۲۲ شهریور: زادروز دیمیتری نانوپلوس فیزیکدان یونانی

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۶۶ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۴۸ دیمیتری نانوپولوس فیزیکدان یونانی و یکی از بزرگترین محققان در خصوص فیزیک ذرات در شهر آتن یونان متولد شد.
تبلیغات

دیمیتری تحصیلات عالی خود را در دانشگاه آتن و در رشته فیزیک آغاز کرد و در سال ۱۹۷۱ از این دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد. سپس با علاقه‌ی زیادی که به علم فیزیک داشت برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و از دانشگاه اسکس دکترای فیزیک خود را دریافت کرد. بعد از فارغ التحصیلی دیمیتری نانوپولوس شروع به کار در مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا در ژنو سوئیس کرد.

این دانشمند بزرگ در ۳ دهه‌ی اخیر دستاوردهای بسیار زیادی را در حوزه فیزیک ذرات داشته است و به جرات می‌توان از او به عنوان یکی از بزرگترین متخصصین فیزیک ذرات در جهان که کماکان در قید حیات است یاد کرد. فیزیک ذرات یکی از شاخه‌های علم فیزیک است که به بررسی این موضوع که ماده از چه عناصر و اجزایی ساخته شده، می پردازد. در این شاخه از فیزیک به بررسی ماده در بنیادی‌ترین حالت ممکن یعنی کوچکترین اجزای تشکیل دهنده که به ذرات بنیادی معروف هستند، پرداخته می‌شود.

تاریخ فیزیک ذرات به دوره‌های گوناگونی تقسیم می‌شود:

دوره کلاسیک که با کشف الکترون توسط تامسون در ۱۸۹۷ آغاز شد

دوره ۱۹۳۲ تا ۱۹۴۷ که مباحثی همچون مزون‌ها، پادذره‌ها و نوترینوها مطرح شد و یک جهش بزرگ در علم فیزیک بوجود آمد

  • جنگل ذرات که در سال ۱۹۴۷ توسط راچستر و باتلر مطرح شد
  • مدل کوارک و راه هشتگانه که در بین سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۴ مطرح شد
  • انقلاب نووامبر که در سال ۱۹۷۴ با کشف مزون سای به وقوع پیوست
  • مدل استاندارد فیزیک ذرات که بعد از ۱۹۷۸ شکل گرفت

دکتر دیمیتری نانوپولوس دستاوردهای بسیاری در خصوص فیزیک ذرات، کیهان شناسی، تئوری‌های یکپارچه‌ و تئوری کوانتوم داشته است. از این دانشمند بزرگ بیش از ۵۸۸ مقاله علمی و ۱۳ کتاب منتشر شده است و دستاوردهای علمی او در بیش از ۳۵٫۸۰۰ مقاله علمی به عنوان منبع و مرجع آورده شده است که از این جهت دیمیتری نانوپولوس چهارمین دانشمند فیزیک ذرات درتمام تاریخ به حساب می‌آید. وی از سال ۱۹۸۸ جزو انجمن فیزیک آمریکا بوده و بطور کلی نام او را می‌توان در اکثر انجمن‌های علمی فیزیک در سراسر دنیا مشاهده کرد. این دانشمند بزرگ با مقالات علمی و دستاوردهایش توانسته است تحولی در فیزیک ذرات ایجاد کند.

دیمیتری نانوپولوس تا کنون مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک نشده است ولی برنده جایزه بنیاد الکساندر اونسانیس و انریکو فرنی بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات