خطوط هواپیمایی مالزی و زیان هنگفت بابت پروازهای خالی

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
سوانح هوایی بخشی از حوادث ناگواری است که سالانه جان عده‌ای را می‌گیرد. تأثیر این گونه وقایع روی افرادی که قصد مسافرت با هواپیما را دارند اجتناب ناپذیر است، اما کار زمانی دشوارتر می‌شود که خطوط هوایی یک کشور، پی در پی با مشکلاتی در این زمینه روبرو شوند. این همان وضعیتی است که مالزی این روزها درگیر آن شده، برای درک بهتر این شرایط ما را در ادامه‌ی این گزارش همراهی کنید.
تبلیغات

 مالزی بعد از تجربه‌ی دو تراژدی ناخوشایند هوایی، اکنون با وضعیتی وخیم در خطوط هواپیمایی خود دست و پنجه نرم می‌کند. بر طبق گزارشات جدید، اکنون تنها عده‌ای اندک هواپیما را به عنوان گزینه‌ای برای سفر مد نظر قرار می‌دهند، از این رو بسیاری از پروازها تقریباً خالی از مسافر انجام می‌شوند.

وضعیت خطوط هوایی مالزی

در ماه مارس، پرواز 370 از کوالالامپور به مقصد پکن خاک این کشور را ترک کرد، اما این هواپیما هرگز به مقصد نرسید و با 12 خدمه و 227 مسافر ناپدید شد. آن چه بر این هواپیما و مسافرانش گذشت، هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به دنبال این حادثه تراژدی دیگری خطوط هواپیمایی مالزی را درگیر خود کرد، پرواز شماره 17 زمانی که بر فراز اوکراین در حرکت بود، مورد اصابت موشک قرار گرفته و سرنگون شد. در پی این حادثه تمام 283 مسافر و 15 خدمه‌ی آن جان خود را از دست دادند.

تراژدی هواپیمایی مالزی

هر چند تقصیر این قضیه به هیچ روی متوجه این کشور نیست، چرا که بسیاری از پروازها در گوشه و کنار جهان روی مناطق درگیر و مورد مناقشه صورت می‌گیرد، اما به صورت غیر مستقیم افکار جهان نسبت به خطوط هوایی این کشور را، تحت الشعاع خود قرار داده است.

ضرر هنگفت خطوط هوایی مالزی
ضرر هنگفت خطوط هوایی مالزی

خطوط هواپیمایی که حتی پنج سال پیش از وقوع این دو تراژدی، در وضعیت قرمز قرار داشتند، امروز همچنان به خدمات رسانی ادامه می‌دهند، هر چند این دو واقعه اعتبار و آوازه‌ی آنها را خدشه دار ساخته است.  بنا به اطلاعات دریافتی، خطوط هواپیمایی جنوب شرق آسیا روزانه چیزی نزدیک به 2.16 میلیون دلار از ذخایر مالی خود را از دست می‌دهند. بنا به گفته‌ی پرفسور الیور مک گی (Oliver Mcgee)، گردانندگان همچنین روزانه نزدیک به 1.6 میلیون دلار ضرر می‌کنند.

بر طبق اطلاعات ارائه شده از سوی "news.com.au"در استرالیا، آژانس‌های مسافرتی شاهد کاهش بی‌سابقه تقاضای سفر با این خطوط هستند، به طوری که این رقم از 60% به 11% تقلیل یافته است. بررسی دیگری پیرامون خطوط هواپیمایی مالزی نشان داد  علی رغم کاهش نرخ بلیط سفر با این خطوط از کوآلالامپور به پکن ، تغییر چندانی در اوضاع صورت نگرفته و این کاهش قیمت، تأثیری  روی پر شدن صندلی‌های خالی در پروازهای این کشور نداشته است.

خسارت هنگفت خطوط هوایی مالزی

روز پیش از ناپدید شدن پرواز 370، بهای هر سهم این خطوط، 25 سنت بود و روز پیش از سقوط پرواز 17، بهای هر سهم 23 سنت برآورد می‌شد. روندی که نشان از کاهش ارزش سهام آن دارد. به اینها اضافه کنید وام 4 میلیاردی هواپیمایی مالزی در سال 2002 را که اکنون روی هم انباشته شده و کار را برای گرداننندگان سخت‌تر کرده است.

خسارت هنگفت خطوط هوایی مالزی

تغییر وضعیت بهای سهام خطوط هوایی مالزی و گروه آسیا ایر(Asia Air Group) در طول دوازده ماه گذشته

در حالی که تعدادی از خطوط همچون آسیا ایر(Asia Air)، به سرعت دست به تغییر و تحول زدند، خطوط هواپیمایی مالزی همچون نفت کشی غول آسا به کندی حرکت کرده و روند تغییر و تحول در آنها بسیار آهسته صورت می‌گیرد. مخصوصاً که حتی پیش از وقوع این دو تراژدی وضعیت مالی چندان مناسبی نیز نداشته و چشم انداز خوبی پیش روی خود نمی‌دیدند.

خسارت هنگفت خطوط هوایی مالزی

در نهایت ممکن است در یک تغییر و تحول کلی نام این شرکت‌ها تغییر یافته، دوباره سازمان‌دهی شده و به استخدام نیروی جدید روی بیاورند، اما به نظر نمی‌رسد  بتوان به راحتی، به کابوس شوم دو پرواز MH370 و MH17 غلبه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات