رسد ورود ناگهانی اندروید ور در بازار ساعت‌های لوکس پاسخی دندان‌شکن به ساعت هوشمند اپل باشد که قیمت مدل‌های طلایی آن از بالای 10 هزار دلار آغاز می‌شود، ولی سینگلتون می‌گوید مذاکرات میان گوگل و تگ‌هویر پیش از انتشار اندروید ور در ماه مارس سال گذشته میلادی شروع شده است. وی اشاره می‌کند گوگل از زمان شروع پلتفرم خود، بر این موضوع متمرکز شده است که مردم علاقه دارند چه ساعت‌هایی را روی دست خود ببندند و این همکاری گام بعدی آنها در این مسیر را نشان می‌دهد. گوگل درباره اینکه آیا پلتفرم اندروید ور به صورت انحصاری مخصوص ساعت‌های لوکس تگ‌هویر خواهد بود یا خیر حرفی نزده است، اما هنوز نامی از دیگر برندهای سوئیسی برای همکاری با گوگل نیز برده نشده است.

یکی از انتقاداتی که به اندروید ور و حتی در کل ساعت‌های هوشمند وارد می‌شود این است که هنوز این محصولات حس و حال ساعت‌های قدیمی را به خریدار منتقل نمی‌کنند. شاید همکاری جدی با ساعت‌سازان برتر و ارائه مدل‌های رویایی چون Apple Watch این وضعیت را تغییر دهد، ولی اینکه چگونه ساعت‌سازان مطرح سوئیسی با مدل‌های بیش از حد محافظه‌کارانه خود می‌خواهند بر روی دنیای تکنولوژی تاثیر بگذارند، دیدنی خواهد بود. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که ‌بدانیم واقعا افرادی هستند که برای بستن یک کامپیوتر روی دستان خود حاضرند بیش از هزار دلار هزینه کنند.

نظر شما درباره چنین همکاری‌هایی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات