ثروت اپل اکنون دو برابر بیشتر از Exxon Mobil است

پنج‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ارزش سهام اپل روز گذشته بار دیگر رکورد شکنی کرد و دارایی این کمپانی فناوری به بیش از 775 میلیارد دلار افزایش یافت. این میزان چیزی در حدود دو برابر کل ثروت Exxon Mobil است که اکنون به عنوان دومین کمپانی ثروتمند و بزرگ دنیا شناخته می‌شود.
تبلیغات

برای سال‌ها دو کمپانی اپل و اگزون موبیل رقابتی نفس گیر بر سر کسب عنوان ارزشمندترین کمپانی جهان داشتند. اگزون موبیل بزرگترین کمپانی نفتی دنیا است که حوزه فعالیتش استخراج نفت و گاز است.

بسیاری از کارشناسان کسب مقام نخست توسط اپل را که به عنوان یک شرکت فناوری کاربر محور فعالیت می‌کند، شگفت انگیز می‌دانند. چرا که در این دوران، فناوری چندین گام جلوتر از کسب و کارهای سنتی نظیر نفت حرکت می‌کند و جالب اینکه پیشتازی اپل اکنون به بیش از دو برابر ارزش کل سهام کمپانی نفتی مذکور صعود کرده است.

اپل دومین کمپانی فناوری است که در طول 30 سال گذشته موفق شده به چنین جایگاهی دست یابد. کمپانی IBM آخرین نمونه از کمپانی‌های مبتنی بر فناوری بود که توانست سرمایه خود را به بیش از دو برابر ارزش کل سرمایه کمپانی رده دوم کند. جالب آنکه در آن زمان نیز کمپانی دوم همان Exxon Mobil بود!

اختلافات بین دو کمپانی اپل و IBM اکنون بسیار جزئی و نمادین بوده و اکنون شرایط نسبت به طرز تفکر غالب بر اپل که در تبلیغ موسوم به 1984 این شرکت دیده می‌شد، بسیار متفاوت است. اواخر سال گذشته میلادی بود که دو شرکت اپل اعلام کرد که بر اساس یک تفاهم نامه جدید به پروژه جدید IBM می‌پیوندد که هدف آن گسترش حوزه نفوذ سیستم عامل iOS به بازارهای تخصصی و بزرگتر است. بسیاری از صاحب نظران این اقدام IBM را دراز کردن دست به سمت رقیبی می‌دانند که بیش از 30 سال پیش یک شرکت نوپا و نه چندان ارزشمند بود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد اپل هیچ واهمه‌ای ندارد تا به عنوان اولین شرکت تریلیون دلاری جهان مقتدرانه بر سکوی نخست تکیه بزند. با اعلام خبر دست یافتن به رقم 775 میلیارد دلار نه تنها هیچ شکی وجود ندارد که اپل خواهد توانست رکورد اولین شرکت تریلیون دلاری را بشکند بلکه تنها سوال این است که چه زمان چنین اتفاقی به وقوع خواهد پیوست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات