۳ اسفند: تولد رناتو دولبکو ویروس شناس سرشناس ایتالیایی

یک‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
۱۰۰ سال پیش در چنین روزی دکتر رناتو دولبکو ویروس شناس سرشناس ایتالیایی متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر دستاوردهای علمی در خصوص آنکوویروس‌ها است که به همین خاطر نیز جایزه نوبل پزشکی سال ۱۹۷۵ به ایشان تعلق گرفت.
تبلیغات

۲۲ فوریه سال ۱۹۱۴ رناتو دولبکو در شهر کاتانزارو در جنوب ایتالیا متولد شد. رناتو با هوش بالای خود توانست در ۱۶ سالگی از مقطع دبیرستان فارغ التحصیل شده و به دانشگاه تورین وارد شود. با وجود علاقه شدیدی که به ریاضیات و فیزیک داشت اما تصمیم گرفت در رشته پزشکی به تحصیل بپردازد.

رناتو در ۲۲ سالگی زیر نظر پرفسور لاوی با تخصص پاتولوژی و آناتومی بیماری‌ها فارغ التحصیل شد. بعد از تحصیل به خدمت ارتش احضار شد و بعد از پایان دوره خدمت مجددا شروع به کارهای تحقیقاتی کرد اما بخاطر شروع جنگ جهانی دوم مجددا به خدمت احضار شد و در یکی از نبردهای جنگ جهانی دوم مجروح شد. وی بعد از سقوط دولت فاشیسم در اواخر جنگ به گروه‌های چریک مخالف اشغال آلمان پیوست و تا پایان کامل جنگ جهانی دوم به مبارزات خود ادامه داد. بعد از جنگ مجددا به کارهای تحقیقاتی زیر نظر استاد خود بازگشت اما بعد از مدتی به آمریکا مهاجرت کرد و بعد از فعالیت در چند مرکز تحقیقاتی، در سال ۱۹۴۹ وارد دانشگاه فنی کالیفرنیا کلتک شد و در این دانشگاه به تحقیق در خصوص ویروس‌های حیوانی به خصوص خانواده پولیماویرایدی پرداخت. در دهه ۱۹۵۰ تحقیقات دکتر دولبکو روی ویروس‌های مولد تومور و ساختار سلولی آنها متمرکز بود و دستاوردهای ایشان کمک بسیاری به کشف آنزیم رونوشت بردار معکوس و مشخص شدن رفتار آنکوویروس‌ها در ایجاد بیماری سرطان کرد.

دکتر رناتو دولبکو بخاطر تحقیقات علمی در خصوص آنکوویروس‌ها سال ۱۹۷۵ مفتخر به دریافت جایزه نوبل پزشکی شد. دکتر دولبکو همچنین یکی از دانشمندانی است که پروژه معروف ژنوم انسان را آغاز کرد و در بخش تحقیقات کمک بسیاری به پیشبرد این پروژه کرد. این پروژه طرح نقشه ‌برداری و تعیین توالی کل ژنوم انسان است که اولین بار سال ۱۹۸۴ در کنفرانسی در آلتا اوتا مطرح شد و تأمین قسمتی از بودجه این پروژه را دپارتمان انرژی آمریکا به عهده گرفت و کنگره آمریکا رسماً اجرای پروژه ژنوم انسانی را از سال ۱۹۹۱ به مدت ۱۵ سال تصویب کرد. بطور کلی پروژه ژنوم انسان نه تنها چهره دانش ژنتیک مولکولی انسانی را دگرگون ساخت بلکه بر بیشتر علوم زیستی اثر زیادی گذاشته‌ است.

سرانجام دکتر رناتو دولبکو در تاریخ ۱۹ فوریه سال ۲۰۱۲ در سن ۹۷ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات