مدیاتک در سال ۲۰۱۵ تراشه‌ی ۶۴ بیتی با لیتوگرافی ۲۰ نانومتری تولید می‌کند

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
مدیاتک یکی از کمپانی‌های چینی است که در زمینه‌ی تولید SoCها حضور پررنگی دارد. این کمپانی که با روند رو به رشدی در حال فعالیت است، برای سال ۲۰۱۵ میلادی نیز برنامه‌‌های ویژه‌ای دارد که یکی از آن‌ها تولید تراشه مبتنی بر لیتوگرافی ۲۰ نانومتری است.
تبلیغات

براساس تصویر فاش شده در وِیبو که نقشه‌ی راه مدیاتک در سال ۲۰۱۵ میلادی را نشان می‌دهد، این کمپانی در نظر دارد تا تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۲۰ نانومتری تولید کند.

مدیاتک محصول پرچمدار خود را با نام MT67XX روانه‌ی بازار خواهد کرد که یک تراشه‌ی هشت هسته‌ای با قابلیت پردازش ۶۴ بیتی بوده و از ارتباط LTE Cat.6 نیز پشتیبانی خواهد کرد. می‌توان گفت که مدیاتک با عرضه‌ی این محصولات چشم به سهم بازار کوالکام دارد و باید دید که آیا بهترین تراشه‌ی مدیاتک قادر است تا در میان تراشه‌‌های کوالکام خودی نشان دهد. انتظار می‌رود که کمپانی‌های چینی این تراشه را در محصولات ارزان‌قیمت خود مورد استفاده قرار خواهند داد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که تراشه‌ی ۶۴ بیتی مبتنی بر لیتوگرافی ۲۰ نانومتری تنها محصولی نیست که مدیاتک در سال جاری میلادی روانه‌ی بازار خواهد کرد؛ بلکه سیستم‌-روی-یک-چیپ‌های MT6753، MT6735، MT6735M، MT6580 و MT6570 از جمله‌ی سایر محصولات این کمپانی است که در نیمه‌ی اول سال جاری میلادی روانه‌ی بازار خواهد شد.

MT6753 یک تراشه‌ی هشت‌ هسته‌ای با فرکانس کاری ۱.۵ گیگاهرتز است که در آن از معماری هسته‌های ۶۴ بیتی Cortex-A53 استفاده شده است. تراشه‌ی مورد نظر مبتنی بر لیتوگرافی ۲۸ نانومتری توسعه خواهد یافت و همچنین از ارتباط مخابراتی 4G LTE و مد ۶ ارتباط CDMA‌ نیز پشتیبانی می‌کند.

تراشه‌ی MT6735 یک تراشه‌ی چهار هسته‌ای مبتنی بر معماری ARM Cortex-A53 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتزی است که همچون محصول پیشین مبتنی بر لیتوگرافی ۲۸ نانومتری توسعه یافته است. این تراشه نیز از ارتباط مخابراتی LTE‌پشتیبانی می‌کند.

 تراشه‌ی MT6735M همچون نسخه‌ی پیشین مبتنی بر معماری هسته‌های Cortex-A53 است، هرچند فرکانس آن روی یک گیگاهرتز تنظیم شده. براساس اطلاعات منتشر شده این تراشه قادر است تا از دوربین‌هایی با رزولوشن هشت مگاپیکسل پشتیبانی کند، در حال که MT6735 قادر است از سنسورهایی تا رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل پشتیبانی کند.

مدیاتک دو تراشه‌ی چهار و دو هسته‌ای MT6580 و MT6570 را برای گوشی‌های‌هوشمند پایین‌رده روانه‌ی بازار خواهد کرد. این دو تراشه مبتنی بر معماری هسته‌های Cortex-A7 با فرکانس کاری ۱.۳ گیگاهرتز توسعه خواهند یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات