۱۹ شهریور: زادروز گونپی یوکوی طراح بازی و خالق گیم‌بوی

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
۷۳ سال پیش درچنین روزی و در خلال جنگ جهانی دوم گونپی یوکوی در شهر توکیو ژاپن متولد شد. شهرت این طراح بازی و متخصص سرگرمی بخاطر اختراع کنسول دستی گیم بوی بود که در دوران خود با ۷۰ میلیون فروش یک موفقیت تاریخی را ثبت کرد.
تبلیغات

 ۷۳ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۴۱ گونپی یوکوی طراح معروف بازی‌های ویدئویی در شهر توکیو متولد شد. یوکوی در رشته الکترونیک به تحصیل پرداخت و از دانشگاه دوشیشو با مدرک کارشناسی الکترونیک فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۶۵ گونپی یوکوی اولین تجربه کاری خود را در شرکت نینتندو آغاز کرد و اولین کارش نگهداری ماشین‌های خط تولید بازی هانافودا بود که کارت‌های بازی را تولید می‌کرد. در سال ۱۹۶۶ هیروشی یاموچی رِئیس شرکت نینتندو از کارخانه و خط تولید هانافودا بازدید کرد.

52ksP

در حین بازدید هیروشی یاموچی به صورت کاملا اتفاقی متوجه اسباب بازی شد که که گونپی یوکوی در زمان‌های خالی کار برای سرگرم کردن خود ساخته بود. یاموچی از ایده یوکوی استقبال کرد و به وی ماموریت داد تا این اسباب بازی را بصورت مناسب‌تری برای کریستمس آماده و تولید کند. این اسباب بازی به نام «Ultra Hand» تولید شد و موفقیت بسیار زیادی را در آن دوران برای کمپانی نینتندو فرآهم آورد.

ultrahand

بعد از این موفقیت هیروشی یاموچی از یوکوی دعوت کرد که در طراحی و ساخت سایر محصولات سرگرمی این شرکت نیز مشارکت کند که این موضوع نقطه جهشی برای گونپی یوکوی جوان به حساب می آمد. بسیاری از بازی ها و اسباب بازی های موفق شرکت نینتندو در این دوران حاصل فعالیت‌های یوکوی به حساب می‌آیند. یوکوی تا زمانی که شرکت نینتندو تصمیم گرفت شروع به تولید بازیهای ویدئویی کند به همین کار مشغول بود. در سال ۱۹۷۴ با شروع فعالیت شرکت نینتندو در حوزه بازی‌های ویدئویی یوکوی نیز به عنوان طراح این نوع از بازی‌ها مشغول شد و در واقع جزو نخستین افرادی بود که درخصوص این نوع بازی‌ها در شرکت نینتندو شروع به فعالیت می‌کرد. در همین دوران زمانی که وی به شینکانسن سفر کرده بود تاجری را مشاهده می‌کرد که با صفحه نمایش و دکمه‌های ماشین حساب خود مشغول بازی بود. بر اساس همین ایده وی به شرکت نینتندو رفت و در سال ۱۹۸۰ بازی Game & Watch را طراحی کرد و ساخت.

Game and watch parachute

بعد از این بازی و کمی کار بر روی بازی Donkey Kong یوکوی شروع به کار بروی بازی Mario Bros یکی از سری بازی های معروف ماریو (قارچ خور) کرد و این بازی در سال ۱۹۸۳ بر روی پلتفرم Arcade وارد بازار شد.

در این دوران یوکوی تقریبا تبدیل به یکی از مهمترین و بزرگترین طراحان بازی‌های ویدئویی در ژاپن و جهان شده بود. اما آنچه که موفقیت افسانه‌ای برای این طراح بازی های ویدئویی به همراه داشت وسیله بازی بود که به نام گیم بوی توسط وی طراحی و ساخته شد. این دستگاه اوج موفقیت کاری گونپی یوکوی را به همراه داشت. این کنسول دستی بازی‌های ویدئویی با فروشی درحدود ۷۰ میلیون دستگاه توانست یکی از بزرگترین موفقیت‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی را رقم بزند.

gboy

گیم بوی از یک پردازنده 8Bit شرکت شارپ با فرکانس 4.19 Mhz بهره می‌برد. اگر این پردازنده را با آنچه امروزه در کنسول‌های بازی استفاده می‌شود مقایسه کنید می‌توانید سرعت پیشرفت تکنولوژی در ۲۰ سال اخیر را به خوبی احساس کنید. گیم بوی برای بسیاری از جوانان دیروز یک خاطره شیرین است شاید نسل جدید و نسل امروز که بازی‌های ویدیویی را با تکنولوژی پیشرفته شناخته باشند نتوانند باور کنند که این دستگاه دورانی برای خیلی ها یک آرزو به حساب می آمد. در سال ۲۰۰۹ گیم بوی بصورت رسمی وارد تالار مشاهیر ملی اسباب بازی های آمریکا شد.

گونپی یوکوی در ۴ اکتبر سال ۱۹۹۷ شهر کوماتسو ژاپن و در ۵۶ سالگی دیده از جهان فروبست. وب سایت Game Trailer گونپی یوکوی را در میان ۱۰ طراح و خالق بازی تمام تاریخ معرفی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات