مدیاتک چیپ 8 هسته‌ای 64 بیتی جدید خود را با مودم LTE داخلی معرفی کرد

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
مدیاتک از چیپ پردازشی جدید MT6753 خود با 8 هسته‌ی پردازشی Cortex A53 که بر روی فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز تنظیم شده‌اند پرده برداشت. چیپ جدید مدیاتک که از پردازش 64 بیتی پشتیبانی می‌کند به واحد پردازش گرافیکی Mali T-720 مجهز شده که از OpenGL ES 3.0 و OpenCL 1.2 پشتیبانی می‌کند.
تبلیغات

 واحد پردازش گرافیکی این چیپ از پخش و ضبط ویدیو تحت کدک h.264 با رزولوشن 1080p در 30 فریم بر ثانیه و نیز پخش h.265 در همین رزولوشن و نرخ فریم پشتیبانی می‌کند که موجب کاهش مصرف نیرو و پهنای باند خواهد شد. چیپ MT6753 مدیاتک از دوربین‌هایی با حداکثر رزولوشن 16 مگاپیکسل با قابلیت‌هایی نظیر تصویر در تصویر، VIV و زیباسازی چهره پشتیبانی می‌کند.

مدیاتک همچنین موفق شده مودم WorldMode خود را نیز درون این سیستم روی یک چیپ ادغام کند؛ قابلیتی که برای مدت زمان طولانی تحت سلطه‌ی کوالکام قرار داشت. این مساله موجب کاهش قیمت و دسترسی سریع‌تر به چیپ برای مشتریان مدیاتک خواهد شد. مودم جای گرفته در این چیپ از شبکه‌های Cat. 4 FDD و TDD LTE پشتیبانی کرده و قادر است به سرعت دریافت 150 مگابیت بر ثانیه و سرعت ارسال 50 مگابیت بر ثانیه دست یابد. علاوه بر این، چیپ جدید مدیاتک از شبکه‌های 2G ،3G و CDMA2000/EVDO Rev نیز پشتیبانی به عمل خواهد آورد.

سایر راهکارهای بی‌سیم تعبیه شده در چیپ MT6753 مدیاتک شامل Wi-Fi دوبانده، Miracast برای استریم بی‌سیم محتوا به دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده‌ی این فناوری و Bluetooth 4.0. LE می‌شود. مدیاتک تصمیم دارد این چیپ را در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی در دل دستگاه‌های میان رده و بالاره به بازار عرضه کند. مدیاتک اخیرا موفقیت‌های بزرگی در بازار چین بدست آورده و در بازار بزرگ هند نیز با سرعت بالایی در حال رشد است. این رویه در سایر کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور نیز در حال پیشروی است و چیپ‌های مدیاتک بهترین گزینه برای کاربرانی به شمار می‌رود که قیمت در کنار قدرت یکی از ملاک‌های اصلی خرید آن‌هاست.

مدیاتک معمولا تلاش نمی کند به رقابت مستقیم با چیپ‌های بالا رده نظیر Exynos 7 Octa و Snapdragon 810 بپردازد و در عوض، تمرکز خود را بر روی ورود به تمام دستگاه‌هایی که قیمتی بین 50 تا 200-300 دلار دارند قرار داده است. البته این رویه ممکن است در آینده‌ی نزدیک دچار تحول شود چرا که مدیاتک برنامه‌های گسترده‌ای برای نفوذ در بازارهای بالغ نظیر ایالات متحده ترتیب دیده است. مدیاتک معتقد است که اگر این کمپانی بتواند در بازار دشواری نظیر آمریکای شمالی به موفقیت دست یابد، ناحیه‌ی دیگری وجود نخواهد داشت که رسیدن به پیروزی در آن دشوار باشد.

کمپانی کوالکام هم‌اکنون با چیپ‌های پیشتاز خود بازار ایالات متحده را به تسخیر درآورده و اغلب قریب به اتفاق دستگاه‌های اندرویدی بخصوص نمونه‌های پرچمدار از چیپ‌های پردازشی این کمپانی بهره می‌برند. افزون بر این، چیپ مودم کوالکام در دل آیفون‌های اپل نیز جای گرفته که با توجه به آمار فروش خیره‌کننده‌ی این دستگاه، موفقیت بزرگی برای کوالکام به شمار می‌رود. بنابراین کنار زدن کوالکام، حداقل در دستگاه‌های بالا رده کار ساده‌ای نخواهد بود. با این وجود مدیاتک می‌تواند به مرور تمرکز خود را  به دستگاه‌های قوی‌تر معطوف کند و در مرحله‌ی بعد به گوشی‌هایی که نیازمند عملکرد خوب (و نه عالی) هستند نفوذ کند؛ گوشی‌هایی نظیر موتو جی موتورولا که با وجود قدرت پردازشی مناسب، از قیمت مقرون به‌صرفه‌ای نیز برخوردار هستند.

بسیاری از دستگاه‌هایی که امروزه در بازارهای بالغ و اشباع شده نیز به فروش می‌رسد در حوزه‌ی قیمتی تخصصی مدیاتک یعنی زیر 300 دلار قرار دارند که با توجه به چالش‌هایی که کوالکام اخیرا با آن‌ها مواجه بوده، می‌تواند فرصت مغتنمی برای مدیاتک فراهم کند.

دیدگاه شما در این خصوص چیست؟ تصور می‌کنید مدیاتک خواهد توانست سرانجام خود را در بازی بزرگان وارد کند یا همچنان بهترین استراتژی برای این سازنده‌ی چیپ های پردازشی حضور در بازار دستگاه‌های مقرون به‌صرفه خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات