۱۰ تیر: تولد افسانه‌ای به نام واکمن

شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۳۸ سال پیش در چنین روزی، شرکت ژاپنی سونی محصولی در ژاپن عرضه کرد که انقلابی در حوزه موسیقی به وجود آورد و عادات مردم در موسیقی را به‌طور کامل تغییر داد.
تبلیغات

۳۸ سال پیش در چنین روزی (۱ جولای ۱۹۷۹)، شرکت ژاپنی سونی دستگاه قابل حملی که قادر به پخش کاست‌های صوتی بود، در ژاپن ارائه کرد. شاید در ابتدای عرضه این محصولِ خلاقانه و جدید، کسی تصور نمی‌کرد واکمن به‌سرعت در تمام دنیا نفوذ کند و به یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های شرکت سونی تبدیل شود.

طرح اولیه واکمن در سال ۱۹۷۸ توسط مهندس بخش صوتی، نوبوتوشی کیهارا برای آکیو موریتا یکی از بنیان‌گذاران شرکت سونی ارائه شد. موریتا بسیار به موسیقی اپرا علاقه‌مند بود و دوست داشت بتواند در مسافرت‌های بلندمدت خود به موسیقی گوش دهد؛ به همین منظور نویوتوشی کیهارا طرح و نمونه‌ی اولیه واکمن را ساخت و در اختیار موریتا قرار داد. موریتا از این طرح به‌شدت استقبال کرد و تصمیم گرفت این محصول را به دنیا عرضه کند. او از اسم واکمن بیزار بود و زمانی که سعی کرد اسم واکمن را تغییر دهد، متوجه شد که تمامی کمپین‌‌های تبلیغاتی این محصول با این نام برنامه‌ریزی و شروع شده است و تغییر نام این محصول بسیار پرهزینه خواهد بود؛ به همین دلیل پذیرفت نام واکمن باقی بماند. تا سال ۲۰۰۹ شرکت سونی موفقیت چشمگیری با فروش حدود ۳۸۵ میلیون دستگاه تحت برند واکمن به دست آورد که یک موفقیت بی‌نظیر برای این شرکت به‌حساب می‌آید.

walkman2
مقاله‌های مرتبط:

    اولین نسل از سری واکمن برای پخش کاست‌های صوتی طراحی شده بود؛ ولی به‌مرور و با پیشرفت تکنولوژی، واکمن‌های سونی نیز متحول شدند. سری دیسک‌من‌ سونی با ظهور دیسک‌های نوری وارد بازار شد. سونی همچنین مدل‌های جدیدتر واکمن را به‌منظور پشتیبانی از فایل‌های تصویری و صوتی با فرمت‌های جدید ارائه کرد. سونی حتی در همکاری مشترک خود با کمپانی اریکسون، از برند واکمن برای یک سری از تلفن‌های همراه سونی اریکسون استفاده کرد که موفقیت قابل توجهی نیز در آن بخش به دست آورد.

    discman2
    B002IPH9ZO-2

    واکمن‌های سونی توانستند تحولی در عادت گوش دادن به موسیقی به وجود آورند و این امکان را به افراد دادند تا در حال حرکت، در سفر و در حال قدم زدن به موسیقی گوش دهند.

    دیگر رویدادهای مهم ۱۰ تیر (۱ جولای)

    ۱۸۵۸ - اولین انتشار رسمی نظریه‌ی تکامل داروین

    ۱۹۷۴ - افتتاح اولین باغ وحش در ایالات متحده‌ی آمریکا

    ۱۹۳۴ - ضبط اولین تصویر کامل X-Ray از کل بدن انسان

    ۱۹۶۷ - شروع به کار اولین پخش رسمی تلویزیون رنگی در بریتانیا

    این مطلب در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات