۸ اسفند: سالگرد مرگ کونراد لورنز جانورشناس مشهور اتریشی

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۶ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۷ فوریه سال ۱۹۸۹ کونراد لورنز - جانورشناس، رفتارشناس جانوری و پرنده شناس سرشناس اتریشی فوت کرد. شهرت وی بیشتر بخاطر تحقیقات گسترده در خصوص رفتارشناسی جانوری است که بخاطر همین تحقیقات از وی به عنوان پدر علم رفتار شناسی جانوری یاد می‌شود و جایزه‌ی نوبل پزشکی سال ۱۹۷۳ نیز به ایشان تعلق گرفت.
تبلیغات

کونراد لورنز در تاریخ ۷ نووامبر سال ۱۹۰۳ متولد شد. از کودکی به حیوانات و جانوران بسیار علاقه داشت و همیشه عنوان می‌کرد تنها دلیل موفقیت وی در علم جانورشناسی حمایت والدینش از علاقه‌ی بیش از حد وی به حیوانات و جانوران بوده است و بدون حمایت آنها هیچ گاه نمی‌توانسته به موفقیت دست پیدا کند. به خاطر علاقه‌ به زیست‌شناسی و تشویق پدر، کونراد بعد از پایان دوره‌ی دبیرستان، رشته‌ی پزشکی را انتخاب کرد و توانست در سال ۱۹۲۸ مدرک پزشکی خود را از دانشگاه وین کسب کند.

بعد از پایان دوره‌ی پزشکی به عنوان استادیار تا سال ۱۹۳۵ در موسسه آناتومی دانشگاه مشغول به کار شد و در همین حین به تحصیل در رشته‌ی جانورشناسی نیز پرداخت تا در سال ۱۹۳۳ توانست دومین دکترای خود را در رشته جانورشناسی کسب کند.

خانه‌ی پدری کونراد لورنز بیشتر شبیه یک باغ وحش بود و کونراد به خاطر علاقه‌ی شدید به حیوانات انواع مختلفی از آن‌ها را از ماهی گرفته تا میمون در خانه نگهداری می‌کرد و به دقت رفتار آن‌ها را مورد مطالعه قرار می‌داد.

در سال ۱۹۴۰ دکتر لورنز به عنوان استاد روانشناسی در دانشگاه کونینگزبرگ مشغول به کار شد. در زمان جنگ جهانی دوم به ارتش آلمان احضار شد. وی در آغاز تمایل داشت به عنوان مکانیک در ارتش آلمان خدمت کند، اما بخاطر تخصصی که داشت وی را به اجبار وارد تیم تحقیقات روانشناسی ارتش آلمان کردند که مسئولیت انجام تحقیقات نژادی بر روی انسان‌ها را بر عهده داشت. هر چند هیچگاه میزان مشارکت و درگیری دکتر لورنز در آزمایش‌های غیر انسانی این تیم مشخص نشد. د

ر سال ۱۹۴۴ دکتر لورنز به خط مقدم نبرد با شوروی فرستاده شد و در آنجا به اسارت نیروهای شوروی درآمد و تا سال ۱۹۴۸ به عنوان اسیر جنگی در اردوگاه های شوروی نگهداری می شد. در سال ۱۹۵۸ دکتر لورنز به مرکز روانشناسی و تحقیقاتی مکس پلانک ملحق شد و در آنجا به تحقیاقت خود ادامه داد. وی در ۱۹۷۳ بخاطر دستاورهای علمی در خصوص الگوهای رفتاری انفرادی و اجتماعی به همراه نیکولاس تینبرگن و کارل فون فریش جایزه‌ی نوبل پزشکی را بدست آورد. دکتر کونراد لورنز به عنوان بنیانگذار رفتارشناسی جانوری مدرن در دنیا شناخته می‌شود که بسیاری از زیرساخت‌های این علم و مفاهیم آن توسط ایشان پایه ریزی شده است.

دکتر کونراد لورنز در تاریخ ۲۷ فوریه سال ۱۹۸۹ و در ۸۵ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات