سامسونگ چیپ پردازشی مورد نیاز اپل، کوالکام و انویدیا را تولید خواهد کرد؟

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌های جدید از برنامه‌های ویژه‌ی سامسونگ برای تمرکز بر بازار چیپ‌های پردازشی در سال 2015 حکایت دارد. گفته می‌شود سامسونگ در نظر دارد ضمن افزایش ظرفیت تولیدی خود، با ارائه‌ی مزیت‌های رقابتی نظیر فرآیند تولید 14 نانومتری، نظر مساعد شرکت‌هایی نظیر اپل، کوالکام و انویدیا را به خود جلب کند.
تبلیغات

سامسونگ اگرچه برای تولید گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و در مجموع، دستگاه‌های هوشمند شناخته شده، اما این غول کره‌ای چیزی فراتر از تولیدکنندگانی نظیر اچ‌تی‌سی و اپل است. سامسونگ یکی از تولیدکنندگان بزرگ دنیا به شمار می‌رود که در همه‌چیز از صنایع نظامی گرفته تا امور تجاری دست دارد. اما در حوزه‌ی دستگاه‌های دیجیتال نیز این کمپانی کره‌ای اغلب تجهیزات مورد نیاز خود و رقبا نظیر باتری، حافظه‌ی رم، نمایشگر و پردازنده را تولید می کند. 

با در نظر گرفتن اخباری که اخیرا در مورد بکارگیری گسترده‌تر پردازنده‌های اکسینوس خصوصا در گلکسی اس 6 توسط این کمپانی به گوش می‌رسد، بنابراین جای تعجب ندارد که اطلاعات بیشتری نیز در زمینه‌ی فعالیت تولید پردازنده‌ی این کمپانی در سرخط رسانه‌ها مشاهده شود. گزارش جدیدی که از منابع کره‌ای بدست آمده، نشان می‌دهد که سامسونگ در سال 2015 بعنوان یکی از قدرت‌های تولید پردازنده با شرکت‌هایی نظیر اپل،کوالکام و دیگران برای تولید پردازشگرهای مورد نیاز آن‌ها همکاری خواهد کرد.

به گزارش Business Week کره، سامسونگ با ورود به سال 2015 برنامه‌های درخشان‌تری در حوزه‌ی چیپ‌های پردازشی در ذهن دارد. چندی پیش در زومیت با پیش‌بینی این مساله، به تحلیل رویداد فرضی تصاحب AMD توسط سامسونگ پرداختیم که نشان از عزم جدی کره‌ای‌ها برای بدل شدن به یک مدعی در بازار چیپ‌های پردازشی داشت. تمامی شرکت‌ها و سازندگان امروزه به دنبال کاهش هزینه‌های تولیدی خود هستند و سامسونگ با توان تولیدی عظیم خود قادر است از این موقعیت بهره برده و به تولید چیپ‌های مورد نیاز برای همتایان خود نظیر کوالکام، اپل، انویدیا و... بپردازد. سامسونگ اثبات کرده که توانایی تولید چیپ‌هایی با لیتوگرافی 14 نانومتری را داراست. دلایل اینکه چیپ‌های 14 نانومتری FinFET سامسونگ در میان شرکت‌ها به محبوبیت دست پیدا کرده‌اند کم نیست، اما تولید حرارت کمتر و مصرف بهینه‌تر انرژی دو مورد از بزرگ‌ترین موارد به شمار می‌رود.

با بهره‌گیری از فرآیند تولید 14 نانومتری، پردازنده‌ها قادر خواهند بود به سرعت کلاک بالاتر دست یافته و در عین حال حرارت کمتری نیز تولید کنند. یکی از مقام‌های اجرایی سامسونگ در این خصوص می‌گوید: «فرآیند تولید 20 نانومتری FinFETs هم‌اکنون فناوری غالب در بازار به شمار می‌رود. کمپانی‌های رقیب در تلاش هستند فرآیند تولید 14 نانومتری FinFETs را به سرانجام برسانند اما شرکت ما هم‌اکنون فرآیند کامل تولید 14 نانومتری FinFETs را معرفی کرده است.»

اگرچه سامسونگ مدت‌هاست به تولید چیپ‌های مورد نیاز سایر سازندگان می‌پردازد اما زمان زیادی نیست که این کمپانی به توسعه‌ی چیپ‌های اختصاصی خود علاقه نشان داده است. غول فناوری کره جنوبی به تازگی توجه ویژه‌ای به بازار چیپ‌های پردازشی نشان داده و گمانه‌زنی‌ها در خصوص بدل شدن این حوزه به یکی از فعالیت‌های اصلی سامسونگ را گسترش داده است. سامسونگ از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند است که با روی گرداندن از کوالکام در خصوص استفاده از اسنپدراگون 810 در گلکسی اس 6، بازار بزرگی را از این سازنده‌ی مطرح چیپ‌های پردازشی ربود.

سامسونگ بدون تردید کمپانی بزرگی است که حوزه‌ی فعالیتی آن به مراتب گسترده‌تر از سر هم کردن گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به شمار می‌رود. این شرکت در صنعت تلویزیون، لوازم خانگی و انواع تجهیزات دیجیتال عملکرد گسترده‌ای داشته و به تازگی در حوزه‌ی اینترنت اشیاء نیز فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده است. در صورتی که سامسونگ موفق شود نظر مساعد اپل و کوالکام را برای تولید پردازنده‌های آن‌ها جلب کند، این مساله موجب شتاب گرفتن رشد این شرکت در این بازار شده و به توسعه‌ی بهتر چیپ‌های اکسینوس خود سامسونگ که طی سال‌های گذشته بصورت مستمر با بهبود همراه بوده کمک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات