فیلم‌های 4K از طریق دیسک‌های بلو-ری یا هارددیسک‌ها توزیع می‌شوند

یک‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
مطالعه 2 دقیقه
امسال تلویزیون‌های اولترا-اچ‌دی بیشتری روانه‌ی بازار می‌شوند. کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده تلویزیون بیش از نیمی از محصولات خود را به رزولوشن 4K مجهز کرده‌اند. اما محتوای 4K چطور در این تلویزیون‌ها پخش خواهد شد؟ از چه کُدکی در آن‌ها استفاده خواهد شد؟
تبلیغات

 نت‌فلیکس، آمازون و چند سرویس‌دهنده‌ی دیگر، شروع به توزیع فایل‌های 4K از طریق اینترنت کرده‌اند که برای دسترسی به آن‌ها نیاز به اینترنت پر سرعت خواهید داشت. برخی از کانال‌های کابلی نیز در تلاش هستند تا تصاویر را بصورت 4K در اختیار مشتریان خود قرار دهند. اما اگر بخواهید یک ویدیو 4K را خریداری کرده و در اختیار داشته باشید دو روش وجود دارد. یا فیلم روی دیسک بلو-ری ذخیره می‌شود که از آن با عنوان Ultra HD Blu-ray یاد می‌شود و یا از دیسک‌های سخت برای این کار استفاده خواهد شد.

دیسک‌های UHD Blu-Ray از روش‌های قفل‌گذاری و ایمن سازی محتوا برای ممانعت از کپی‌برداری غیرقانونی بهره می‌برند. نسل جدید پخش‌کننده‌های بلو-ری نیز از پخش ویدیوهای 4K در قالب دیسک‌های بلو-ری پشتیبانی خواهند کرد.

برای ویدیوهای 4K از دیسک‌های چندلایه‌ی ۳۳ گیگابایتی استفاده خواهد شد. برای پخش این دیسک‌ها به پلیر جدید نیاز دارید اما خوشبختانه پلیرهای جدید از دیسک‌های قدیمی بلو-ری نیز پشتیبانی خواهند کرد.

کُدی که برای پخش UHD Blu-Ray مورد استفاده قرار می‌گیرد HEVC یا H265 است که از روش فشرده سازی جدید برای فرمت 4K بهره می‌برد. در این فرمت می‌توان ویدیو 4K را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه به همراه طیف رنگ ۱۰ بیت ذخیره کرد. پخش کننده‌ی UHD blu-ray پاناسونیک قادر است ویدیو را با سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه پخش کند که به مراتب بالاتر از ۱۵ مگابیت در ثانیه‌ای است که نت‌فلیکس سال گذشته به نمایش در آورد.

 انجمن ذخیره سازی محتوای امن اعلام کرده٬ برای افرادی که مایل نیستند از دیسک استفاده کنند یا قصد دارند نسخه‌ی کپی از فیلم تهیه شده را نیز در جای دیگری ذخیره کنند، در حال نهایی سازی استانداردهای مربوطه است. این انجمن همچنین در باره‌ی کیفیت ویدیوهای UHD 4K نیز به امکان افزایش نرخ فریم ویدیوها و استفاده از فناوری HDR در آن‌ها اشاره کرده است.

حال باید کمی دیگر صبر کنیم تا انجمن ذخیره سازی محتوای امن، استانداردهای مورد نظر خود را نهایی کرده و فرمت‌های استاندارد ویدیو 4K مشخص شوند. بدون شک امسال شاهد عرضه‌ی محتوای متنوع و بسیاری در رزولوشن 4K خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات