۲۷ شهریور: تولد ادوین متیسون مک میلان اولین کسی که فرااورانیوم‌ها را تولید کرد

پنج‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۰۷ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۸ سپتامبر سال ۱۹۰۷ ادوین مک میلان فیزیکدان برجسته امریکایی در شهر ردوندو کالیفرنیا در ایالت متحده امریکا متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر دستاوردهایش در خصوص عناصر فرااورانیوم است.
تبلیغات

ادوین مک میلان در سال ۱۹۲۴ تحصیلات اکادمیک خود را در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (کلتک) آغاز کرد و در سال ۱۹۲۸ مدرک کارشناسی را از این دانشگاه دریافت کرد. او سپس در مقطع فوق لیسانس در همان دانشگاه کلتک تحصیلاتش را ادامه داد و در سال ۱۹۲۹ مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کرد. سپس برای تحصیل در مقطع دکترا وارد دانشگاه پرینستون شد و زیر نظر دکتر ادوارد کاندون در سال ۱۹۳۲ دکترای خود را دریافت کرد.

ادوین مک میلان درسال ۱۹۳۴ زمانی که لابراتوار رادیواکتیو دانشگاه برکلی تاسیس شد به این مرکز تحقیقاتی رفت. در این مرکز تحقیقاتی ادوین مک میلان توانست خیلی سریع استعداد خود را نشان دهد و اکسیژن ۱۵ را همراه استنلی لیوینگتون و بریلیوم ۱۰ را همراه ساموئل روبن کشف کرد. در سال ۱۹۴۰ فیلیپ ابلسون توانست نپتونیوم را در محیط آزمایشگاهی زمانی که آزمایش شکافت اورانیوم ۲۳۹ را با نوترون‌ها از طریق شتابدهنده‌های حلقوی انجام می‌داد، تولید کند. با همین ایده ادوین مک میلان با بمباران اورانیوم ۲۳۹ از طریق دوتریوم توانست عنصر ۹۳ را که یک فرااورانیوم است تولید کند. عنصرهای با عدد اتمی بالاتر از ۹۲ (عدد اتمی اورانیم) که همگی ناپایدارند و دچار واپاشی هسته‌ای و تبدیل به دیگر عنصرها می‌شوند، به اصطلاح فرااورانیوم نامیده می‌شوند. در خلال جنگ جهانی دوم دکتر مک میلان در دانشگاه MIT به عضویت تیم تحقیقاتی درآمد که بر روی رادارها تحقیق می‌کردند و چندی بعد در سال ۱۹۴۲ وارد پروژه منهتن در مرکز تحقیقات لوس آلاموس شد.

ادوین مک میلان بعد از جنگ جهانی دوم به لابراتوار رادیواکتیو برکلی بازگشت و بعد از مرگ دکتر ارنست لاورنس به نفر اول این موسسه تحقیقاتی تبدیل شد. در سال ۱۹۴۵ دکتر مک میلان ایده شتابدهنده‌های حلقوی را بهبود بخشید و ایده شتاب دهنده‌های سنکروترون را توسعه داد. از این شتاب‌دهنده جدید برای ساخت عناصر فرا اورانیوم با عدد اتمی فراتر از ۹۲ استفاده شد و جهش بزرگی را در مسیر تحقیق بروی فرااورانیوم ها ایجاد کرد. دکتر مک میلان به موجب دستاوردهایش در ساخت عناصری با عدد اتمی بالاتر از ۹۲ که به فرااورانیوم شهرت دارند در سال ۱۹۵۱ به همراه دکتر گلن سیبورگ مفتخر به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.

دکتر ادوین متیسون مک میلان که نامش با فرااورانیوم‌ها جاودان شده است در تاریخ ۷ سپتامبر سال ۱۹۹۱ و در ۸۳ سالگی در الکریتو کالیفرنیا برای همیشه دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات